سفیر پیشین چین در ایران که از دیپلماتهای سرشناس آن کشور به شمار می رود به عنوان سفیر جدید در ترکیه منصوب شد.به گزارش آوا دیپلماتیک، با انتصاب “پانگ سن” مدير كل كنترل تسليحات وزارت خارجه این کشور را به عنوان سفیر جدید چین در تهران “یوهونگ یانگ” به پکن باز گشته بود.
“یوهونگ یانگ” در طول خدمت خود در تهران، به علت برقراری رابطه بسیار موفق با دولت ایران، در زمره یکی از درخشان ترین دیپلمات های پکن قرار گرفته بود و اینک در دوران پرتلاطم خاورمیانه به عنوان سفیر جدید پکن در آنکارا منصوب شده است.
ناظران آگاه در آنکارا انتصاب یانگ به عنوان سفیر جدید پکن در آنکارا را به عنوان نشانه اهمیتی که چین به روابط خود با ترکیه می دهد، ارزیابی کرده اند.
او بیش از 15 سال در سفارت چین در تهران در مقاطع مختلف انجام وظیفه کرد.
یوهانگ یانگ در سال 2008 سفیر چین در اردن شد و بدون بازگشت به مرکز، از سال 2011 میلادی تا 2014 نیز به عنوان سفیر چین در ایران انجام وظیفه کرد.
یانگ پیشتر به مدت سه سال به عنوان سرکنسول چین در استانبول خدمت کرده است.
روابط چین و ترکیه در دوره اقتدار حزب حاکم ترکیه در این کشور روبه توسعه بوده و به ویژه روابط اقتصادی و تجاری دوطرف از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. در دوره اخیر واگذاری احتمالی طرح چهار میلیارد دلاری سامانه دفاع موشکی ترکیه به یک شرکت چینی با واکنش های گسترده آمریکا و ناتو روبرو شده است.
سفرهای متقابل رهبران دوکشور در سالهای اخیر شتاب زیادی به روابط ترکیه – چین داده است.
چین بعداز آلمان و روسیه، بزرگترین شریک تجاری ترکیه محسوب می شود. حجم تجارت دو کشور در حدود 25 میلیارد دلار است که پنج میلیارد دلار آن را صادرات ترکیه به چین تشکیل می دهد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin