نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و ایران به وسیله امام جمعه دزفول حجت الاسلام سیدمحمدعلی قاضی دزفولی و رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران در خانه تاریخی تیزنو دزفول افتتاح گردید.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه رئیس شورای اسلامی شهر دزفول آقای سید مصطفی عظیمی فر و آقای احسان کردی رییس دفتر نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در دزفول، عموم مردم و اصحاب رسانه ها این استان نیز حضور داشتند.

در مراسم مزبور، افتتاح کنندگان بیاناتی نیز ایراد داشتند.

این نمایشگاه در چارچوب همکاری های خبرگزاری جمهوری اسلامی و مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران به منظور معرفی تلاش های ایران در عرصه بین المللی به ایرانیان ساکن در استان های گوناگون این مرز و بوم انجام می گیرد تا مردم با همکاری های ایران و سازمان ملل متحد، ارزش های ملل متحد و دستور کار دبیرکل سازمان ملل متحد آشنا گردند.

سرکار خانم دکتر ماریا دوتسنکو، طی سخنانی در ابتدا از خبرگزاری جمهوری اسلامی، مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه، آرشیو سازمان ملل متحد و موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برای ارائه عکس ها و اسناد بسیار مهم و قابل توجه سپاسگزاری کرد.

این نمایشگاه به وسیله دفتر نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در شهر دزفول در چارچوب همکاری بین مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد و ایرنا و حمایت مسئولان استانی برگزار شد.

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد گفت این عکس ها و اسناد ثابت می کنند ایران همواره در زمینه امور خارجه فعال و برای صلح و امنیت بین المللی تلاش نموده است. ایران در بین 51 عضو موسس سازمان ملل متحد در سال 1945 بوده است.

وی افزود: در این نمایشگاه، بازدید کنندگان لحظات تاریخی زیادی را در عکس ها و اسناد مشاهده می کنند از جمله: امضای منشور ملل متحد در 26 ژوئن 1945 به وسیله آقای مصطفی عدل، ریاست هیات نمایندگی ایران، به همراه، آقای نصرالله انتظام رئیس پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به اتفاق آرا به این سمت برگزیده شد؛ اسناد و عکس هایی مربوط به مذاکرات در باره فعالیت ها و ملاقات های سازمان ملل متحد که در آن ها ایران نقش داشته و هنوز هم به نقش خود ادامه می دهد مانند ابتکار اخیر جناب آقای دکتر حسن روحانی، رییس جمهور بنام ” جهان علیه خشونت و افراطی گری” که به وسیله اعضای سازمان ملل متحد به عنوان قطعنامه مجمع عمومی در 2013، 2015 و 2017 تصویب گردید.

خانم دوتسنکو گفت: تعداد 18 کارگزاری تخصصی، صندوق و برنامه ملل متحد بنا به دعوت دولت ایران در جمهوری اسلامی ایران دفتر نمایندگی دارند و ما با همکاری تنگاتنگ با شرکای ملی برای منافع مردم ایران در این کشور حضور داریم. وی گفت تا بحال هفت دبیرکل ملل متحد از ایران دیدار رسمی داشته اند که عکس های این دیدارها که به وسیله ایرنا ارائه گردیده در این نمایشگاه در معرض دید است.

خانم دوتسنکو بر همکاری بین ایرنا و مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، همچنین حمایت مسئولان استانی تاکید نمود. منابع اطلاعاتی سازمان ملل متحد در اختیار بازدید کنندگان نمایشگاه قرار گرفت.

این نمایشگاه قبلا در شهر های شیراز، بوشهر، خرم آباد، اراک، زاهدان، سنندج، یزد، تبریز، کرمانشاه و کرمان در چارچوب همکاری های ایرنا و مرکز اطلاعات سازمان ملل برگزار شده است.

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در دومین کنگره بین المللی جندی شاپور سخنرانی نمود که در دانشگاه جندی شاپور، یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان، برگزار گردید.

وی طی سخنانی بر نقش حیاتی آموزش برای صلح، توسعه پایدار و حقوق بشر، تاکید کرد.

این کنگره، با حضور بیش از 300 پژوهشگر، دانشمند و دانشجو از ایران و سایر کشورها، از جمله ارمنستان، فرانسه، هند، ایتالیا و دیپلمات های سفارت فرانسه برگزار شد.

سایر سخنرانان مهم عبارت بودند از دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ دکتر ضیا هاشمی، مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی؛ دکتر حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو؛ محمد حسن طالبیان، قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شماری از مقامات عالی رتبه ملی و بین المللی.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin