قائم مقام وزیر نیرو در دیدار با نماینده یونسکو در ایران از برنامه این نهاد بین المللی برای همکاری در احیای رودخانه کشف رود مشهد خبر داد.

به‌گزارش آوا دیپلماتیک، علیرضا دائمی در حاشیه دیدار با استر کیش لاروش نماینده و مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، درباره این همکاری برای ساماندهی حوضه آبریز کشف‌رود شهر مشهد گفت: جمهوری اسلامی در کنفرانس جی.وی.دی (JVD) چین درباره همکاری‌های مشترک برای حوضه‌های آبریز پیشنهاد کرد از حضور علمی یونسکو و جامعه بین المللی برای ساماندهی و استفاده صحیح از آب‌های زیرزمینی در مدیریت حوضه کشف‌رود استفاده شود.

وی ادامه داد: قرار است در چند ماه آینده این منابع برای آموزش‌های لازم و مطالعات مورد نیاز اختصاص داده شود.

دایمی ابراز امیدواری کرد که خروجی این مطالعات به استفاده صحیح تر از آب در این حوضه منجر شود.

قائم مقام وزیر نیرو ادامه داد: با توجه به اهمیت حوضه کشف‌رود، باید مدیریتی اعمال شود تا ضمن حفاظت از منابع آبی، استفاده صحیح و پایدار از منابع آبی رودخانه نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: اقدامات مناسبی در 10 سال گذشته در مرحله نخست و دوم انجام شده و فضای رودخانه باز و ساماندهی شده است. در مرحله سوم برنامه، توجه اصلی به استفاده صحیح آب است.

به گفته وی، مراحل یک و دو توسط شرکت آب منطقه ای، فرمانداری و استانداری خراسان رضوی انجام شد که در مرحله نخست آزادسازی و پاکسازی بیش از 70 کیلومتر از رودخانه و در مرحله دوم ساخت جاده و کمربند سبز صورت گرفت تا اطراف رودخانه آزاد و از ورود فاضلاب خام به رودخانه جلوگیری شود. طرحی نیز برای ساماندهی حریم و بستر رودخانه ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: وقتی این طرح در نشست چین ارائه شد به عنوان یک پروژه بین المللی مورد توجه قرار گرفت.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل و پشتیبانی صنایع آب و برق اعلام کرد در مرحله سوم برای مدیریت مصرف و مدیریت صحیح و یکپارچه حوضه آبریز می‌توان از دانش مدیریت سازمان‌های بین‌المللی استفاده کرد.

وی گفت: حوضه آبریز هامون برای ما اهمیت زیادی دارد و همکاری با کشورهای همسایه در این زمینه از طریق پروتکل های موجود مهم است؛ بنابر این پیش بینی می‌شود دوره آموزشی مشترکی نیز توسط یونسکو بین کارشناسان ایرانی، افغان و یونسکو برگزار شود و شیوه مشارکت‌های عملی و همکاری‌های جدی برای مدیریت صحیح حوضه آبریز هامون و هیرمند آموزش داده شود.

به گفته وی، هزینه این دوره توسط یونسکو تامین می شود.

وی تاکید کرد دیدار بعدی با خانم لاروش حدود سه ماه دیگر است و در این مدت باید منابع مالی برای مطالعات یکپارچه منابع آب در حوضه کشف‌رود از سوی یونسکو مشخص شود

قائمی گفت: به یونسکو اعلام کرده‌ایم اگر محدودیت منابع مالی دارد به ما اعلام کند تا از طریق منابع داخلی خودمان این بودجه را تامین کنیم.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود این طرح بیش از سه میلیون دلار هزینه در بر داشته باشد که یونسکو تلاش دارد، ضمن تامین منبع مورد نیاز، این طرح را به عنوان یک پروژه بین‌المللی معرفی کند.

کشف رود، در میان دره کشف رود خراسان رضوی جاری است. این رودخانه از کوه‌های هزارمسجد و بینالود سرچشمه می‌گیرد. طول رودخانه ۲۹۰ کیلومتر است و پس از ادامه مسیر، در محل پل خاتون سرخس، به رودخانه هریرود می‌پیوندد و از آنجا به بعد، رودخانه تجن نام گرفته و به سمت ترکمنستان ادامه می‌یابد و در ریگزارهای ترکمنستان فرو می‌رود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin