«اسخت اورازبای» سفیر قزاقستان در ایران طی نشست خبری برنامه عملیاتی رئیس جمهور قزاقستان برای توسعه همه جانبه در این کشور را تشریح کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، سفیر قزاقستان در ابتدای این نشست با بیان اینکه قزاقستان سیاست سنجیده و دوستانه‌ای نسبت به ایران دارد، خاطرنشان کرد: ایران جزو اولویت‌های قزاقستان در سیاست خارجی است. ایران کشور دوست ماست. هیچ مشکلی با یکدیگر نداریم بلکه روابط خوبی با یکدیگر داریم. هم روحانی و هم ظریف تصریح کرده‌اند که قزاقستان از جمله کشورهایی است که هیچ وقت به ما خیانت نکرده و اقدامی که موجب ناراحتی ما بشود، انجام نداده است.

اورازبای با اشاره به روند مقابله با ویروس کووید-19 در این کشور گفت: بیش از 550 هزار خانواده تحت حمایت یک باره مالی بنیاد “بیرگمیز” قرار گرفته اند و قزاقستان به مقابله با بیماری همه گیر ادامه می دهد. برای همین منظور دو بسته اقدامات عملیاتی ضد بحران به تصویب رسیده است و به بیش از 4.5 میلیون قزاقستانی که درآمد خود را به طور موقت از دست دادند حدود 1.1 میلیارد دلار کمک های ارائه شده است.

وی افزود: برای انجام کلیه تعهدات در حوزه اجتماعی و حمایت اقتصادی، حدود 2.4 میلیارد دلار از صندوق ملی تخصیص داده شده است.

سفیر قزاقستان از ایجاد آژانس برنامه ریزی و اصلاحات استراتژیک با گزارش مستقیم به رئیس جمهور این کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: اصلاحات آژانس برای کلیه دستگاههای دولتی لازم الاجرا خواهد شد و شورای عالی اصلاحات ریاست جمهوری در حال ایجاد است که تصمیمات آن نهایی خواهد شد.

وی افزود: دستگاه های دولتی و تعداد کارگران بخش نیمه دولتی امسال 10 درصد و سال دیگر 15 درصد کاهش می یابد. در نتیجه، در سال 2021 این کاهش 25٪ خواهد بود البته وجوه پس انداز شده باعث افزایش حقوق کارمندان باقیمانده خواهد شد.

سفیر قزاقستان هفت اصل اساسی دوره جدید اقتصادی قزاقستان را اینچنین بر شمرد: توزیع عادلانه منافع و مسئولیت ها، نقش اصلی کارآفرینی خصوصی، رقابت عادلانه، باز کردن بازارهایی برای نسل جدید کارآفرینان، افزایش بهره وری، افزایش پیچیدگی و اثربخشی تکنولوژیکی اقتصاد، توسعه سرمایه انسانی، سرمایه گذاری در نوع جدیدی از آموزش، “سبز” کردن اقتصاد، حفاظت از محیط زیست، تصویب تصمیمات مستدل توسط دولت و مسئولیت آنها در برابر جامعه.

اورازبای در ادامه افزود: طی 5 سال آینده، حجم تولید در صنعت تولید حداقل 1.5 برابر خواهد شد و هفت اکوسیستم بزرگ برای تولید و فرآوری گوشت، میوه، سبزیجات، شکر، غلات، دانه های روغنی و محصولات لبنی تشکیل می شود.

وی در ادامه یادآور شد که طی برنامه ریزی انجام شده زمین به خارجی ها فروخته نخواهد شد.

سفیر قزاقستان با اشاره به ظرفیت های متفاوت استان های این کشور خاطرنشان کرد: پتانسیل صنعتی جنوب و جنوب شرقی کشور، جایی که نیمی از منابع کار ایالتی در آن متمرکز شده است، فعال تر توسعه خواهد یافت. مناطق شرقی قزاقستان، کاراگاندا و پاولودار به مراکز فناوری پیشرفته، صنایع فشرده و خدمات فنی تبدیل خواهند شد. مناطق غربی قزاقستان به مرکز جذب سرمایه گذاری در ساخت مجتمع های پتروشیمی، ایجاد چرخه های تولید جدید با ارزش افزوده بالا تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت بازار روسیه برای توسعه صادرات قزاقستان گفت: تقریباً 30 میلیون نفر در مناطق مرزی قزاقستان و روسیه زندگی می كنند و چندین شهر به اضافه میلیون ها نفر وجود دارد. بنابراین، یک عامل مهم در همکاری های مرزی تعامل نزدیک با مقامات و سازمان های روسی برای تبلیغ کالاهای قزاقستانی و جذب سرمایه خواهد بود.

سفیر قزاقستان رفاه اجتماعی شهروندان را یک اولویت برتر دانست و افزود: موضوع استفاده از بخشی از پس انداز بازنشستگی توسط مردم حل شده است. در حال حاضر در سال 2021، 700 هزار نفر از اعضای صندوق بازنشستگی تجمعی متحد می توانند از بخشی از پس انداز خود برای خرید مسکن، معالجه پزشکی یا انتقال آن به مدیریت شرکت های مالی استفاده کنند.

وی افزود: حقوق معلمان از ژانویه 2021،25 درصد افزایش می یابد، که برای آن 3/1 تریلیون تنگه (واحد پول قزاقستان) در طی سه سال اختصاص می یابد و تا سال 2025، پوشش 100٪ کودکان زیر 6 سال با آموزش و آموزش پیش دبستانی فراهم می شود.

اورازبای با اشاره به روند توسعه علمی در این گشور گفت: در مورد توسعه علوم، سالانه 500 دانشمند در مراکز برجسته علمی جهان آموزش می بینند، همچنین 1000 کمک هزینه برای دانشمندان جوان برای تحقیقات تحت پروژه “Zhas Galym” ارائه می شود. همینطور یک سند برنامه جداگانه در مورد توسعه علمی و فناوری کشور تصویب خواهد شد که وظیفه آن جذب علم برای حل مشکلات کاربردی در سطح ملی خواهد بود.

سفیر قزاقستان درباره توسعه سیستم مراقبت های بهداشتی این کشور افزود: تا سال 2023 دستمزد پزشکی دو برابر متوسط دستمزد در اقتصاد خواهد بود. تمام داروهای اساسی و تجهیزات پزشکی در قزاقستان تولید می شوند. انتظار می رود از سال آینده نتایج مشخصی در این زمینه ارائه شود.

وی افزود: تا پایان سال 13 بیمارستان جدید بیماری های عفونی در مناطق مختلف کشور ساخته می شود و تا سال 2025، 20 مرکز بهداشتی درمانی چند منظوره مدرن به بهره برداری می رسد. این به معنای ورود حدود یک و نیم تریلیون سرمایه گذاری در بخش مراقبت های بهداشتی است. همینطور در شهرهای نور سلطان و آلماتی، دو مرکز پزشکی چند رشته ای ساخته می شود که به گل سرسبد پزشکی قزاقستان، نقاط رشد نوآوری و توسعه علم پزشکی کاربردی تبدیل می شوند.

اورازبای ضمن تشریح اصلاحات انجام شده بر روی زندگی اقشار جامعه به این نکته اشاره کرد که در این طرح امید به زندگی مردم قزاقستان به 75 سال می رسد.

وی حفاظت از تنوع زیستی در این کشور را با اهمیت دانست و گفت: یک قانون جدید زیست محیطی تا پایان سال تصویب خواهد شد و طی پنج سال آینده، بیش از 2 میلیارد درخت در جنگل و 15 میلیون درخت در شهرک ها کاشته می شود. پارک های ملی و سایر منابع طبیعی قزاقستان از نظر قانونی محافظت می شوند و پیگردهای کیفری و اداری تخلفات در این مناطق تشدید می شود.

سفیر قزاقستان مشارکت مدنی در اداره کشور را یکی دیگر از برنامه های ریاست جمهوری این کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: شورای ملی اعتماد عمومی تأسیس شده است و انتخابات مستقیم دهداران روستایی سال آینده برگزار می شود و اختیارات بین سطوح دولت و همچنین با دولت محلی تقسیم خواهند شد.

وی افزود: حقوق مالکیت گسترش می یابد و درآمد بودجه دهیاری ها افزایش می یابد. تا اول دسامبر سال جاری، چارچوب نظارتی و سازوکارهایی برای حل این مشکل مهم تدوین می شود. کدخداهای محلی با عملکرد جمع آوری امضا و تنظیم دادخواست های مربوط به توسعه منطقه یا مشکلات محلی که بعضی اوقات برای دهه ها حل نشده است، فعالیت می کنند.

سفیر قزاقستان در پایان، برنامه ریاست جمهوری این کشور را مبنای توسعه احزاب و ایجاد بستر قانونی برای تحقق دموکراسی در این کشور دانست.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin