سفیر گرجستان در تهران با اشاره به توافق های صورت گرفته و مناسبات اقتصادی بین دو کشور گفت: خوشبختانه روابط دو جانبه بین ایران و گرجستان به خوبی پیش می رود.

به گزارش آوا دیپلماتیک، ایوسب چاخواشویلی خاطرنشان کرد: این کار خوبی بود که گرجستان تصمیم به لغو روادید با ایران گرفت و با این روش ما توانستیم تعداد زیادی از اتباع ایرانی را به گرجستان جذب کنیم. ایرانی ها هیچ مشکلی ندارند و وقتی وارد گرجستان می شوند به این دلیل است که لغو رواید صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: ما فرصت زیادی در اختیار ایرانی ها گذاشتیم که می توانند در بازار گرجستان، چه از نظر سرمایه گذاری و چه از نظر احداث شرکت های مختلف موفق شوند.

چاخواشویلی افزود: هم اینک 10هزار ایرانی در گرجستان مستقر شده اند و فعالانه به کارهای اقتصادی خود ادامه می دهند؛ پروژه های عظیمی نیز در نظر گرفته ایم که توسط ایرانی ها و شرکت های مختلف ایرانی می خواهیم انجام دهیم.

وی حجم مبادلات تجاری گرجستان با ایران را 200میلیون دلار اعلام کرد و اظهار داشت: هدف ما برای دو، سه سال آینده رساندن این رقم به 300میلیون دلار است؛ این را محدود نمی کنیم و هر چه بیشتر ایرانی ها در بازار داخلی گرجستان موفق شوند خوشحالتر می شویم.

سفیر گرجستان در تهران ادامه داد: دو سال پیش موفق شدیم با اتحادیه اروپا قراردادی منعقد کنیم و امتیازاتی به دست آوریم؛ به این معنا که موفق شدیم توسط شرکت های معتبر ایرانی و گرجی چند شرکت مشترک المنافع به وجود آوریم که می توانند یک سری از کالاها را در گرجستان تولید کنند و از این امتیازهایی که بازار اتحادیه اروپا می دهد صد درصد استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: به این مفهوم که وقتی محصولات تولید شده در گرجستان را می خواهیم در بازار اروپا عرضه کنیم به این کالاها تعرفه تعلق نمی گیرد در نتیجه ما 15درصد از دیگران جلو تر هستیم. یعنی ورود محصولات تولیدی در گرجستان با گواهی مبدا گرجستان به بازار اتحادیه اروپا آزاد است و شرکت های مشترک المنافع نباید این تعرفه ها را بپردازند.

سفیر گرجستان در خصوص پروژه های ریلی ایران و گرجستان نیز گفت: در این زمینه منتظر پیشرفت خوبی هستیم و مسئولان راه آهن ایران و گرجستان با هم در ارتباط هستند.

وی در ادامه گفت: یکی از مسیرهای مهم مواصلاتی ایران و گرجستان به ‘امیرآباد’ منتهی می شود که سپس از راه آبی به باکو در جمهوری آذربایجان می رسد. یک مقداری از کارها در امیرآباد باقی مانده است که می خواهیم آنها را به پایان برسانیم. در این صورت می توانیم حتی از خاور دور کالا به سمت بندر عباس در ایران جذب و از طریق راه آهن ایران به امیرآیاد ارسال کنیم بعد از آن با کشتی های رو – رو به جمهوری آذربایجان منتقل شوند.

چاخواشویلی گفت: فکر نمی کنم بیش از 30میلیون دلار سرمایه گذاری برای احداث راه آهن در امیرآباد نیاز باشد اما پروژه دوم زمان می برد. برای مرحله اول آذربایجان متعهد شد 7کیلومتر باقی مانده از خطوط آهن تا مرز با ایران را خودش بسازد.

وی ادامه داد: دو طرف به توافق رسیدند دو کیلومتر دیگر از خطوط مواصلاتی که به ایران وارد شود متناسب با آن پایانه های مختلفی نیز ایجاد شود.

سفیر گرجستان در تهران در رابطه با بارگیری کالاها افزود: شرکت های ایرانی در آستارا می توانند با قطار بارگیری کنند، برای مرحله دوم از قزوین به سمت آستارا شرکت های مختلف ریلی در حال ساخت خطوط مورد نظر هستند و نمی توان گفت چه زمانی کار آنها تمام می شود ولی امید است تا دو سه سال آینده از این مسیر هم بتوانیم استفاده کنیم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin