لئو بوکاردی، سفیر واتیکان در ایران و کاردینال تورکسون، رییس شورای عدالت و صلح واتیکان طی سفر به شهر قم در نشست جامعه مدرسین حوزه علیمه قم شرکت کردند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، سفیر واتیکان در ایران طی نشست از علاقه واتیکان برای توسعه روابط با حوزه علمیه قم خبر داد و گفت: ما با حضور خودمان نشان می دهیم که علاقه مند به تعامل هستیم و در آینده نزدیک رئیس دفتر تحکیم خانواده واتیکان نیز به ایران می آید، ما دست همکاری را به سوی شما دراز می کنیم تا با هم قدمی مشترک برداریم.

لئو بوکاردی ادامه داد: هرچقدر یکدیگر را بیشتر بشناسیم و بیشتر به هم نزدیک شویم، احترام و تکریم و همکاری های متقابل نیز بیشتر خواهد شد، زیرا بزرگترین دشمن ما و شما، جهالت است.

وی اضافه کرد: وقتی از طرف مقابل اطلاع نداشته باشیم، نمی توانیم او را تحمل کنیم که برای حل این مساله، گفت و گو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه از زمان حضور خود در ایران، شناخت ویژه ای نسبت فرهنگ و مردم ایران پیدا کرده است گفت: وقتی به ایتالیا برمی گردم احساس می کنم که سفیر جمهوری اسلامی در ایتالیا هستم و به مردم می گویم آن چیزی که درباره ایران می دانید غلط است و نگاه شما با واقعیت فرق دارد.

وی افزود: الان توریست هایی که به ایران می آیند، نگاه تاریخی و باستانی دارند اما ما ایران را به عنوان سرزمینی مقدس در نظر گرفته ایم و به دنبال گردشگری دینی و مذهبی هستیم تا افراد با این نگاه به ایران بیایند و ایران را از نزدیک بشناسند.

وی همچنین اظهار کرد: در تاریخ روابط بین دو مرکز بزرگ دینی جهان همچون واتیکان و حوزه علمیه قم، چنین صحنه ای کم نظیر و چه بسا بی نظیر بوده است.

وی با بیان اینکه تاریخ روابط دیپلماتیک ایران و واتیکان به 63 سال قبل باز می گردد گفت: از همان ایام تا کنون گفتمان بین ادیان به صورت کما بیش بین دو کشور برقرار بوده است اما اتفاقاتی روی داده که روابط بین ایران و واتیکان را وارد مرحله جدیدی کرده است.

بوکاردی با اشاره به دیدار رئیس جمهوری ایران و پاپ گفت: این دیدار آن قدر مهم بود که بعد از این دیدار، تمام دنیا از ایران و نقش ایران در مسائل جهانی حرف زدند.

وی اضافه کرد: بعد از دیدار آقای روحانی و پاپ، گذشته از گفتمان دینی، یک صحنه و ساحت جدیدی به نام گفت و گوی فرهنگی آغاز شد تا دو فرهنگ ایرانی و رُمی نیز بتوانند با هم گفت و گوکنند، به همین خاطر پاپ مجسمه ای به رئیس جمهوری شما داد که به موزه ملی ایران ملحق شد؛ آن مجسمه هدیه ای از پاسارگاد بود که نزد ما نگهداری می شد.

کاردینال پیتر تورکسون نیز در نشست جامعه مدرسین حوزه علیمه قم خاطرنشان کرد: به دنبال راهکارهایی هستم تا هر دو دین (اسلام و مسیحیت) بتوانند صلح و عدالت را در جهان رقم بزنند.

وی با تاکید بر ضرورت اقدام عملی در کنار ایمان به باورهای قلبی گفت: وقتی دین به بشر هدیه می شود، یک نگرشی به او می دهد و هر کسی یک نگرشی دارد اما هر نگرشی یک ماموریتی را به دنبال خواهد داشت، اگر دین به ما نگرش دینی داده، بنابراین ماموریت دینی نیز به دنبال آن خواهد آمد.

وی اضافه کرد: ماموریت دینی ما این است که راه حل دینی برای معضلات امروزی ارائه کنیم و ببینیم از اسلام و مسیحیت، چه راهکارهای عملی برای مشکلات دنیا داریم.

رییس شورای عدالت و صلح واتیکان همچنین گفت: تشکر می کنم که حوزه علمیه قم مرا دعوت کرد تا در جمع علمای شیعه باشم و فرصت خوبی برای من است و در خود احساس غرور می کنم.

وی گفت: بتازگی رئیس جمهوری ایران نیز به واتیکان آمد و با هم دیدار داشتیم و خوشحال شدیم که یک چهره دینی، رئیس جمهوری ایران شما شده است و چنین اموری می تواند مردم جهان را به سوی دین و معنویت دعوت کند.

رییس شورای عدالت و صلح واتیکان اظهار داشت: حضور در جمع شما مرا به یاد حضور در جمع علمایی می اندازد که مردم را به خدا دعوت می کنند.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که ادیان آسمانی باید برای زندگی مردم برنامه داشته باشند. اگر ایمان نتواند نمود عملی و کارکردی در جامعه داشته باشد، آن دین، مرده است.

پیتر تورکسون گفت: ما در دفتر صلح و عدالت واتیکان موضوع های مهمی چون جنگ و صلح، تجاوزها، تروریسم، استکبار، حقوق بشر، زندان ها، فقر و برده داری نوین را دنبال می کنیم و با نمایندگی های خود در شهرهای مختلف جهان همچون ژنو، بروکسل، وین و غیره تلاش داریم تا علیه اقدام های ضدبشری قدم هایی برداریم تا حضور دین، بیشتر شود.

وی افزود: دلیل حضور من در جمع شما این است که به کمک شما پنجره ای برای همکاری های بهتر این دو دین جهانی یعنی اسلام و مسیحیت باز کنیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin