نماینده یونیسف در ایران تغذیه با شیر مادر را یک سرمایه گذاری هوشمندانه نه فقط در سلامت کودکان بلکه در ثروت کشور دانست.

به گزارش آوا دیپلماتیک، نماینده یونیسف در ایران، دکتر ویل پارکس، در سخنرانی خود در همایش بزرگداشت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: تغذیه با شیر مادر یک سرمایه گذاری هوشمندانه است، نه فقط در سلامت کودکان بلکه در ثروت کشورها.

در این همایش، مقامات عالی رتبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از جمله آقای دکتر سیاری و مشاور ایشان، آقای دکتر کلانتری، و همچنین رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و مروج همیشگی و پیشکسوت تغذیه با شیر مادر، آقای دکتر مرندی، در مورد اقداماتی که تاکنون در زمینه ترویج تغذیه با شیر مادر در جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است و نیز چشم اندازهای آینده در این حوزه، سخنرانی کردند.

نماینده یونیسف درایران، دکتر پارکس، در سخنرانی خود در این همایش ضمن برجسته ساختن اهمیت اقتصادی ترویج تغذیه با شیر مادر، به گزارش جهانی امسال یونیسف در زمینه تغذیه با شیر مادر اشاره کرد؛ گزارشی که نشان می دهد هر یک دلاری که کشورها در ترویج تغذیه با شیر مادر سرمایه گذاری می کنند، 35 دلار برگشت سرمایه در اقتصاد خواهد داشت. دکتر پارکس بیان کرد: مزایای شیر مادر برای کودکان و مادران می تواند اقتصاد یک کشور را با کاهش هزینه های سلامت و درمان و ایجاد نیروهای کاری قوی و توانمند بهبود ببخشد.

نماینده یونیسف در ایران، همچنین درباره تعدادی از موانع بالقوه ای که ممکن است بر تصمیم گیری مادر برای قطع زودهنگام شیردهی به نوزادانشان کمک کند صحبت کرد و گفت: عدم وجود محیط های کاری دوستدار شیر مادر و فرصتهای شغلی برای این مادران یکی از این موانع است. او سپس به مطالعه ای درباره تغذیه با شیر مادر اشاره کرد که نشان می دهد مداخلاتی همچون مرخصی زایمان و حمایتهای محیط شغلی می تواند میزان تغذیه با شیر مادر را 30% افزایش دهد.

دکتر پارکس یکی دیگر از موانع ترویج تغذیه با شیر مادر را عدم حمایت از سوی افراد خانواده و جامعه خواند و گفت: تغذیه با شیر مادر نیازمند حمایت مشاوران زبده، اعضای خانواده، کارکنان بخش خدمات بهداشت و درمان، کارفرماها، سیاست گذاران و دیگر افراد است.

او اضافه کرد: مطالعات در این زمینه نشان می دهد مداخلات جامعه – محور مانند مشاوره ها و آموزشهای گروهی می تواند میزان تغذیه به موقع با شیر مادر را تا 86% افزایش دهد.

در پایان، دکتر پارکس اظهار داشت یونیسف همواره برای حمایت از وزارت بهداشت و آموزش پزشکی جهت تقویت ظرفیت های تخصصی کارشناسان این وزارتخانه، به منظور ترویج تغذیه با شیر مادر با استفاده از انتقال تجارب موفق بین ایران و دیگر کشورها، آماده همکاری و همراهی است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin