کتاب «چه کسانی “چه” را کشتند؟» به قلم مایکل رتنر و مایکل استیون‌ اسمیت با حضور سفرای کشورهای آمریکای جنوبی، در فرهنگسرای رسانه رونمایی شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، مدیر آفرینش و اجرای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سرپرست فرهنگسرای رسانه در ابتدای این مراسم با تاکید برحمایت سازمان فرهنگی هنری از هرگونه فعالیت و اقدام فرهنگی با رویکرد استکبارستیزی، اظهارداشت: استکبارستیزی یکی از مهمترین محورهای گفتمان انقلاب اسلامی ایران است و برهمین اساس از ترویج و گسترش این گفتمان در هر نقطه از دنیا در برابر استکبارجهانی حمایت می کنیم.

وی افزود: به نمایندگی از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آماده هکاری برای هرگونه اقدام مشترک و اثرگذار در حوزه همکاری های فرهنگی در سطح بین المللی، هستیم.

ولادیمیر گونزالس کسادا سفیر کوبا نیز در این مراسم گفت: نهم اکتبر گذشته، چهل ونهمین سالگرد قتل بی رحمانه و نفرت انگیز ارنستو گِوارا دِ لا سِرنا را برگزارکردیم، که به عنوان چریک قهرمان یا فرمانده چه گوارا شناخته می شود.

وی ادامه داد: با وجود زمان سپری شده از فقدان وی، تصویر دست نخورده «چه» هنوز هم در اقصی نقاط جهان به چشم می خورد، چه در یک بنای تاریخی به یاد وی، و چه آویزان بر روی دیوار یک دفتر یا فضای عمومی یا در یک پلاکارد برافراشوته شده در جریان یک تظاهرات؛ اما همیشه توسط انقلابیون و ترقی خواهان، و توسط فقرا و محرومان، که او را مرد بزرگ زندگی خود می دانند، محافظت می‌شود.

سفر کوبا در ادامه گفت: کسانی تلاش کردند چهره «چه» را از روی زمین با نابودی فیزیکی وی پاک کنند و جسد او را پنهان کنند. اما اشتباه کردند، چراکه او همواره در ذهن و صدای همه کسانی که به هر نحوی برای دفاع از انسانیت، برای حفظ آزادی و حق حاکمیت ملی، ریشه کن کردن نابرابری و فقر، و بالاتر از همه برای مقابه با سیاست های امپریالیستی، مبارزه می کنند، وجود دارد. «چه» مردی کامل و منحصربه فرد بود، پزشک، معلم، وزیر، ورزشکار و دیپلمات بود، اما مهم‌تر از همه و به رغم محدودیت های تندرستی، یک چریک زبده بود. به دلیل محول تولدش آرژانتینی و قانونی کوبایی بود، اما زندگی و جان خود را در دفاع از بشریت فدا کرد.

گونزالس کسادا گفت: نسخه فارسی کتاب «چه کسانی “چه” را کشتند؟» پروژه ای است که با همکاری دوستانی چون محمد قربانی و علی ابوطوالبی و با همکاری نشر مضمون به سرانجام رسید، که، با تشکر از این دوستان، خواننده های ایرانی توانستند به متن ارزشمند آن دسترسی داشته باشند. این کتاب با مقدمه قابل توجهی از قهرمان کوبایی، فرناندو گونزالس، معاون انجمن کوبایی دوستی با خلق ها (ایکاپ) همراه است، کسی که همیشه از همبستگی کشورهای مختلف و برای حمایت از وی، در زمان اسارتش، سپاسگزار است.

سفیر کوبا تاکید کرد: امیدوارم نسخه فارسی این کتاب ارزشمند، شواهد و مدارک بیشتری را ارائه و نشر دهد تا نشان دهد که مردانی همچون چه گوارا همیشه جاویدان خواهند بود، حتی اگر برخی بر حذف آنها تأکید داشته باشند.

در ادامه این برنامه سفیرکوبا هدیه به تهیه کنندگان کتاب اهدا کرد و پس سخنرانی مترجم و ناشر از این اثر رونمایی شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin