جلسه‌ای هم اندیشی مدیران سازمان نظام پزشکی با نمایندگان برنامه جهانی غذا در محل دفتر سازمان ملل متحد در تهران برگزار شد.

 به گزارش آوا دیپلماتیک، در این جلسه که با حضور “خانم نگار گرامی” نماینده برنامه جهانی غذا در ایران، مهندس دارا دربندی، سخنگوی برنامه جهانی غذا، دکتر علیرضا زالی (رئیس سازمان نظام پزشکی)، دکتر محمود فاضل (نایب رئیس شورایعالی سازمان نظام پزشکی)، دکتر اُمی (معاون آموزشی و پژوهشی سازمان)، دکتر ناصری (مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی)، پروفسور نسرین معظمی (استاد بیوتکنولوژی و عضو هیات علمی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران) و مهندس علی جوادی پویا (مدیرعامل گروه بین المللی توسعه پایدار و مدیر منطقه ای غرب آسیای یوروسرت) برگزار شد، توافقاتی میان دو نهاد مذکور انجام گرفت.

خانم گرامی نمایندگان برنامه جهانی غذا نخستین سخنران جلسه، با بیان اینکه برنامه جهانی غذا (WFP) بزرگترین سازمان بشردوستانه دنیا در مبارزه با گرسنگی است، گفت: رسالت اصلی WFP در ارتباط با گرسنگی است که به موازات آن، آگاه سازی نیز صورت می گیرد.

نماینده WFP در ایران، برنامه جهانی غذا را آژانسی به دور از بوروکراسی ها عنوان کرد و افزود:مزیت WFP، به حداقل رساندن حواشی و کار تیمی اعضا، بر مبنای تفکر خلاقانه با کمک ابزارهای مختلف است.

سخنران بعدی نشست، دکتر علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، فقر را یکی از موانع اثرگذار بر سر راه توسعه پایدار برشمرد و اضافه کرد:افزایش ناهمگونی و سوء تغذیه از معضلات تغذیه در کشور هستند.

دکتر زالی با تاکید بر اینکه رسیدن به سبد غذایی مطلوب، از چالش های زمان حاضر است، گفت: فرهنگ غذایی به سرعت در حال تغییر است و متاسفانه استراتژی روشنی برای مانیتورینگ تغذیه در کشور وجود ندارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی در توضیح نمودهای سوءتغذیه در کشور اظهار کرد:این تغییر در فرهنگ غذایی، اثراتی مثل کمبود آهن در دختران و ‫کمبود زینک و پروتئین را در افراد جامعه نمایان خواهد کرد.

وی با ذکر این نکته که احیای حقوق سلامت بر عهده نظام پزشکی است، تاکید کرد:می توان با حمایت های معنوی سازمان ملل متحد و آژانس های تخصصی زیرمجموعه آن در عرصه بین المللی، از ظرفیت نهاد نظام پزشکی، به عنوان عضو اصلی شورای عالی سلامت (متشکل از 12 وزیر)، برای برطرف کردن مشکلات سوءتغذیه در سطح ملی اقدام کرد.

در ادامه، دکتر زالی به پروژه «آمایش سرزمین» و تهیه نقشه و اطلس غذایی به تفکیک استان ها در کشور، به عنوان راهی برای حل و فصل این مشکل اشاره کرد و افزود:سازمان نظام پزشکی با 210 هزار عضو، 164 عضو انجمن های علمی و تخصصی، ظرفیت عظیمی برای ورود مداخله ای (interventional) به منظور اثرگذاری هرچه تمام تر در پروژه های توسعه ای از این دست را دارا می باشد.

رئیس سازمان نظام پزشکی در پایان، از پروژه ی شهر غذا و داروی نمونه کشور، مستقر در شهرستان فیروزکوه که در سال 1385 شکل گرفته و به دلایلی متوقف ماند، به عنوان یک نمونه از پروژه های محرک توسعه (flagship) یاد کرد.

این نشست که بر مبنای همکاری دو جانبه میان مرکز توسعه پایدار نظام سلامت کشور و برنامه جهانی غذای ملل متحد (WFP) بر پایه بسیج ذهنی (Brain Storming)، جهت هم افزایی (Synergy) و استفاده از ظرفیت های طرفین برای تمرکز بیشتر بر مفهوم «انسان سالم» به عنوان محور توسعه پایدار برگزار شده بود، توافقات دیگری نیز در پی داشت:

– همکاری WFP و نظالم پزشکی کشور با نگاه مدیریت چابک (Agile Management) به مشکلات سلامت و سوءتغذیه در کشور.

– در اختیار گذاردن تریبون (exposure) بین المللی از طرف WFP برای سازمان نظام پزشکی.

– بهره مندی از حمایت های معنوی WFP در جهت پیشبرد اهداف سازمان نظام پزشکی.

– اطلاع رسانی طرح های منطقه ای سازمان به عنوان بهترین نمونه از ایران، از جانب WFP و دیگر آژانس های سازمان ملل متحد و مطرح شدن وجهه توسعه ای سازمان نظام پزشکی به عنوان یک سازمان غیردولتی ایرانی.

– هم افزایی برای اطلاع رسانی جهت بسط فرهنگ تغذیه ی سالم.

– نقش نظام پزشکی به عنوان مشوق و یاریگر WFP در اجرای پروژه های سلامت.

– هم افزایی و همکاری در طرح پروژه ملی «Micro Algae» (سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران) به عنوان یک پروژه محرک توسعه پژوهشکده توسعه پایدار سازمان، توسط WFP در سطح بین المللی.

-ایفای نقش و حمایت معنوی سازمان ملل متحد در کنار پروژه های محرک توسعه سازمان نظام پزشکی برای ترویج (promote) پروژه های ملی.

– تهیه و تنظیم تفاهم نامه هایی میان نظام پزشکی و سازمان های تخصصی زیر مجموعه سازمان ملل متحد، توسط گروه بین المللی توسعه پایدار (SDS) و دفتر منطقه ای یوروسرت، جهت تسهیل امور.

– ایجاد کمپین هایی در حوزه توسعه فرهنگ تغذیه و سلامت، با کمک نظام پزشکی و WFP.

– ترغیب کلیه دست اندرکاران نظام سلامت در جهت همراهی و همکاری بیشتر با WFP.

– تشکیل جلسات فنی و کارشناسی برای تعریف کمپین ها و پایه گذاری طرح های پایلوت بین WFP و سازمان نظام پزشکی.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin