نعمت الله امام زاده در نشست کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی بر اشتراکات دو کشور ایران و تاجیکستان تاکید کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، نعمت الله امامزاده سفیر تاجیکستان در ایران در نشست کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی در اراک گفت: ایران جزو نخستین کشورهایی بود که تاجیکستان را به رسمیت شناخت و روابط دو کشور بسیار خوب است.

وی خاطرنشان کرد: بهره گیری از ظرفیت ها و تجربه های موفق استان مرکزی به ویژه در بخش صنایع در توسعه تاجیکستان نقش موثری خواهد داشت.

سفیر کشور تاجیکستان افزود: نبود نیروی متخصص یکی از مهمترین مشکلات در این کشور است و جمعی از دانشجویان تاجیکستان در ایران مشغول به تحصیل هستند که این مهم باید افزایش داشته باشد.

وی هدف از سفر به استان مرکزی را در جهت تلاش برای توسعه فعالیت های اقتصادی دو کشور اعلام کرد و افزود: زمینه سرمایه گذاری در تاجیکستان برای سرمایه گذاران استان مرکزی فراهم است.

سرپرست استانداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: دولت تدبیر و امید تلاش ویژه ای در تعامل کشورهای مختلف به ویژه کشورهای منطقه و همسایه دارد و این مهم در استان مرکزی نیز با جدیت دنبال می شود.

شکرالله حسن بیگی افزود: تاکنون سفرای کشورهای زیادی به استان مرکزی سفر کرده و از نزدیک با ظرفیت های این استان آشنا شده اند.

وی بیان کرد: استان مرکزی خصوصیات منحصر به فردی دارد و شخصیت های بزرگ و اثرگذاری همچون امام خمینی (ره) در این استان پرورش یافته اند.

در این دیدار رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از یک میلیارد دلار صادرات از این استان به 143 کشور جهان انجام شده است.

علیرضا زاوشی افزود: سال گذشته یک میلیارد و 150 میلیون دلار کالا از این استان به 160 کشور دنیا صادر شد.

وی بیان کرد: استان مرکزی توانمندی و ظرفیتهای بالایی در بخش های مختلف به ویژه صنایع شیمایی و نفت دارد.

در نشست کارگروه توسعه صادرات استان مرکزی مقرر شد یک گروه کاری بین کشور تاجیکستان و استان مرکزی برای همکاری های دوجانبه تشکیل شود.

مهمترین اقلامی که از ایران به تاجیکستان صادر شده شامل اکسید آلومینیوم، مواد قالبی شوینده ها، سیمان، انواع پسته، رنگ و ورق های پلیمر اتیلن، دارو، تخم پرنده، شیشه ساختمانی و جام و ماشین آلات کشاورزی است.

مهمترین اقلام وارداتی از کشور تاجیکستان به ایران نیز شامل آلیاژهای آلومینیوم، پنبه، باتری، ضایعات مس و تخم کنجد است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin