سفیر کره جنوبی در ایران ضمن اشاره به بحران شبه جزیره کره، مقامات کره شمالی را عامل اصلی نقض قوانین بین المللی معرفی می کند و ضمن انتقاد از مقایسه ایران با کره شمالی بر این نکته تاکید می ورزد که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است. وی ضمن تاکید بر گسترش روابط فرهنگی و اقتصادی کره جنوبی با ایران، ابراز امیدواری می کند تا به زودی شاهد راه اندازی مرکز فرهنگی کره در تهران باشیم تا روابط میان دو کشور بیش از پیش محکمتر شود.

مصاحبه اختصاصی آوا دیپلماتیک با کیم سئونگ هو

سفیر کره جنوبی در جمهوری اسلامی ایران

شب فرهنگی جمهوری کره جنوبی با مشارکت سفارت این کشور در تهران برگزار شد. هدف و انگیزه شما از برگزاری این برنامه چیست؟

همان‌طور که نوروز برای ایرانیان جشن بزرگی است؛ ما، کره‌ای‌ها در پاییز جشنواره بزرگی داریم. در سالیان گذشته در چنین موقعی از سال مردم دور هم جمع و جشن‌های بزرگی برگزار می‌کردند. به دلیل روابط حسنه میان دو کشور این جشنواره را در تهران نیز برگزار کردیم.

در همین راستا این گروه نمایشی از کره به ایران آوردیم از طرف دیگر این امکان وجود دارد که بین هنرمندان ایرانی و کره‌ای همکاری‌هایی مشترکی ترتیب داده شود و این نیز یکی دیگر از دلایل برگزاری این جشنواره است.

همان‌طور که در پاییز همه‌چیز به پختگی می‌رسد، روابط ایران و کره هم به همین مرحله رسیده است و ما به همین دلیل این برنامه را برگزار می‌کنیم.

لازم به یادآوری است که امسال پنجاه و پنجمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک ایران و کره است و پس از تحریم‌ها کره جنوبی دومین و بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران بوده است. مناسبات دو کشور نیز در حال توسعه است و همینطور مبادلات دوجانبه در سال جاری از مرز 10 میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

آیا این برنامه ها همگی در راستای ایجاد بستر لازم برای گسترش روابط فرهنگی دو کشور قابل بررسی است؟

 بله همینطور است. سفارت ایران در کره جنوبی هم در صدد برگزاری چندین جشنواره است از جمله اینکه در ماه نوامبر قرار است هنرمندان ایرانی به کره جنوبی سفر کنند و یک نمایشگاه نقاشی مشترک با همتایان کره ایی خود برگزار کنند.  پس از آن هنرمندان کره‌ای به ایران سفر می‌کنند و همین برنامه را در اینجا اجرا می کنند.

در ادامه این روند نیز معاون رئیس‌جمهور ایران در حوزه صنایع دستی و گردشگری بزرگ‌ترین هنرمندان صنایع دستی ایرانی را به سئول می‌فرستد تا در آنجا نمایشگاهی برگزار کنند. در تهران هم در تاریخ 23 اکتبر شادهد برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در کاخ نیاوران خواهیم بود و در کنار آن کنسرت موسیقی کره‌ای و ایرانی برگزار می‌شود.

آیا در عرصه اقتصادی مانند عرصه فرهنگی، فعالیت‌های جدیدی بین دو کشور در جریان است؟

 فعالیتهای اقتصادی مختلفی در دست اجرا است. برای مثال با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) پروژه مشترکی در دست بررسی داریم و قرار است سفارت همایشی بین المللی را در نوامبر سال جاری برگزار کند.

البته اتاق بازرگانی و تعاونی های ایران نیز همایشی را جهت تشریح فعالیت های مشترک با سفارت کره (بعنوان حامی اصلی خود) ترتیب خواهد داد. برخی سمینارهای دیگر در حوزه مدیریت آب، مراقبت درمانی، همکاریهای پزشکی، علمی و فناوری نیز برگزار می شود.

آیا مذاکراتی در مورد دیگر پروژه‌های اقتصادی بین دو کشور در جریان است؟

به تازگی بانک صادرات واردات کره جنوبی (ککسیم) خط اعتباری به ارزش 8 میلیارد دلار با بانک مرکزی ایران منعقد کرده است و بر همین اساس شرکت‌های کره‌ای نیز تمایل دارند در ایران پروژه‌هایی را عملیاتی کنند.

در گذشته میان بانک‌های ایران و کره مشکل گشایش اعتبار وجود داشته است. آیا این مشکل حل شد؟

 در این باره مشکلی وجود ندارد. بسیاری از بانکهای کره ای در حال حاضر می توانند یورو را به بانکهای ایرانی انتقال دهند و اخیراً، انجمن بانکهای خصوصی دو کشور، تفاهمنامه همکاری را امضا کردند.

آیا شاهد بازگشایی بانک‌های کره‌ای در ایران خواهیم بود؟

بانک‌های صنعتی و بانک یوری در این زمینه در حال بازاریابی هستند.

شما در تلاش بودید تا مرکز فرهنگی سفارت کره جنوبی در ایران راه اندازی کنید. این طرح در چه مرحله ایی قرار دارد؟

 ما درخواست دادیم و درخواست ما در حال بررسی است تا نتیجه آن اعلام شود.

آیا مقامات ایرانی برای راه‌اندازی این مرکز فرهنگی پیش‌شرطی گذاشته‌اند؟

هیچ شرطی نگذاشته‌اند. فقط روند کار بسیار طول می‌کشد و ما منتظریم. من فکر می کنم افتتاح مرکز فرهنگی کره در تهران نقش اساسی در افزایش تبادلات فرهنگی ما دارد و در نتیجه، روابط ما را محکمتر خواهد کرد.

در راستای تبادل دانشجو و استاد چه همکاری و رایزنی‌هایی صورت گرفته است؟

افراد زیادی علاقه‌مند به تحصیل در کره جنوبی هستند و به سفارت کره در تهران مراجعه می‌کنند. در این رابطه نیز سفارت آزمون زبان کره‌ای برگزار می‌کند. در سال های گذشته حدود 100 الی 150 نفر در این امتحان شرکت می‌کردند ولی امسال 700 نفر در این آزمون شرکت کرده‌اند.

در ماه مه سال گذشته، سفارتخانه نمایشگاهی از دانشگاههای کره ای را در اقامتگاه سفیر برای دانشجویان ایرانی برگزار کرد و بیش از هزار دانشجو از آن دیدن کردند. این مثال خوبی از ظرفیتهای هنگفتی است که در حوزه تحصیلات تکمیلی میان دو کشور وجود دارند.

آیا می توان امید داشت از سال آینده تدریس زبان کره‌ای به زبان‌های خارجی دانشگاه تهران اضافه شود؟

بله. در حال حاضر، دانشگاه تهران کلاسی برای تدریس زبان کره ای برگزار می کند که در ورای آن، برنامه مفصلی برای توسعه و تبدیل آن به یک گروه آموزشی وجود دارد. این دپارتمان قرار است در پاییز افتتاح شود، اما به دلیل مقدمات اداری آن، کمی بیشتر طول خواهد کشید.

اخیراً شاهد بحران شبه جزیره کره و آزمایش موشکی کره شمالی بودیم. خطر وقوع جنگ میان کره شمالی و کشورهای منطقه تا چه انداز قریب الوقوع است؟

باید این روند تنش متوقف شود، زیرا کره شمالی به نقض قوانین بین المللی و قطعنامه سازمان ملل ادامه و شرایط منطقه و جهان را تحت تاثیر منفی این رفتار خصمانه و غیرمنطقی قرار می دهد.

آیا اعمال تحریم‌ها علیه کره شمالی موجب وخامت اوضاع کنونی نشده است؟ مقامات کره شمالی معتقد هستند که رفتار این کشور در واکنش به اعمال تحریم توسط آمریکا است.

جامعه بین‌الملل در پاسخ به تکرار نقض قوانین و تهدیدات کره شمالی، این تحریم‌ها را وضع کرده است و در این رابطه کره شمالی مقصر است.

تحریم‌های بین‌المللی از طریق سازمان ملل اعمال شده که ایران نیز جزو آن است. اگر کره شمالی کاری نمی‌کرد، تحریمی اعمال نمی‌شد. کره شمالی در ابتدا مرتکب اشتباه شده و بعد نیز جامعه بین‌الملل اقدام به اعمال تحریم علیه آنها کرده است.

آیا ادبیات پرخاشگرانه ترامپ علیه کره شمالی می‌تواند محرکی قوی برای تشدید بحران در این منطقه باشد؟

رویکرد او واکنشی به کره شمالی بود. در واقع ابتدا کره شمالی تعهدات خود را زیر پا گذاشته است. کره شمالی هم آزمایش موشکی و هم آزمایش هسته‌ای داشته و طی سال جاری بیش از ۲۲ بار آزمایش موشکی انجام داده است.

اما ایران هرگز اقدامی برخلاف توافق برجام انجام نداده است اما ترامپ علیه ایران هم ادبیات پرخاشگر جویانه ایی دارد.

این را باید ترامپ بپرسید.

چرا شما در موضوع کره شمالی از اظهارات ترامپ دفاع می‌کنید، اما در موضوع ایران اظهار نظر نمی‌کنید؟

صحبت من صرفاً این بود که پیام ترامپ به کره شمالی منتج از رفتار کره شمالی است. من هرگز کره شمالی را با ایران مقایسه نمی‌کنم و در واقع هیچ قیاسی بین ایران و کره شمالی وجود ندارد. ایران تاکنون کاملاً به برجام پایبند بوده است. این در حالی است کره شمالی شش مرتبه آزمایش اتمی و 22 آزمایش موشکی انجام داده است بنابراین بحث ایران و کره شمالی از یکدیگر جداست.

با توجه به این‌که ترامپ صراحتاً می‌گوید توافق برجام باید دوباره بازنگری شود، موضع صریح دولت کره جنوبی در قبال برجام چیست؟

باید بگویم آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقد است ایران به تعهدات خود پایبند است و دیگر کشورهای امضاکننده برجام معقتدند این توافق ادامه خواهد یافت.

آیا از نظر شما توافق برجام در خطر است؟

 نه چنین نیست.

گفتگو از: محمدرضا نظری

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin