سفیر افغانستان در ایران گفت: موضوع بازگشت مهاجران افغان از ایران و سایر کشورها، در اولویت سیاست های دولت افغانستان قرار دارد.

نصیر احمد نور در گفتگو با ایرنا گفت: کمیسیونی عالی با ریاست رئیس جمهوری و متشکل از 13 وزارتخانه و هفت نهاد مستقل تشکیل شده که موضوع بازگشت مهاجران به کشور را از ابعاد مختلف مورد توجه و بررسی قرار داده است. برخی برنامه ها و طرح ها هم در این راستا تهیه شده که بزودی اجرایی می شود.

وی افزود: متاسفانه امروز افغانستان درگیر مقابله با گروه های افراطی و تروریستی است اما به طور قطع آنها را سرکوب می کنیم و با سرکوب آنها مشکلی نخواهیم داشت.

وی اظهار داشت: وجود گروه های افراطی در افغانستان بر روی اتباع افغان که در خارج از کشور به سر می برند بازتاب و تاثیر روانی منفی بیشتری دارد و این خود مانعی در بازگشت آنان است چون اطلاع دقیقی از وضعیت داخلی ندارد.

نصیر احمد نور گفت: همان طور که طی دو مرحله در سال های گذشته شاهد بازگشت میلیونی مهاجران بوده ایم، یقینا با حل این مشکل، دوباره سیل مهاجران برگشتی به افغانستان را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: افغانستان امروز در شرایط خاصی قرار دارد و مشکلات اقتصادی و امنیتی سال های اخیر به نوعی در روند مهاجرت و خروج نخبگان از کشور تاثیر گذاشته است.

احمد نور افزود: کشور ما از ظرفیت و فرصت های بسیار زیادی برخوردار است و با حل مشکل امنیتی، به طور طبیعی زمینه برای بازگشت اتباع افغان به کشور فراهم می شود به گونه ای که نیاز به هیچ نوع ترغیب و تشویقی نخواهد بود.

وی گفت: در عین حال تا کنون نیز بسیاری از مهاجران به افغانستان بازگشته اند و امروز بخش خصوصی با توانمندی هایی که دارد فعال تر از دولت در حوزه اشتغال کار می کند اما امسال شرایط سختی را در ابعاد مختلف، بویژه اقتصادی تجربه کردیم.

سفیر افغانستان در ایران پیش بینی کرد: با بهتر شدن وضعیت اقتصادی و راه اندازی برخی پروژه ها و زمینه های دیگر، با مشارکت بخش خصوصی، زمینه و روند بازگشت مهاجران فراهم می شود.

احمدنور در ادامه خاطرنشان کرد: مهاجرانی که بویژه در ایران تحصیل کرده اند با توجه به ظرفیت و توانایی هایی که کسب کرده اند در عرصه های مختلف اعم از دولتی، جامعه مدنی و دانشگاهی و رسانه ای افغانستان حضوری چشمگیر و پررنگ دارند و جای خود را باز کرده اند.

وی ابراز امیدواری کرد: سایر جوانان، نوجوانان و جمعیت مهاجر افغان به کشور خود بازگشته و نقش خود را در توسعه و آبادانی افغانستان ایفا کنند.

بنا بر اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور بیش از 900 هزار تن از اتباع افغان در ایران سکونت دارند که استان خراسان رضوی با صدور 150 هزار کارت اقامت برای مهاجران افغان، رتبه دوم را بعد از تهران در این زمینه دارد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin