رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران گفت: نباید بگذاریم قربانیان ترور احساس کنند که در جامعه فراموش شدند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، به مناسبت روز بین‌المللی یادبود و گرامیداشت قربانیان تروریسم سومین همایش اسوه‌های صبوری در تالار فخرالدین اسعدگرگانی برگزار شد.

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران در مراسم همایش مبارزه با تروریسم گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2017 در قطعنامه 165/72 روزی را به عنوان روز بین المللی احترام به قربانیان تروریسم نامگذاری کرده است بزرگداشت چنین روزی برای حمایت از قربانیان و بازماندگان تروریسم و حمایت کامل از بهره بردن آنان از حقوق بشر است.

ماریا دوتسنکو ترویج و حمایت از حقوق بشر و مبارزه علیه تروریسم را امری ضروری دانست و اظهار کرد: ترویج و حمایت از حقوق بشر و حاکمیت قانون در سطوح ملی و بین‌المللی برای مبارزه علیه تروریسم ضروری هستند و این قطعنامه تلاش دارد تا در راستای ارتقای حمایت از حقوق قربانیان تروریسم گام بردارد.

وی با بیان اینکه قربانیان تروریسم تلاش می‌کنند تا ندای آنان شنیده شود، تصریح کرد: قربانیان ترور تلاش می‌کنند تا از حقوقشان حمایت شود نباید بگذاریم قربانیان احساس کنند که در جامعه فراموش شدند در حقیقت بی‌توجهی به شان قربانیان تروریسم شرایط گسترش تروریسم را در جامعه فراهم می‌کند.

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران گفت: مسوولیت و حمایت اصلی از حقوق قربانیان تروریسم بر عهده دولت‌های عضو ملل متحد است و این سازمان نقش بسیار مهمی در حمایت از دولت‌های عضو در اجرای ارکان یک و چهارراهبرد جهانی ضد تروریسم دارد و می‌تواند از راه ارائه همبستگی با قربانیان و حمایت از آنان، کمک به ظرفیت سازی، تاسیس شبکه‌ها و ارائه حمایت به سازمان‌های مردم نهاد به ویژه انجمن‌های مدافع قربانیان تروریسم و ترغیب دولت‌های عضو به منظور ترویج، حمایت و احترام به حقوق قربانیان را انجام دهد.

وی نقش ایران در راستای ترویج صلح، دوستی و گفتگو را مهم تلقی کرد و گفت: نام ایران در درگاه قربانیان قید نشده است و این همایش می‌تواند فرصتی برای تشویق انجمن‌های دفاع از قربانیان تروریسم ایرانی باشد تا در این درگاه خود را ثبت کنند.

در این مراسم استاندار گلستان اسرائیل و آمریکا را سردمدار تروریست در دنیا خواند و تصریح کرد: اسرائیل و آمریکا سردمدار تروریست در جهان هستند ولی با در دست داشتن رسانه‌های قوی می‌خواهند ایران را به عنوان کشوری تروریستی معرفی کنند.

سید مناف هاشمی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران شهدای زیادی را تقدیم اسلام کرده است در ایران شهدای مدافع‌حرم، شهدای ترور و شهدای دفاع مقدس کم نداریم کسانی که امروزه ادعای مبارزه با تروریسم را بر زبان جاری می‌کنند و برخی از کشورهای مسلمان را تروریست خطاب می‌کنند بدانند که خودشان نظرپرداز هستند.

وی با بیان اینکه در استان گلستان 211 شهید ترور داریم، افزود: 17 هزار شهید ترور در کشور وجود دارد که از این تعداد 211 شهید از استان گلستان است.

استاندار گلستان با تاکید بر اینکه هدف دشمن ایجاد ناامنی و نارضایتی در جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: در این سال‌ها دشمن از تمام توان خود استفاده کرد تا بین اقوام شیعه و سنی، ترک و ترکمن، بلوچ و افغان و غیره اختلاف بیفکند اما به فضل خدا تلاش دشمنان کارگر نشد.

نماینده ولی‌فقیه در گلستان نیز در آیین مراسم اسوه‌های صبوری گفت: یکی از عواملی که سبب شده تا تروریست گسترش یابد برخورد دوگانه ای است که امروز در جهان با آن روبه رو هستیم امروز تمامی کشورها باید با تمام توان با تروریست مقابله کنند.

آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی با تاکید بر اینکه تروریست در جامعه در حال گسترش است، اظهار کرد: آمریکایی‌ها تروریست را تشکیل دادند ولی به ظاهر جلساتی را تشکیل می‌دهند و شعار جنگ با تروریسم را سر می‌دهند ولی می‌بینیم که همان آمریکایی‌ها برای ایجاد تروریست هزینه‌های گزافی پرداخت می‌کنند.

وی مبارزه با تروریست‌ها را بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: کشور ایران دارای 17 هزار قربانی تروریست از جمله رئیس جمهور شهید رجایی، نخست وزیر شهید باهنر و رهبر معظم انقلاب هم مورد حمله ترور قرار گرفت باید جلوی این فاجعه را گرفت و با آن مقابله کرد.

همسر شهید علیمحمدی نیز در مراسم برگزاری این همایش گفت: یکی از اقدامات بزرگی که انجمن قربانیان ترور انجام دادند به ثبت رساندن روز بین‌المللی قربانیان ترور بود که این کار با همت سازمان ملل، سفیر افغانستان و اسپانیا صورت گرفت و در 21 آگوست از تمامی خانواده‌های تروریست تجلیل می‌شود.

منصوره کرمی با بیان اینکه ایران ملتی صلح‌دوست است، اظهار کرد: کشور ایران یک کشور صلح دوست است ما جنگ طلب نیستیم کشور ایران دارای ۱۷ هزار قربانی ترور است که در هیچ جای دنیا چنین تعداد قربانی وجود ندارد ولی همچنان شاهد هستیم که با بی‌عدالتی تمام از ایران به عنوان کشور تروریست یاد می‌کنند.

نایب رئیس انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با تاکید بر اینکه انجمن دفاع از قربانیان ترور به دنبال صلح و آرامش است، اذعان کرد: انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با برگزاری همایش اسوه‌های صبوری تصمیم دارد به خانواده‌های شهدای ترور آرامش ببخشد انجمن دفاع از قربانیان ترور هر نوع عمل افراطی‌گری و عمل تروریستی را نهی می‌کند ‌و به دنبال صلح و آرامش است.

کرمی خاطرنشان کرد: یکی از عاملان ترور همسرم، مجاهدین خلق و تروریست‌ها هستند کشور ما به زودی جشن 40 سالگی خود را خواهد دید ملت ما ملتی صلح‌دوست هستند و با وجود تحریم‌ها و تهدیدها هرگز در مقابل ظلم تسلیم نخواهند شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin