نشست رونمایی از گزارش وضعیت جمعیت جهان ۲۰۱۵ با حضور نمایندگان سازمان ملل دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد.

به گزارش آوادیپلماتیک، نشست رونمایی از گزارش وضعیت جمعیت جهان ۲۰۱۵ با همکاری دانشکده علوم اجتماعی (گروه جمعیت‌شناسی) صندوق جمعیت سازمان ملل (UNFPA) و با حضور نمایندگان سازمان ملل، آقای لینر، دبیر اول سفارت سوئد در ایران، خانم نورهیم، سفیر نروژ در ایران، قائم ‌مقام سازمان مدیریت بحران، رئیس دفتر کاهش بلایا، اساتید و کارشناسان جمعیت‌ شناسی دانشگاه تهران در روز سه شنبه ۱۷ آذر در تالار گفتگو دانشکده علوم اجتماعی برگزار گردید.

این گزارش به وضعیت زنان و دختران پس از وقوع بحران، وضعیت پناهجویی و کمکهای بشردوستانه به آنان پرداخته است.

طی این نشست مها العدوی، رئیس دفترجدید صندوق جمعیت سازمان ملل در تهران گفت: پیگیری و پررنگ کردن مسائل زنان و دختران در بحرانها باعث می شود تا کمکهای بشردوستانه بیشتری درباره آنان اعمال شود.

العدوی افزود: زنان و دختران هنگام وقوع بحران ها، بیش از دیگران آسیب می بینند و در شرایط خیلی بدی قرار می گیرند بنایراین نیازمند کمکهای بیشتری هستند.

رئیس دفتر صندوق جمعیت سازمان ملل در تهران افزود: من خود دیده ام که زنان و دختران در بحرانها چگونه در معرض آسیب قرار می گیرند و تحت تاثیر انواع بیماریهای واگیردار و ایدز، تجاوز و بارداری های ناخواسته هستند این در حالی است که نیاز آنان ، فقط خوراک و اسکان نیست.

وی تاکید کرد: در گزارش ۲۰۱۵ صندوق جمعیت جهان که امروز رونمایی و ارایه شد به موضوع کمک به زنان ودختران در بحران با نگاهی جدید پرداخته است.

 آمار پناهجویان در جهان ۴ برابر شده است

در ادامه سیوانکا داناپالا کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ایران، عملکرد جمهوری اسلامی ایران را در میزبانی، بهداشت و آموزش پناهجویان، نمونه و بسیار مناسب ارزیابی کرد و افزود: ۹۷ درصد پناهجویان در جمهوری اسلامی ایران در کنار شهروندان این کشور زندگی می کنند.

وی در ادامه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران بیش از۳۰ سال است که میزبان پناهجویان است.

سیوانکا داناپالا، میانگین زمانی که هر فرد در پناهندگی بسر می برد را طولانی دانست و گفت: البته ایران در این امر از قدمتی طولانی برخوردار است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با بیان اینکه ایران در بحث بهداشت پناهجویان نیز رتبه نمونه را کسب کرده، افزود: بر اساس آمار موجود، ایران در بحثهای دیگری همچون آموزش پناهجویان عملکرد بسیار مناسبی دارد.

وی ادامه داد: دولت ایران براساس تاکید و حکم رهبر انقلاب اسلامی تصمیم گرفته تا پوشش مناسبی در نظام آموزشی پناهجویان ایفا کند که البته این اقدام در حال انجام است.

وی با بیان اینکه آمار پناهندگی در جهان به ۴۲ هزار نفر در روز رسیده، تصریح کرد: متاسفانه آمارها نشان می دهد آمار پناهجویان در جهان چهار برابر شده است.

سیوانکا داناپالا با بیان اینکه میزان وقوع بحرانهای غیرمترقیه در کشورها افزایش یافته، تصریح کرد: متاسفانه فضای کار برای کمکهای بشر دوستانه سازمان ملل و نیز صندوق حمعیت جهان سخت تر شده است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ایران با اشاره به وقوع بحران در سوریه، عراق، آفریقا، یمن و لیبی گفت: این بحرانها میلیون‌ها نفر را دچار مشکل کرده، بطوری که در سودان ۱۵ میلیون نفر آواره شدند که این آمارها تکان دهنده است.

در ادامه و در حاشیه این نشست دو پنل تخصصی برای ارائه راهکارهای کاربردی برگزار شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin