مجموعه آثار نمایشگاه باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به‌روایت موزه درنتس با حضور سفیر هلند در ایران، معاون هنری وزارت ارشاد و مدیر کل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه گشایش یافت.

به گزارش آوا دیپلماتیک، مجموعه آثار نمایشگاه باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به‌روایت موزه درنتس از کشور هلند که هفته پیش وارد ایران شده بود با حضور سفیر هلند در تهران، سید علی پاکدامن مدیر کل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه و سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

سفیر هلند در ایران یاپ ورنر در مراسم گشایش نمایشگاه درنتس هلند در موزه ملی ایران اظهار داشت: ما تقویت مبادلات فرهنگی را مفید می دانیم چون به درک بهتر ملت ها منتهی می شود.

وی افزود: در این مقطع حساس زیباست که توجه بیشتر به موضوعاتی داشته باشیم که به تعمیق روابط دو کشور کمک می کند.

سفیر هلند ادامه داد: همکاری بین دو موزه درنتس هلند و ملی ایران نمونه ای از دیپلماسی موفق بین دو کشور است که می تواند هزاران بازدیدکننده را از تاریخ و تمدن دو کشور آگاه کند.

ورنر بیان کرد: در ماه می امسال سفارت ما نمایشگاهی از عکس های مطبوعاتی را در کاخ نیاوران برگزار کرد.

وی افزود: برگزاری این نمایشگاه عکس، توجه عکاس – خبرنگاران ایرانی را به پدیده های جهانی مثل تغییر اقلیم و مهاجرت جلب کرد.

ورنر تصریح کرد: در ماه فوریه سال آینده نمایشگاهی مربوط به موسیقی در موزه هنرهای معاصر ایران خواهیم داشت و اجراهایی توسط گروه های موسیقی هلندی و کرمانشاهی برگزار خواهد شد.

سفیر هلند در تهران یادآور شد: هلند قوای خود را برای همسویی و هماهنگی و همکاری با فرهنگ و هنر ایران بکار می گیرد.

ورنر گفت: موزه درنتس به دلیل رویکردهای نوآورانه اش شناخته شده است و موزه ملی ایران نیز در نوع خود جالب و کم نظیر است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم گفت: براساس درخواست‌های مطرح شده از سوی برخی کشورها برای برگزاری نمایشگاه‌های دائمی خارجی در ایران، تلاش می‌کنیم فضاهای نمایشگاهی مناسبی با این هدف مانند میدان مشق را آماده کنیم.

محمدحسن طالبیان خاطرنشان کرد: در نمایشگاه سال گذشته موزه ملی ایران که در شهر بُن در آلمان برگزار شد، درخواست همکاری از سوی موزه هلند به ایران داده شد و اکنون این نمایشگاه پنجمین نمایشگاه خارجی در موزه ملی ایران محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که برگزاری این نوع نمایشگاه‌ها به صلح و پایداری بین کشورها کمک می‌کند، افزود: تعدادی نمایشگاه در دست برگزاری داریم و کشورهایی دیگر نیزتقاضای برگزاری نمایشگاه در ایران داشته‌اند.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین به برخی تقاضاها در مورد برگزاری نمایشگاه‌های دائمی در ایران از سوی کشورهای دیگر مانند کره جنوبی اشاره کرد و گفت: به همین دلیل برای ایجاد فضاهای نمایشگاهی تلاش می کنیم چنین مکان هایی از جمله مجموعه میدان مشق را آماده کنیم، چون کشورهای مختلف حاضرند اشیای تاریخی خود را برای نمایش در اختیار ایران قرار دهند.

وی چنین درخواست‌هایی را نشان دهنده امنیت پایدار در ایران دانست و افزود: امیدواریم این روند برای سایر موزه‌ها نیز رخ دهد و از این تجربه چند ساله استفاده کنیم، چون در کشور بیش از ۵۴۰ موزه فعال داریم که امیدواریم چنین درخواست‌هایی ادامه‌دار باشد.

طالبیان ادامه داد: اعتقاد من بر این است که علاوه بر موزه ملی ایران باید سایر موزه‌های کشور و حتی موزه‌های خصوصی بتوانند با تعامل با سایر موزه‌های دنیا نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های متقابل اقدام کنند.

معاون میراث‌فرهنگی در ادامه با اشاره به اهمیت برگزاری این نمایشگاه‌ها افزود: اعتقاد داریم که تقویت ارتباطات موزه‌ای بهترین راه برای تقویت و گسترش روابط بین کشورها و نیز توسعه صلح در دنیاست، همکاری ایران و هلند ریشه‌ای ۴۰۰ ساله دارد، از زمانی که گل هلند به ایران آمد.

وی با اشاره به شرایط بحرانی آسیای غربی افزود: با این وجود خوشبختانه تعامل فرهنگی با ایران در حال افزایش است، برگزاری این نمایشگاه نیز نشان‌دهنده تداوم ارتباطات و فعالیت‌های فرهنگی بین دو کشور ایران و هلند است.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به این که تا کنون سه بار کاتالوگ نمایشگاه ایران: مهد تمدن در هلند به چاپ رسیده است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم حضور بیشتری در نمایشگاه ایران در هلند تا زمان پایان آن نمایشگاه رخ دهد.

این نمایشگاه شامل 331 ظرف سفالین و فلزی، ابزار سنگی، زیورآلات، مومیایی طبیعی انسان، تابلو نقاشی و سفال قرون 19 و 20 در سه بخش باستان‌شناسی، سفال و نقاشی‌های قرن نوزده و بیست هلند تا 17 فروردین 1398 به نمایش درمی آید.

موزه درنتس (Drents) در شهر آسن (Assen) هلند قرار دارد، این موزه با بیش از 160 سال قدمت، در استان درنته در شمال هلند مجموعه ای از آثار دوره های پیش از تاریخ تا هنر معاصر را در خود گردآورده است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin