مراسم گرامیداشت هفتادمین سالگرد استقلال پاکستان در محل سکونت سفیر پاکستان در تهران برگزار شد و تعداد کثیری از شهروندان پاکستانی در آن شرکت کردند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، آصف دورانی، سفیر پاکستان در ایران، پرچم ملی این کشور را همزمان با اجرای سرود ملی به اهتزاز درآورد و پیامهای رئیس جمهور و نخست وزیر به مناسبت این رویداد قرائت شد.

سفیر پاکستان با برشمردن اهمیت تاریخی این روز، مراتب احترام خود را به بنیانگذار و قائد اعظم، محمد علی جناح و دیگر رهبران پاکستانی ادا کرد

وی با بیان اینکه آزادی و پیشرفت های امروز راحت به دست نیامده است خاطرنشان کرد: پاکستان هفتمین قدرت هسته ای جهان بوده و در این مسیر با چالش های زیادی روبرو بوده است.

وی ادامه داد: با ایستادگی و ایثار  ملت‌مان از تمام مسائل عبور کردیم و با اینکه امروز با چالش های بسیاری روبه‌رو هستیم اما قطعا با وحدت و ایستادگی می توانیم از این مسائل اقتصادی عبور کنیم.

دورانی با بیان اینکه امنیت ملی مهمترین موضوع برای یک کشور است افزود: پاکستان در این خصوص کشته های بسیاری داده تا کشور در ثبات و آرامش به سر برد.

سفیر پاکستان خاطرنشان کرد: ما از اشتباهات گذشته درس گرفتیم و  آینده خود را روشن می بینیم.

وی با تاکید براینکه آزادی راحت به دست نمی آید گفت: باید ارزش واقعی آزادی را از مردم فلسطین و کشمیر پرسید.

آقای دورانی روابط میان پاکستان و ایران را دارای پیوندهای عمیق دینی، فرهنگی، تاریخی و ریشه دار برشمرد و با اتکا به رهبری دو کشور، نسبت به رشد هرچه بیشتر این مناسبات در آینده اظهار امیدواری کرد.

در بخشی دیگر از این مراسم، دانشجویان مدرسه و کالج بین المللی پاکستان در تهران به سخنرانی پرداختند و به بنیانگذار کشور و رهبران جنبش آزادیخواهی ادای احترام کردند.

۱۴ و ۱۵ آگوست ۱۹۴۷ سالگرد جدایی دو کشور هند و پاکستان است و این دو کشور هر سال در این تاریخ طی مراسمی با نام «روز آزادی» این استقلال را جشن می گیرند.

لازم به ذکر است که بیست و سوم مارس سال ۱۹۴۰ میلادی مسلمانان شبه قاره هند در یک قطعنامه رسمی، عزم قاطع خود را برای دست یافتن به وطنی جداگانه که بتوانند در آن طبق ارزش‌ها، فرهنگ و سنت‌های خود زندگی کنند اعلام کردند.

مسلمانان شبه قاره به رهبری «محمد علی جناح» بنیانگذار نظریه جنبش آزادی مسلمانان در این کشور، به مدت ۷ سال با اتحاد و جدیت برای تشکیل کشوری مستقل تلاش کرد و سرانجام در روز ۱۴ آگوست سال ۱۹۴۷ کشوری به نام پاکستان تشکیل شد.

برای اولین بار «علامه اقبال لاهوری» شاعر معروف و پر آوازه موضوع تشکیل کشوری مستقل برای مسلمانان را مطرح کرد و محمد علی جناح با پیروی از این نظریه جنبش آزادی بخش مسلمانان را پایه‌گذاری نمود. خدمات اندیشمندانی همچون «سرسید احمد خان»، «شاه‌ولی‌الله» و «سید اسماعیل شهید» و بسیاری دیگر از مسلمانان راه را برای تشکیل پاکستان هموار کرده و در سرعت بخشیدن به انقلاب مسلمانان تأثیر زیادی داشت.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin