سفیر تاجیکستان در تهران از برگزاری همایش بین المللی ادیبان حوزه نوروز در تاجیکستان طی روزهای 18 تا 24 مارس 2016 خبر داد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، نعمت الله امام زاده در نشست خبری با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد: این همایش با حضور نمایندگانی از 22 کشور جهان از جمله ایران، افغانستان، هندوستان، پاکستان، آمریکا، کانادا و فرانسه بین 18 تا 24 مارس 2016 در دوشنبه برگزار می شود.

سفیر تاجیکستان در تهران افزود: در میان میهمانان این همایش، 60 نفر از ادیبان و شاعرانی همچون هوشنگ ابتهاج (سایه)، محمدرضا شفیعی کدکنی، علیرضا قزوه (مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری)، فاطمه راکعی (رییس انجمن شاعران ایران) و پرفسور افتخار حسین عارف (رییس موسسه فرهنگی اکو) دعوت شده اند.

نعمت الله امام زاده درباره جزئیات این همایش اظهارداشت: روز 19 مارس 2016 همایش بین المللی تحت عنوان نوروز در ادب و هنر جهان و 20 مارس همایش بین المللی ادیبان حوزه نوروز با حضور رییس جمهور تاجیکستان در کاخ نوروز شهر دوشنبه برگزار می شود. ضمن این که در 21 مارس میهمانان در نوروزگاه پایتخت حضور خواهند یافت.

سفیر تاجیکستان در تهران سفر هنری میهمان به شهرها و نواحی تاجیکستان، ملاقات و محفل های گوناگون شعر و همچنین بازدید از آرامگاه های ابوعبدالله رودکی، موزه مومن قناعت شاعر تاجیک را از دیگر برنامه های این همایش می باشد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 1967 سمپوزیوم بین المللی شعر فارسی در شهر دوشنبه برگزار شده بود که در آن، بزرگان ادب فارسی از جمله نادر نادرپور، پرویز ناتل خانلری، لطفعلی صورتگر و مائل هروی حضور داشتند.

امام زاده ابراز امیدواری کرد: برگزاری همایش بین المللی ادیبان حوزه نوروز نقش ویژه و ماندگاری در تحکیم و رونق پیوندهای فرهنگی کشورهای حوزه نوروز داشته باشد.

لازم به یادآوری است که 18 فوریه سال 2010 در شصت و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد با پیشنهاد کشورهای تاجیکستان، جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه و ترکمنستان، قطعنامه روز جهانی نوروز به تصویب رسید و 21 مارس به عنوان روز بین المللی نوروزی جایگاه اصلی خود را پیدا کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin