جولیو هاس، سفیر سوئیس در تهران با عباسعلی منصوری آرانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوئیس دیدار و گفتگو کرد.گزارش آوا دیپلماتیک، “منصوری آرانی” رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوئیس در ابتدای دیدار با “جولیو هاس” سفیر سوئیس در تهران با بیان اینکه روابط بین پارلمان ها در توسعه مناسبات بین دو کشور تاثیرگذار است، گفت: روابط ایران با سوئیس از فراز و نشیب های متعددی برخوردار بوده، اما همواره سوئیس نزد کشور ما، از شرکای بسیار خوب تلقی می شود.

منصوری آرانی افزود: امروز، نسبت به گذشته شرایط هم برای ما و هم برای شما، شکل متفاوتی به خود گرفته است. بنابراین تلاش مشترک می تواند در بهبود هر چه بیشتر روابط دو کشور موثر باشد و بر این اساس، پارلمان های دو کشور باید از این فرصت بهترین استفاده را بنمایند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوئیس در ادامه ضمن اعلام آمادگی مجلس ایران جهت دعوت از گروه دوستی پارلمانی سوئیس برای سفر به کشورمان، اظهار داشت: سوئیس برای ما کشوری با اهمیت است و ترجیح می دهیم در شرایط کنونی، روابطمان با سوئیس، در بهترین وضعیت باشد.

منصوری آرانی در بخش دیگری از سخنان خود، به سابقه 140 ساله روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: سفرا نقش مهمی در تاریخ کشورها دارند و امیدوارم مدت زمان ماموریت شما در ایران، بهترین دوره روابط ایران و سوئیس در تاریخ سیاسی دو کشور باشد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوئیس با اشاره به اینکه مبنای توسعه روابط احترام متقابل است، گفت: توافقنامه ژنو حاکی از آن بود که همه اقدامات ما در مسیر صلح آمیز بوده است و ما بعد از توافقنامه، بر اساس نوع رویکرد کشورها، روابطمان را تنظیم می کنیم.

در ادامه این دیدار، سفیر سوئیس نیز با اشاره به اهمیت تقویت روابط ایران و سوئیس گفت: ماموریت من به ایران، با هدف بهبود چشمگیر روابط دو کشور صورت گرفته و در این راستا اطمینان می دهم که گسترش روابط بین دو پارلمان از وظایف مهم من خواهد بود؛ چراکه هر دوی ما، هدف مشترک داریم و باید برای رسیدن به آن هدف، همکاری داشته باشیم.

جولیو هاس در ادامه افزود: در ارتباط با اصل اعمال و اجرای تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران، کشور سوئیس صرفا به جهت عضویت در این اتحادیه، نقش اندکی را به عهده داشته و در بخش هایی از تحریم که مربوط به بانک مرکزی ایران بوده، مشارکت نکرده و به ممنوعیت واردات اقدام ننموده است.

وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد: با توجه به مذاکرات صورت گرفته، به زودی شاهد نتایج مثبتی خواهیم بود و ایران، جایگاه اصلی اش را در دنیا دوباره پیدا خواهد کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin