سفیر فنلاند در ایران گفت كه این كشور به دنبال برقراری روابط همه جانبه به ویژه اقتصادی خوب با ایران به عنوان نخستین شریك تجاری در خاورمیانه است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، هری كمراینن در دیدار با فعالان اقتصادی استان زنجان افزود: فصل جدیدی بین روابط ایران و فنلاند با انجام سفرهای دو جانبه مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی آغاز شده است.

وی یادآورشد: به تازگی بزرگترین هیات تجاری تاریخ فنلاند به همراهی وزیر صادرات و تجارت این كشور به جمهوری اسلامی ایران سفر كردند.

كمراینن با بیان اینكه در حوزه فرهنگی نیز روابط خوبی میان فنلاند و ایران وجود دارد، اظهار كرد: هفته آینده از نسخه فنلاندی شاهنامه برای نخستین بار در فنلاند رونمایی می شود.

سفیر فنلاند در ایران به هدف خود از سفر به زنجان اشاره كرد و گفت: شناخت فرصت های تجاری در این استان و معرفی ظرفیت های فنلاند به تجار و فعالان اقتصادی زنجانی دو هدف مهم این سفر محسوب می شود.

وی خاطر نشان كرد: زنجان دارای محصولات كشاورزی و معدنی بسیار خوب و مناسبی برای صادرات به فنلاند و دیگر كشورهای اروپایی است.

كمراینن از بهره برداری خط راه آهن رشت به كشور آذربایجان و اتصال آن به هلسینكی پایتخت فنلاند تا سال آینده خبر داد و آن را فرصتی برای تاجران ایرانی به ویژه تجار زنجانی به منظور سرعت بخشی به روند صادرات محصولات متنوع به كشورهای اسكاندیناوی برشمرد.

سفیر فنلاند در ایران، فنلاند را كشوری كوچك با جمعیت بیش از پنج میلیون نفر برشمرد كه دارای تكنولوژی های قوی در حوزه فناوری اطلاعات، كشاورزی، مدیریت منابع آب و محیط زیست خواند و گفت: بسیاری از محصولات تولیدی در فنلاند از نظر كیفیت در جهان شناخته شده هستند.

وی بیشترین صادرات این كشور را مربوط به حوزه علوم پزشكی خواند و اضافه كرد: 10 درصد از درآمد فنلاند مربوط به صادرات تكنولوژی های مربوط به این حوزه است.

كمراینن تاكید كرد: فنلاند از قوی ترین كشور ها در بخش مربوط به فناوری اطلاعات است.

سفیر فنلاند در ایران شروع فعالیت در كشورهای اسكاندیناوی را سخت برشمرد و گفت: برای آنكه تجار زنجانی در این زمینه به مشكلی برخورد نكنند، بهتر است با قوانین فنلاند و اتحادیه اروپا آشنایی كاملی داشته باشند.

وی به روابط علمی فنلاند با ایران اشاره كرد و دانشگاه های فنلاندی را از نخستین مراكز علمی خواند كه در ایران فعالیت خود را از دو سال قبل آغاز كرده اند.

كمراینن به اعطای مدرك بین المللی توسط دانشگاه آلتوی فنلاند در ایران به شركت كنندگان در دوره های آموزشی این دانشگاه اشاره كرد و آن را فرصتی برای علاقه مندان به دریافت مدرك بین المللی در ایران خواند.

سفیر فنلاند در ایران رمز موفقیت فنلاندی ها در تجارت را مدیریت درست تجارت برشمرد و گفت: ایرانیان نیز می توانند با شركت در دوره های آموزشی دانشگاه آلتو از این فرصت برای تربیت مدیران تجاری استفاده كنند.

هری كمراینن در سفری یك روزه به زنجان، علاوه بر دیدار با استاندار و فعالان اقتصادی، از دو واحد صنعتی، گردشگری در مراكز تاریخی و تفریحی زنجان بازدید کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin