مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد با همکاری انجمن ایرانی مطالعات بین الملل، میزگردی به مناسبت گرامیداشت نلسون ماندلا برگزار کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این مراسم دکتر حسین ملاعبداللهی، مدیرکل آفریقا وزارت امورخارجه ایران گفت: آنچه نلسون ماندلا را یکی از مردان بزرگ تاریخ کرد تصمیمات درستی بود که در زمان های حساس می گرفت.

وی افزود: ماندلا به خاطر اتحاد مردم آفریقای جنوبی و آینده ای روشن برای این کشور، مسیر بخشش را بجای مسیر انتقام انتخاب کرد.

آقای ملاعبدالهی اظهار داشت: دو موضوع مهم در شخصیت نلسون ماندلا وجود دارد که ایشان را از سایر شخصیت ها متمایز می کند، یکی اینکه وی داوطلبانه در اوج از قدرت کناره گیری کرد و اگرچه همه امکانات را برای انتقام گرفتن داشت، اما هیچ وقت این کار را نکرد.

خانم ماریا دوتسنکو، کارشناس اطلاعات همگانی مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران ضمن اشاره به موضوع امسال روز بین المللی نلسون ماندلا یعنی “اقدام کنید و الهام بخش تحول باشید” به زندگی قهرمانانه نلسون ماندلا و تعهد وی به عدالت اجتماعی و ترویج صلح اشاره نمود.

همچنین وی پیام بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد به مناسبت این روز را برای حدود 120 نفر از روشنفکران، مسئولان دولتی، هنرمندان، استادان و دانشجویان دانشگاه های سراسر ایران قرائت کرد که برای بزرگداشت ماندلا به ساختمان سازمان ملل متحد در تهران آمده بودند.

 در این نشست آقای جاوید قربان اوغلی، سفیر سابق ایران در آفریقای جنوبی خطاب به حاضران گفت: قدرت ماندلا در مصالحه، یکی از ویژگی های شخصیت ایشان بود و توان ماندلا در پیوند دشوار اخلاق با سیاست، دیگر ویژگی این شخصیت جهانی بود.

در این همایش دکتر ارسلان قربانی، رییس انجمن ایرانی مطالعات بین الملل و دکتر ضیاءالدین صبوری، دبیر انجمن ایرانی مطالعات بین الملل بیاناتی درباره شخصیت و دستاورد های ماندلا در زمینه فرهنگ صلح و آشتی سخنرانی کردند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin