سفیر افغانستان در ایران گفت: به نمایندگی از وزارت امورخارجه‌، حکومت و مردم افغانستان به ایران اطمینان می‌دهیم که افغانستان همیشه و در هر شرایطی همراه ایران خواهد بود.

به گزارش آوا دیپلماتیک ، عبدالغفور لیوال در نشست همکاری های تجاری افغانستان و کرمان افزود: جمهوری اسلامی ایران در راستای حفظ جمهوریت افغانستان و قانون اساسی با ما هماهنگ و همنوا است و همچنین فرایند بسیار مهم قانونمند ساختن حضور و تردد مهاجران افغان در ایران و تثبیت هویت آغاز شده است.

وی با بیان اینکه کار برای بهتر شدن مناسبات هر ۲ کشور را در راس امور خود داریم اظهار داشت: افغانستان به سمت صلح می‌رود، گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و ایجاد اجماع منطقه‌ای به خاطر صلح از اولویت‌های دیپلماسی و سیاست‌ خارجی افغانستان محسوب می‌شود و جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم این اولویت قرار دارد.

 لیوال ادامه داد: پیگیریم تجارت و مناسبات اقتصادی ایران و افغانستان را براساس هدایت رئیس جمهور این کشور نهادینه و قانونمند کنیم.

وی افزود: این اقدام با تشکیل یک نهاد معتبر به خاطر مدیریت روابط اقتصادی هر دو کشور محقق می‌شود و اتاق مشترک ایران و افغانستان در بخش بازرگانی، صنعت، سرمایه‌گذاری، ترانزیت و تبادل تجارب اقتصادی بین هر دو کشور فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به ملاقات‌ها با مقامات مختلف جمهوری اسلامی ایران در عرصه سرمایه‌گذاری، بازرگانی و صنعت، به عنوان نخستین مساله‌ای در راستای شناخت ظرفیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری هر دو کشور در نظر گرفته شده است.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران گفت: شاید افغان‌ها شناختی از ظرفیت‌های اقتصادی ایران به صورت پراکنده دارند اما این شناخت علمی و حرفه‌ای نیست و می خواهیم از این لحاظ آن را تکمیل کنیم.

وی عنوان کرد: شناخت فعالان اقتصادی ایران از ظرفیت‌های اقتصادی افغانستان نیز اندک است، حضور در افغانستان و جنگ‌های متمادی و بلند مدت در این کشور هرگز این فرصت را مهیا نکرده که فعالان اقتصادی از ظرفیت‌ها و امکانات اقتصادی افغانستان شناخت داشته باشند.

لیوال گفت: تسهیل در قوانین و دستورالعمل‌های موجود در هر ۲ کشور می‌تواند راه و امکانات سرمایه‌گذاری را در ایران و افغانستان باز کند.

وی افزود: رفع تعرفه‌های صادراتی برای افغانستان زمینه ایجاد تعادل واردات و صادرات بین ۲ کشور را فراهم می‌کند.

لیوال با بیان اینکه کار اتاق مشترک، دریافت راهکاریی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری است، بیان داشت: امکان ورود محصولات خشکبار افغانستان از راه قانونی و با آسان‌سازی پروسه‌های قرنطینه و رفع تعرفه مستقیما فراهم شود.

وی افزود: عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی تعرفه کالاهای افغانستان را پایین و رایگان می‌کند و ایران از این منفعت می برد، به خصوص بندر چابهار نزدیکترین راه صادرات محصولات افغانی به دنیا را دارد و یکی از بزرگترین اقلام صادراتی افغانستان به چین و هندوستان است.

وی گفت: مهاجران و فعالان اقتصادی افغانستان خواستار دادن اقامت طولانی مدت هستند زیرا برخی کشورهای همسایه مبادلات تجاری را آسان کردند و از ایران می خواهیم که به کرمان با توجه به حضور فعالان اقتصادی، اقامت طولانی مدت بدهد که در جذب سرمایه گذاری و همکاری اقتصادی موثر است.

سفیر افغانستان در ایران تصریح کرد: با افتتاح اتاق مشترک بازرگانی افغانستان و ایران کار رفع مشکلات را آغاز کنیم و به نتایج حل عملی برسیم و استان کرمان نمونه خوبی است.

وی خاطرنشان کرد: امکانات تولید محصولات زراعتی و دامداری جهت ایجاد امنیت غذایی در هر دو کشور را داریم، به ویژه استان‌های غربی افغانستان که نزدیک مرز ایران هستند، ظرفیت تولید محصولات غذایی، سبزیجات و محصولات کشاورزی ایران زیاد است.

وی با اشاره به تولید انرژی بادی و خورشیدی به‌عنوان یکی از تجربه های موفق از همکاری با ایران گفت: تحقیقات و پژوهش‌های وزارت نیرو ایران ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات موفق به همکاری شده که بخشی از آن در جغرافیای افغانستان قرار دارد.

 لیوال اضافه کرد: ۲۰ شهرک صنعتی در افغانستان وجود دارد که این شهرک‌ها تجارب خوبی می‌توانند از ایران کسب کنند و غرفه های سرمایه گذاری مشترکی وجود دارد که در توسعه این شهرک‌ها نیاز به همکاری داریم.

وی افزود: کرمان به‌ عنوان سرزمین خواجوی کرمانی با مسلک ممتاز در ادبیات زبان فارسی شناخته است و در حوزه فرهنگی، جذب دانشجویان افغان با شرایط بهتر ضرورت دارد.

لیوال تاکید کرد: نمایندگان و سفرای فرهنگی برای کار بیشتر در ۲ کشور تلاش کنند و توریسم بهداشتی با توجه به امکانات ایران می تواند به ما کمک کند زیرا بخشی گسترده از اعتبارات افغانستان در این حوزه به کشورهای دیگر صرف می شود که ایران با وجود اشتراکات بسیار می‌تواند مناسب تر باشد.

وی افزود: احداث یک کنسولگری دیگر در استان‌های ایران را خواستاریم که بهترین گزینه کرمان است و آن را پیگیری می کنیم و در صورتی وزارت امور خارجه ایران اعلام آمادگی کند اجرایی می شود.

وی ادامه داد: درخواست داریم که استفاده مهاجران از وانت با توجه به مشاغل آنان لازم است و امیدواریم از طریق کانون ها و شوراهای مهاجران مشکلات این حوزه رفع شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin