مراسم روز ملی الجزایر با حضور وزیر راه و شهرسازی و سفرای سایر کشورها در ایران در محل اقامت سفیر این کشور در تهران برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، در این مراسم که با خوش‌آمدگویی عبدالمنعم احریز سفیر الجزایر در ایران همراه بود، شخصیت هایی همچون محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به عنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، سعیدی کیا، رییس بنیاد مستضعفان، سفیران تعدادی از کشورهای خارجی در تهران، تعدادی از مقامات وزارت خارجه، خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران حضور داشتند.

عبدالمنعم أحريز سفیر الجزایر در ایران طی سخنانی ضمن تبریک شصت و چهارمين سالروز استقلال الجزاير خاطرنشان کرد: این استقلال به مردم ما اجازه داد تا حرمت ملی خود را در هزینه سنگین قربانی شدن بیش از 10 میلیون شهید، بازگرداند.

وی افزود: ما یک انقلاب منحصر به فرد را جشن می گیریم که منبع الهام بخش برای مردم آزادیخواه در سراسر جهان بوده است؛ انقلابی که به عنوان یک الگو توسط افراد تحت ستم در مبارزه برای آزادی و رهایی از استعمار و آپارتاید به شمار می رود .

سفیر الجزایر در ادامه یادآور شد: الجزایر روابط صمیمانه خود را با همه کشورهای برادر منطقه حفظ می کند و با آنها مشاوره های منظم سیاسی دارد.

عبدالمنعم أحريز افزود: الجزایر و ایران علاوه بر مذاکرات سیاسی منظم، همکاری فرهنگی گسترده ایی دارند که در حال وارد شدن به مرحله تصحیح موثر پروژه های مشترک است و در این میان می توان به مشارکت ایران با الجزایر در تولید فیلم های مشترک اشاره کرد.

سفیر الجزایر با اشاره به ظرفیت های مشترک اقتصادی بین ایران و الجزایر گفت: از لحاظ همکاری اقتصادی و علیرغم وجود موانعی که فراتر از اراده دو کشور است، شاهد افزایش تعداد شرکت های کوچک ایرانی در الجزایر هستیم و با وجود تمام مشکلات و موانع موجود می توان به آینده ای بهتر امیدوار بود.

در ادامه این مراسم محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی که به عنوان رییس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و الجزایر، صحبت می کرد، در سخنان خود تاکید کرد: ما ایرانی ها همواره از انقلاب الجزایر که در همین ایام در 64 سال پیش آغاز شد، به نیکی یاد می‌کنیم. جوانان انقلابی ایرانی همانند انقلابیون سایر کشورها همواره از مقاومت و مبارزات مردم الجزایر با عظمت یاد کرده و به آن به عنوان یکی از الگوهای مقاومت نگریسته‌اند.

 وی گفت: پیروزی انقلاب الجزایر بر استعمارکه حاصل 8 سال مبارزه خستگی ناپذیر و تقدیم بیش از یک و نیم میلیون شهید بود، موجب شد تا این امید در کشورهای تحت ظلم و ستم قدرت‌های خارجی پدید آید که می‌توان با اتحاد، مجاهدت و داشتن اهداف والای انسانی و اسلامی به پیروزی و استقلال رسید.

وی افزود: اخیراً جناب آقای بوتفلیقه رئیس جمهور الجزایر در پیامی به مناسبت سالروز آغاز انقلاب الجزایر، تصریح کرده است که شرط پیشرفت کشور الجزایر، پایبندی به همان اهداف اولیه انقلاب نوامبر است. ایشان الجزایر را یکی از پیشگامان در حمایت از ملت‌های تحت استعمار و مستضعف عنوان کرده است، این پیام حاوی نکات بسیار مهم و ارزشمندی است که می‌تواند مورد توجه کشورهای درحال توسعه و همچنین کشورهای جهان اسلام قرار گیرد. رمز پیشرفت و پیروزی کشورهایی مانند ایران و الجزایر که تاریخ درخشانی از انقلاب و مقاومت علیه زورگویی‌های قدرت‌های خارجی دارند، پایبندی‌شان به اصول استقلال‌طلبی، استعمار ستیزی و مبارزه با ظم و بی عدالتی است.

 رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و الجزایر در بخشی دیگر از صحبت های خود اظهار کرد:جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی خود،ضمن تأکید بر این اصول، همواره از صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی حمایت کرده و معتقد است که امنیت باید برای همه کشورها بدون تبعیض و در چارچوب تشریک مساعی جمعی و چندجانبه‌گرایی درصحنه بین‌الملل تأمین شود و امنیت یک یا چند کشور نمی‌تواند از راه ناامنی سایر کشورها حاصل شود، به همین خاطر ما به شدت مخالف روندهای یکجانبه گرایی، تحریم و تحمیل نظرات در راستای منافع یک کشور یا تعداد معدودی از کشورها هستیم.

وی خاطرنشان کرد: پایبندی به اهداف و اصول اساسی انقلاب و تلاش برای برقراری صلح و ثبات، و بهره‌گیری از چارچوب‌های حقوقی و هنجارهای بین‌المللی یکی از زمینه‌های نزدیکی و همکاری دو کشور است، این امر موجب شده تا مواضع کلی دو کشور درباره بسیاری از مسائل منطقه‌ای و جهانی مانند حمایت از مسلمانان جهان، به هم نزدیک شود و همکاری‌های خوبی در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بین دو کشور برقرار شود .

وی با بیان این که در حوزه اقتصادی نیز، دو کشور همکاری‌های مطلوبی در زمینه‌های خدمات فنی- مهندسی، ساخت مسکن، خودرو، پروژه‌های زیربنایی و داروسازی و موارد عدیده دیگر دارند، افزود: ما بر این باوریم که وجود ظرفیت‌های اقتصادی فراوان در دو کشور، بستر لازم را برای گسترش هرچه بیشتر همکاری‌ها در چارچوب کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی فراهم ساخته و مسئولان ذیربط دو کشور باید برای بهره برداری از فرصت‌های موجود، تلاش کنند.

اسلامی در پایان گفت: امیدوارم در آینده نزدیک شاهد برگزاری کمیته پیگیری و سومین اجلاس عالی مشترک دو کشور به ریاست معاون اول محترم رئیس جمهوری و جناب نخست وزیر محترم الجزایر در تهران باشیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin