نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری های سازمان ملل متحد و ایران در نگارخانه فردوسی مجتمع بزرگ فرهنگی هنری زاهدان افتتاح گردید.

نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری های سازمان ملل متحد و ایران به وسیله جناب آقای محمد هادی مرعشی معاون محترم امنیتی، انتظامی و سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان؛ سرکار خانم ماریا دوتسنکو، ریاست مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، در حضور آقای حسین مسگرانی مدیرکل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان، آقای مرتضی سلطانی نژاد معاون محترم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و آقای حیدر سرایانی رئیس دفتر نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان در نگارخانه فردوسی مجتمع بزرگ فرهنگی هنری زاهدان افتتاح گردید.

خانم دوتسنکو طی سخنانی در ابتدا از خبرگزاری جمهوری اسلامی، مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه، آرشیو سازمان ملل متحد و موسسه مطالعات تاریخ معاصرایران برای ارائه عکس ها و اسناد بسیار مهم و قابل توجه سپاسگزاری کرد.

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد گفت: این عکس ها و اسناد ثابت می کنند ایران همواره در زمینه امور خارجه فعال و برای صلح و امنیت بین المللی تلاش نموده است. ایران در بین 51 عضو موسس سازمان ملل متحد در سال 1945 بوده است.

وی افزود: در این نمایشگاه، بازدید کنندگان لحظات تاریخی زیادی را در عکس ها و اسناد مشاهده می کنند از جمله: امضای منشور ملل متحد در 26 ژوئن 1945 به وسیله آقای مصطفی عدل، ریاست هیات نمایندگی ایران، به همراه، آقای نصرالله انتظام رئیس پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به اتفاق آرا به این سمت برگزیده شد؛ اسناد و عکس هایی مربوط به مذاکرات درباره فعالیت ها و ملاقات های سازمان ملل متحد که در آن ها ایران نقش داشته و هنوز هم به نقش خود ادامه می دهد مانند ابتکار اخیر جناب آقای دکتر حسن روحانی، رییس جمهور بنام “جهان علیه خشونت و افراطی گری” که به وسیله اعضای سازمان ملل متحد به عنوان قطعنامه مجمع عمومی در 2013، 2015 و 2017 تصویب گردید.

 خانم دوتسنکو گفت تعداد 18 کارگزاری تخصصی، صندوق و برنامه ملل متحد بنا به دعوت دولت ایران در جمهوری اسلامی ایران دفتر نمایندگی دارند و ما با همکاری تنگاتنگ با شرکای ملی برای منافع مردم ایران در این کشورحضور داریم. وی گفت تا به حال هفت دبیرکل ملل متحد از ایران دیدار رسمی داشته اند که عکس های این دیدارها که به وسیله ایرنا ارائه گردیده در این نمایشگاه در معرض دید است.

خانم دوتسنکو بر همکاری بین ایرنا و مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، همچنین حمایت مسئولان استانی تاکید نمود.

این نمایشگاه قبلا در شهر های شیراز، بوشهر، خرم آباد و اراک در چارچوب همکاری های ایرنا و مرکز اطلاعات سازمان ملل برگزار شده است.

خام دوتسنکو در مدت حضور خود در زاهدان با جناب آقای دکتر علیرضا بندانی رییس محترم دانشگاه سیستان و بلوچستان و معاوانان ایشان ملاقات و در باره همکرای های مشترک بین مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد و آن دانشگاه گفتگو و تبادل نظر نمود.

وی همچنی از مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان نیز بازدید بعمل آوردند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin