نخستین مرکز بازرگانی آلمان در ایران با هدف تسهیل ورود فعالان اقتصادی دو کشور به بازار یکدیگر زیر نظر اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان در تهران افتتاح شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، میکائیل کلور برشتولد در مراسم افتتاح نخستین مرکز بازرگانی آلمان در تهران گفت: رئیس جمهور آمریکا پیشتر گفته بود موضعش را درباره برجام و پایبندی ایران به این معاهده اعلام می کند اما در سخنرانی 13 اکتبر توپ را به زمین کنگره انداخت و کسی نمی داند نتیجه نهایی تا ژانویه چه خواهد شد و این همان راهبرد تداوم القای نگرانی درباره ایران است که برای اقتصاد و سرمایه گذاری مانند سم مهلک عمل می کند.

وی تصریح کرد: ادامه معاهده وین و حیات برجام برای آلمان اهمیت دارد و نقش آلمان بعد از 13 سال تلاش برای به نتیجه رسیدن برجام بر هیچ کس پوشیده نیست، دستاوردهای این معاهده بین المللی نباید به مخاطره بیفتد و مردم باید سر سفره هایشان شاهد ثمربخشی آن باشند.

سفیر آلمان در این حال با تاکید بر اینکه اگر آلمان و اروپا وارد عمل نمی شدند، سخنرانی 13 اکتبر ترامپ ابعاد بسیار بدتری می توانست داشته باشد، خاطرنشان کرد: به نمایندگی از آلمان تعهد می دهم که در گذشته آلمان از توافق هسته ای حمایت کرده است و همچنان حمایت می کند و آن را توافقی ارزشمند می داند که باید با همه توان برای پیاده سازی آن اقدام شود.

وی همین طور خواستار رعایت احترام متقابل در مذاکرات هسته ای شد و گفت: این احترام باید همواره متوجه ایران باشد و در چارچوب مذاکرات پیشین ادامه یابد و بر همین اساس هم آلمان و اتحادیه اروپایی در تابستان برای تداوم تعهد اتمی تبلیغات گسترده ای کردند و در همین زمینه زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان سفرهای متعددی برای تاکید بر ضرورت پایبندی به برجام انجام داد.

میکائیل کلور برشتولد برجام را پایه گذار ادامه فعالیت های اقتصادی آلمان و ایران دانست و ایران را شریک مطمئن و طبیعی آلمان معرفی کرد و گفت: وقتی به ظرفیت های ایران توجه می کنیم مشخص می شود که کفه این کشور بین رقبای منطقه ای اش برای همکاری با آلمان به مراتب سنگین تر است.

وی با یادآوری تاریخچه روابط دو کشور و شباهت های زبانی و محبوبیت مردمان دو کشور نزد یکدیگر گفت:‌ از حدود دو سال قبل تاکنون صادرات آلمان به ایران 15 درصد افزایش یافته است که این حجم از صادرات نه کالاهای مصرفی که اجناس سرمایه ای و ماشین آلات بوده است و موجب افزایش راندمان کارخانه ها و تولید ناخالص ملی ایران می شود.

سفیر آلمان در ایران گریزی هم به رابطه اقتصادی آمریکا با آلمان زد و گفت: برنامه ای اقتصادی را آمریکا به اجرا گذاشته است تا اگر خودروهایی چون بی ام و و بنز آلمان به آمریکا صادر می شود، شورولت آمریکایی هم به آلمان وارد شود که این سیاست نتایج مطلوبی ندارد و نمی تواند برای اقتصاد آمریکا تصمیم مناسبی محسوب شود.

 سفیر ایران در آلمان نیز با اشاره به راهبرد جدید بزرگترین اقتصاد اروپا در توسعه بازارهای صادراتی گفت: مولفه های اقتصادی، ایران را اولویت نخست آلمان در خاورمیانه برای همکاری های اقتصادی درازمدت معرفی می کند.

علی ماجدی که در مراسم افتتاح نخستین مرکز بازرگانی آلمان در تهران سخن می گفت، اقتصاد آلمان را اقتصادی صادرات محور دانست که 40 درصد تولیدناخالص آن صادراتی است.

وی افزود: در سال 2016 مازاد تجاری آلمان 250 میلیارد یورو بود که پیش بینی می شود این میزان در پایان 2017 به بیش از 300 میلیارد یورو برسد.

ماجدی، محور اتکای صادرات آلمان را تولید باکیفیت داخلی این کشور خواند و گفت: آلمان علاوه بر کیفیت بالای تولید و البته تلاش برای عرضه با قیمت های پایین، دسترسی به بازارهای مصرف، نگهداری دائم بازار و یافتن بازارهای جدید صادراتی برشمرد.

ماجدی گفت: در دهه 2000 میلادی روابط اقتصادی آلمان را بازار سنتی این کشور در اروپا و آمریکا تشکیل می داد اما پس از آن بازارهای جدید چین و هند هم به آن افزوده شد و اکنون روزانه یک قطار قطعات منفصله شرکت بی ام و برای مونتاژ به چین منتقل می شود.

وی ادامه داد: حالا با کاهش رشد اقتصاد چین، آلمانی ها در پی بازارهای جدید هستند که ابتدا روسیه به علت وابستگی به گاز این کشور مدنظر قرار گرفت و در کنار آن کشوری در خاورمیانه مطرح شد و در این زمینه مصر رقیب ایران برای همکاری های تنگاتنگ اقتصادی با آلمان محسوب می شود.

سفیر ایران در آلمان خاطرات مثبت مردم کشورمان از دولت، ملت و محصولات آلمانی را یادآور شد و گفت: ایران به سبب جمعیت و بازار هشتاد میلیون نفری، جمعیت باسواد و تحصیلکرده، موقعیت جغرافیای سیاسی و برخورداری از انرژی ارزان می تواند اولویت نخست آلمان در همکاری های اقتصادی باشد.

وی همچنین محصولات صادراتی آلمان را به ایران زمینه ساز اشتغالزایی 20 هزار آلمانی دانست و گریزی به آمار وزارت اقتصاد و دارایی درباره سرمایه گذاری های مشترک خارجی زد و گفت: از 350 طرح سرمایه گذاری، 81 طرح با آلمانها به ارزش 11 میلیارد و 300 میلیون دلار است.

ماجدی با انتقاد از روند کند همکاری بانکهای بزرگ به سیاست های آمریکا علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: آمریکا سعی دارد با افزایش تحریم ها هم هزینه مراوادات را افزایش دهد و هم ارتباطات را پیچیده کند و همین اعمال تحریم ها موجب زمانبری فرآیند حضور سرمایه گذاران در ایران و در نهایت بی میلی آنها می شود.

وی از بازنگری ساختار فاینانس ها خبر داد که در آن مسائل حقوقی و قانونی تحریم ها نیز لحاظ شده است و در پایان ابراز امیدواری کرد با همکاری شرکتهای ایرانی و آلمانی، ایران به قطب و هاب منطقه ای اقتصاد آلمان که هم منطق اقتصادی دارد و هم از اراده سیاسی برخوردار است، تبدیل شود.

این مرکز زیر نظر اتاق مشترک ایران و آلمان فعالیت می‌کند و به دنبال آن است که زمینه ورود فعالان اقتصادی دو کشور به بازار یکدیگر را تسهیل کند.

به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و آلمان، هدف از ایجاد این مرکز ارائه خدماتی فراتر از عضویت در اتاق است.

امید یراقی گفت: اتاق مشترک به یک شبکه جهانی با 130 اتاق از 90 کشور متصل است و تأسیس مرکز بازرگانی آلمان می‌تواند در تقویت جایگاه اتاق مشترک در این شبکه بیش از پیش اثرگذار باشد.

بخشی از محل جدیدی که برای اتاق درنظر گرفته شده است به مرکز بازرگانی اختصاص دارد.

در این محل سالن‌های همایشی در نظر گرفته شده است که اعضا می‌توانند از آنها برای تبادل اطلاعات و معرفی کالاها و خدمات خود به شرکای تجاری، پذیرش هیئت از آلمان و مانند ان استفاده کنند. از طرف دیگر شرکت‌های آلمانی که علاقه‌مند به حضور در ایران هستند می‌توانند از خدمات مرکز بهره ببرند.

هر شرکت خارجی برای اینکه در بازار جدیدی وارد شود، باید آن را مطالعه کند؛ یکی از خدمات ویژه مرکز، توجه به نیازهای شرکت‌های آلمانی برای مطالعه ایران است.

امکانات اولیه در اختیار آنها قرار می گیرد که می تواند پلی برای ورود شرکت‌های آلمانی به بازار ایران باشد.

برگزاری دوره‌های آموزشی یکی دیگر از خدمات مرکز خواهد بود.

رئیس اتاق مشترک ایران و آلمان در این مورد معتقد است: نمایندگانی از برخی دانشگاه‌های آلمان به ایران سفر می کنند و خواستار فعالیت مشترک با مراکز علمی ایرانی هستند ضمن آنکه می‌توانیم در اعزام و پذیرش دانشجویان هم خدماتی ارائه دهیم.

یراقی حضور متخصصان آلمانی به ویژه در حوزه صنعت در ایران و برگزاری سمینارهای آموزشی برای علاقه‌مندان را نیز از دیگر برنامه‌های مرکز بازرگانی آلمان اعلام کرد.

اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان در تهران بیش از 40 سال قدمت دارد و بیش از 2 هزار و 600 شرکت در این اتاق عضویت دارند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin