كاردار پاكستان در تهران با تاكید بر اراده جدی دولت جدید كشورش برای گسترش روابط با دولت جدید ایران، از اراده قوی تكمیل طرح خط لوله انتقال گاز خبر داد.سهیل صدیقی با اشاره به اهمیت ساخت : طرح احداث خط لوله گاز مربوط به منافع ملی پاكستان است و صرف نظر از اینكه كدام دولت در این كشور در راس كار باشد، خود را نسبت به منافع ملی متعهد می داند.
كاردار پاكستان در تهران كه تا زمان معرفی شدن سفیر جدید كشورش، نماینده ارشد دولت پاكستان در تهران محسوب می شود، تصریح كرد: پاكستان با كمبود شدید انرژی مواجه است و برای رفع این نیاز، با وجود فشارها و تحریم های یكجانبه، مصمم به تكمیل خط لوله گاز و بهره برداری از آن است .
سهیل صدیقی طرح یاد شده را به عنوان یكی از مهم ترین قراردادها میان تهران و اسلام آباد برشمرد و با بیان اینكه این موضوع همواره مورد توجه ویژه دوطرف بوده است، یادآور شد: در جریان سفر اخیر رییس جمهوری پاكستان به تهران برای شركت در مراسم تحلیف رییس جمهوری ایران، آصف علی زرداری با دكتر حسن روحانی دیدار كرد و بار دیگر بر موضع قاطع اسلام آباد مبنی بر اراده بالای این كشور برای تكمیل طرح یاد شده تاكید نمود.
این دیپلمات ارشد دولت اسلام آباد روابط میان ایران و پاكستان به عنوان دو كشور همسایه ، دوست و مسلمان را ممتاز توصیف و تاكید كرد كه دولت جدید پاكستان علاقه و اراده بالایی برای گسترش بیش از پیش مناسبات به ویژه در زمینه تجاری و اقتصادی با دولت جدید ایران دارد.
اجرای خط لوله آی-پی در بخش ایران بطور كامل اجرا شده و پس از تكمیل این طرح در خاك پاكستان، عملیات انتقال گاز ایران به همسایه جنوب شرقی این كشور آغاز می شود.
احداث خط لوله در خاك پاكستان، روز 21 اسفند سال 1391 در مراسمی رسمی با حضور روسای جمهوری وقت دو كشور، از نقطه صفر مرزی واقع در نزدیكی بندر مرزی چابهار آغاز شد.
خط انتقال گاز در داخل ایران به طول 1220 كیلومتر و با قطر 52 اینچ با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد دلار بطور كامل احداث شده است. قطعه نهایی این خط لوله در خاك پاكستان نیز به طول 800 كیلومتر در آینده نزدیك تكمیل خواهد شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin