دیپلمات ارشد چینی و سفیر پیشین این کشور در ایران اظهار کرد: آمریکا با درخواست فعال سازی مکانیسم ماشه و تشویق امارات و اسرائیل برای برقراری روابط، به دنبال تضعیف جایگاه ایران در منطقه است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، «هوا لیمینگ» در گفتگو با ایرنا با یاد آوری اینکه تلاش های آمریکا باعث به هم ریختگی اوضاع خاورمیانه شده است افزود: این شرایط، فشار بر کشورها را به منظور یار کشی در منطقه بیشتر کرده است.

وی با بیان اینکه شواهد نشان می دهد آمریکا برای چین و ایران طرح هایی دارد گفت: برقراری روابط میان امارات و اسرائیل نیز بخشی از طرح بزرگ آمریکا برای تضعیف جایگاه ایران در خاورمیانه است.

سفیر پیشین چین در جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که آمریکا دست از سر چین هم برنمی دارد و می خواهد کاری کند که شرکت ها و موسسات چینی نتوانند در بازسازی عراق و سوریه مشارکت داشته باشند.

وی در ادامه افزود چنین شرایطی برای برنامه ها و طرح های چین در زمینه های اقتصادی در منطقه سازنده نیست.

وی که بین سال های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ میلادی عهده دار مقام سفارت چین در امارات نیز بوده است گفت: توافق بین امارات و اسرائیل هم نتیجه راهبرد آمریکا برای به انزوا کشیدن ایران به عنوان یکی از بزرگترین شرکای اقتصادی چین در منطقه محسوب می شود.

این دیپلمات کهنه کار چین افزود: این توافق یک گام از برنامه خاورمیانه بزرگ آمریکا است مرحله بعدی هم می تواند میانجیگری آمریکا برای برقراری صلح بین اعراب با تل آویو باشد تا هم مساله فلسطین را کمرنگ کند و هم زمینه ساز تضعیف جایگاه ایران شود.

هوا لیمینگ، با تاکید بر اینکه صلح و ثبات خاورمیانه برای چین بسیار با اهمیت است، تصریح کرد: چین ۶۰ درصد از انرژی مورد نیازش را از این منطقه تامین می کند و گذرگاه کلیدی از خلیج فارس گرفته تا تنگه مالاکا برای چین حکم مرگ و زندگی دارد.

وی به برنامه راه ابریشم چین هم اشاره کرد و گفت: تلاش فراوانی از سوی آمریکا صورت می گیرد تا این برنامه را مختل کند در این راستا واشنگتن به متحدان منطقه ای خود فشار وارد می آورد که از پکن فاصله بگیرند.

سفیر پیشین چین در ایران اضافه کرد که با وجود تلاش ها و اقداماتی که امریکا انجام می دهد، چین به پیشبرد روابط با ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه ادامه خواهد داد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin