سفیر افغانستان در جمهوری اسلامی ایران گفت: افغانستان به معاهده ای که در زمینه آب با ایران دارد به طور کامل پایبند است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، نصیر احمد نور خاطرنشان کرد: مواردی مبنی بر تصرف آب هیرمند توسط افغانستان که گاه و بیگاه در برخی رسانه ها مطرح می شود کاملا بی اساس است.

وی اظهار کرد: طی چند دهه اخیر که افغانستان گرفتاری و درگیری های متعدد داشته است نه تنها حقآبه بلکه تمام آب موجود در این کشور به سوی کشورهای همسایه روان بوده و اگر گاهی مقدار آب به دلیل کاهش بارندگی کمتر شده این امر در اختیار افغانستان نبوده است.

وی درباره احداث سد سلما بر روی هریرود نیز گفت: احداث این سد همانند آن است که شما بر روی رودخانه کارون 11 سد احداث کرده اید.

نصیر احمد نور افزود: افغانستان از این اجازه و حق برخوردار است که بر روی رودخانه ای که از اعماق افغانستان نشات گرفته و صدها کیلومتر در داخل این کشور جاری است، سد زده و از آب آن استفاده کند.

وی اظهار کرد: افغانستان نیز باید توانمند شود و یکی از راه های توانمند شدن آن است که از ظرفیت های خود بویژه در حوزه منابع آب و کشاورزی استفاده کند که این امر برای توسعه، رفاه و امنیت کل منطقه بویژه کشور برادر جمهوری اسلامی ایران موثر است.

وی با تاکید بر اینکه روابط بین دو کشور ایران و افغانستان حسنه باقی می ماند گفت: تلاش آن است که تمام مسائل در فضای دوستی، شفافیت، احترام و منافع متقابل مطرح شود و به تفاهم برسیم.

سفیر افغانستان در ایران افزود: هیات های مختلف در سطوح عالی بین دو کشور در رفت و آمد هستند و برای حل تمام مسائل گفت و گو کرده و راهکار لازم ارائه می دهند.

وی همچنین در حاشیه نخستین نشست استانداران مناطق مشترک مرزی ایران و افغانستان در مشهد به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin