پاندمی‌ کووید-19 چالش های بسیار بزرگی را برای بسیاری از کشورهای جهان به بارآورده است که کشور قرقیزستان نیز از این قاعده مستثنی نیست. به منظور بررسی روند مقابله دولت قرقیزستان با شیوع ویروس کووید-۱۹ و تاثیر آن بر روابط بیشکک و تهران با سفیر قرقیزستان در ایران گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

گفتگوی اختصاصی آوادیپلماتیک با جناب آقای آوازبیک عبدالرزاق اف،
سفیر جمهوری قرقیزستان در ایران

در ابتدای شیوع ویروس کووید-۱۹ در قرقیزستان وزیر بهداشت این کشور طی نشستی خبری از مبتلا شدن سه شهروند این کشور بعد از بازگشت ازعربستان خبر داد. آیا منشا بیرونی شیوع این ویروس در کشور قرقیزستان مشخص شده است؟

منشا بیرونی شیوع این ویروس از کشورهای مختلفی بوده است. در واقع، اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا در قرقیزستان در 18 ماه مارس سال جاری در سه زائر که از سفر حج عمره برگشته بودند، مشاهده شد. اما موارد بعدی این بیماری نیز در بین شهروندان جمهوری قرقیزستان در کسانی مشاهده شد که از کشورهای دیگر جهان بازگشته بودند.

چه تعداد از شهروندان قرقیزستان به ویروس کووید-۱۹مبتلا شده و چند نفر فوت شده اند؟

تا به امروز تعداد کل بیماران ثبت شده در قرقیزستان، با5/6 میلیون نفر جمعیت، 2 055 نفر است که از این تعداد 1 483 نفر بهبود یافته اند، 854 نفر بیمار هستند که از این تعداد 5 نفر در شرایط بحرانی بسر می برند و متأسفانه ما 24 نفر از هموطنان خود را از دست داده ایم. به طور کلی، به لطف خداوند، در شرایط کنونی وضعیت شیوع این بیماری در قرقیزستان، پایدار و تحت کنترل مقامات می باشد.در مورد آمار فعلی، فکر می کنم خودتان هر روز می توانید آن را در لینک زیر مشاهده نمایید:

https://www.worldometers.info

رویکرد دولت قرقیزستان جهت کنترل ویروس کووید-۱۹در مقایسه با سایر کشورهای منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟

دولت جمهوری قرقیزستان توانست تمامی اقدامات لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری همه گیر را به موقع انجام دهد.

در اوایل فوریه سال جاری(اواسط بهمن ماه 1398) ستاد ملی مبارزه با شیوع اپیدمی ایجاد شد و از اول مارس (11 اسفند ماه 1398) در کشور، قرنطینه و محدودیت ورود مسافرین از کشورهای آلوده برقرار شده است.

از 22 ماه مارس (3 فروردین ماه 1399) سال جاری در قرقیزستان موقتاً محدودیت هایی در برگزاری رویدادهای بزرگ فرهنگی، اجتماعات خانوادگی و گروهی اعمال گردید، حالت فوق العاده اعلام شد، پروازهای داخلی و بین المللی به حالت تعلیق درآمدند، سفر بین شهرها و استان های این کشور ممنوع گردید، مرزها بسته شد و در شهرها و مناطقی با بالاترین آمار مبتلایان حالت فوق العاده و همچنین مقررات خاموشی در ساعات معینیارائه شد.

این اقدامات به موقع ستاد ملی مبارزه با شیوع کرونای قرقیزستان سرعت انفجاری شیوع این بیماری را متوقف کرد.

در حال حاضر، وضعیت نسبتاً تثبیت شده است. اما با بازگشت اتباع ما از کشورهای دیگر، آمار بیماری اندکی، نه بطور قابل توجه، افزایش یافت. به امید خدا، زندگی در قرقیزستان به زودی به سیر طبیعی خود باز خواهد گشت. با این وجود ستاد قرقیزستان همچنان به نظارت دقیق برای مدیریت اوضاع اپیدمیولوژیک در این کشور ادامه داده و اقدامات لازم را انجام می دهد.

وکلای مدافع قرقیزستان در زمان اعمال محدودیت های قرنطینه ای، به مردم مشاوره های رایگان ارائه می دهند. آیا فعالیت های داوطلبانه دیگری جهت ارائه کمک به مردم در قرقیزستان در جریان است؟

خوشبختانه بلافاصله پس از بروز شرایط فوق العاده در قرقیزستان، مشکلات به وجود آمده باعث وحدت درونی بیشتر و بسیج داوطلبانه مردم کشور ما گردید، که شهروندان کشور ما حمایت داوطلبانه از اقشار ضعیف که نیاز به لباس، غذا، دارو و تجهیزات محافظت شخصی داشتند، را آغاز نمودند.

وزارت دارایی به همراه وزارت بهداشت جمهوری قرقیزستان، دو حساب بانکی ویژه برای ستاد، جهت جمع آوری کمک های مردمی برای مقابله با اپیدمی افتتاح کردند. با استفاده از این فرصت، کلیه افراد دارای بنیه مالی، از جمله کارمندان دولت، نمایندگان مجلس جمهوری قرقیزستان، بازرگانان و کارآفرینان، حامیان مالی دربخش خصوصی، شهروندان عادی و همچنین اتباع قرقیزستان که در خارج از کشور، در سایر کشورهای جهان زندگی می کنند نیز کمک های مالی و داوطلبانه خود را برای کمک به نیازمندان به حساب های ستاد ملی مبارزه با اپیدمی واریز نموده و می نمایند.

به دنبال همه گیری ویروس کووید-۱۹ شاهد توقف پرواز بین دو کشور بوده ایم. آیا برای بازگشت به شرایط گذشته می توانید بازده زمانی مشخصی را اعلام کنید؟

امیدوارم اپیدمی به زودی از بین برود. از اول ژوئن (12 خرداد)، پروازهای داخلی از جمله پروازهای بین بیشکک – اوش در قرقیزستان از سر گرفته شد. براساس پیش بینی ها، قرقیزستان از 22 ژوئن (2تیر ماه) حریم هوایی خود را به روی پروازهای بین المللی باز خواهد نمود.

به تازگی محموله کمک‌های بشردوستانه پزشکی ایران به قرقیزستان ارسال شده است. این محموله شامل چه اقلامی می شود؟

کمکهای بشردوستانه دولت جمهوری اسلامی ایران به قرقیزستان، که در تاریخ 18 می 2020 (29 اردیبهشت ماه 1399) از سوی استان برادرخوانده، خراسان رضوی ارسال گردیده شامل 4 تن دارو، وسایل محافظت شخصی (تجهیزات، ماسک، دستکش، عینک، لباسهای محافظ) و مواد ضد عفونی کننده جهت استفاده وزارت بهداشت جمهوری قرقیزستان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در کشور، منجمله در استان برادر خوانده با استان خراسان رضوی، استان اوش قرقیزستان،می باشد.

ما به خوبی به این امر واقف هستیم که دولت دوست جمهوری اسلامی ایران در شرایطی دشوار و علی رغم سختی های فراوان در هنگام شیوع این بیماری در داخل ایران، این کمک ها را در اختیار قرقیزستان قرار داد که یک بار دیگر عظمت مردم و کشور شما را به خوبی نشان داد. همانطور که ضرب المثل معروف می گوید: “دوستان را در سختی ها باید شناخت”.

مردم و دولت ما از ملت برادر و دولت محترم جمهوری اسلامی ایران به خاطر کمکهای بشردوستانه به قرقیزستان عمیقا” قدردانی نموده و هرگز آن را فراموش نخواهند کرد.

همچنین در 9 ژوئن 2020 (20 خرداد 1399)، یک گفتگوی تلفنی بین روسای جمهوری قرقیزستان و جمهوری اسلامی ایران انجام شد. سران دو کشور در مورد موضوعات مهم و چشم انداز توسعه همکاری های دوجانبه، از جمله اقدامات مشترک با هدف مقابله با همه گیری گفتگو نمودند. همچنین گام های اولویتی را با هدف تقویت همکاری های دوجانبه و بالا بردن سطح مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور تشریح کرده اند.

درزمینه همکاری بین المللی قرقیزستان در مبارزه با شیوع بیماری، به منظور خنثی کردن عواقب این بیماری در منطقه، جمهوری قرقیزستان با کشورهای منطقه و با کل جهان همکاری و تعامل دارد.

بنابراین جلسات مجازی روسای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شورای همکاری کشورهای ترک زبان، سازمان پیمان امنیت جمعی و همچنین مکالمات تلفنی بین وزرای امور خارجه جمهوری قرقیزستان و جمهوری اسلامی ایران، روسای کمیسیون مشترک بین قرقیزستان و ایران، روسای اتاق های بازرگانی کشورهای عضو اکو برگزار شد و توافقاتی برای کمک به بازگشت شهروندان کشورهای ما به وطن صورت گرفت.

سایر کشورهای از جمله ازبکستان، قزاقستان، چین، روسیه و ژاپن نیز مانند جمهوری اسلامی ایران کمک های پزشکی بشردوستانه به قرقیزستان ارسال کردند.

گروهی از متخصصین در زمینه مقابله با ویروس کرونا، به منظور تبادل تجربه، آموزش و مشاوره با پزشکان قرقیزی، از کشورهایی مانند چین، لهستان و مجارستان از قرقیزستان بازدید کردند.

مقامات دو کشور ایران و قرقیزستان برای کنترل شیوع ویروس کووید-۱۹ چه تمهیداتی در نظر گرفته اند؟

ستادهای ملی مقابله با ویروس کرونا در جمهوری قرقیزستان و جمهوری اسلامی ایران و وزارتخانه های بهداشت دو کشور اطلاعات، پیشنهادات و تجارب خود در زمینه مبارزه با شیوع این بیماری منحوس را تبادل نموده و با هم تعامل می نمایند.

شیوع این ویروس چه تاثیری بر عملکرد سفارت قرقیزستان در ایران گذاشته است؟

مانند همه نمایندگی های سیاسی خارجی و دفاتر سازمان های بین المللی در ایران بر اساس توصیه های وزارت امور خارجه ایران و ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران، سفارت ما نیز به طور موقت در شرایط ویژه کاری همراه با فاصله گذاری اجتماعی و قرنطینه فردی،ناچار به عدم پذیرش ملاقات کنندگان، عدم صدور ویزای جمهوری قرقیزستان، کاهش ساعت کاری سفارت و دورکاری گردید.

در حال حاضر، ما دوباره تدریجاً برنامه عادی کاری را از سر گرفته ایم و با در نظر گرفتن شرایط اپیدمی در تهران، مجدداً صدور ویزای قرقیزستان برای رانندگان تریلی های باری را از سرگرفته ایم و ساعت کاری سفارت از 10 صبح تا 4 بعد از ظهر می باشد.

هم اکنون روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور در چه شرایطی قرار دارد؟

متأسفانه با شروع پاندمی و با بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی، با قطع موقت حمل و نقل بین المللی هوایی، ریلی و جاده ای، به طور طبیعی حجم مبادلات و روابط تجاری – اقتصادی بین کشورهای ما به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. اما ما امیدواریم که همه اینها موقتی بوده و به زودی روابط تجاری و اقتصادی بین کشورهای ما و سایر کشورهای منطقه از سرگرفته شود و به شرایط قبل بازگردد و در مورد روابط سیاسی بین قرقیزستان و ایران، همچنان مانند گذشته در بالاترین و بهترین سطح قرار دارد.

آیا برای عادی شدن روابط اقتصادی ایران و قرقیزستان می توانید زمان مشخصی را اعلام کنید؟

انشالله، من واقعاً امیدوارم که بتوانیم در مورد ترمیم روابط اقتصادی فیمابین دو کشور به عنوان یک رویداد انجام پذیرفته و به وقوع پیوسته، در آینده ای نزدیک، انشالله، در عرض یکی دو ماه صحبت کنیم. امیدوارم با ایجاد حمل و نقل هوایی و زمینی باری بین دو کشور و همچنین بین همه کشورهای منطقه، این امر در آینده نزدیک امکان پذیر شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin