سفیر ژاپن در تهران در یادداشتی با بیان اینکه روابط تهران و توکیو رو به پیشرفت است، نوشت: نودمین سالگرد آغاز برقراری روابط دیپلماتیک ژاپن و ایران نقطه عطفی در روابط دو کشور است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، هیرویاسو کوبایاشی سفیر ژاپن در تهران در یادداشتی برای خبرگزاری مهر نوشت: اینجانب در ماه اکتبر سال ۲۰۱۵ ماموریت خود را در ایران آغاز کردم و در حال حاضر بیش از ۲ سال از آن زمان می گذرد. بسیار خوشحالم که در طی این مدت بر بسیاری از مشکلات موجود در روابط ژاپن و ایران غلبه کرده و در نتیجه روابط بین دو کشور رو به ترقی و پیشرفت است.

وی در ادامه این یادداشت آورده است: در طی این مدت تبادلات بین دو کشور از طرق مختلف از جمله دیدارهای مقامات بلندپایه و مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت. جناب آقای آبه، نخست وزیر ژاپن و جناب آقای روحانی، ریاست محترم جمهور ایران ۶ بار دیدار کردند و همچنین وزرای امور خارجه نیز مکرراً دیدار و گفتگو داشته اند. ما در طی این فرصت ها تبادلات نظری در راستای تعمیق روابط بین دو کشور و در زمینه اوضاع منطقه ای و بین المللی انجام دادیم و در گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه دو کشوردر ماه اکتبر، آقای کونو، وزیر امور خارجه ژاپن حمایت خود را نسبت به توافقنامه برجام صریحاً ابراز کرد.

سفیر ژاپن در تهران با اشاره به روابط اقتصادی دو کشور افزوده است: در زمینه همکاری های اقتصادی، در حال حاضر دو کشور در شاخه پزشکی پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته اند و همچنین مذاکراتی در خصوص پروژه وام دولتی از طرف ژاپن نیز رو به انجام است. در زمینه اقتصادی در سال ۲۰۱۶ میلادی پس از لغو تحریم ها علیه ایران، شرکت های ژاپنی در ایران فعالتر شدند و همچنین در آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی برای پیشرفت روابط اقتصادی بین دو کشور، موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین ژاپن و جمهوری اسلامی ایران عملی شد. در حال حاضرتلاش برای دستیابی به توافق نهایی در زمینه خط اعتباری همچنان ادامه دارد.

کوبایاشی در ادامه با اشاره به تاریخچه روابط دو کشور آورده است: کشور ژاپن اولین بار در سال ۱۹۲۹ میلادی سفارتخانه خود را در ایران تاسیس کرد و سال ۲۰۱۹ میلادی نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ژاپن و ایران را پیش رو خواهیم داشت. به منظور ایجاد سالگردی به یاد ماندنی و جهشی در پیشرفت روابط دو جانبه، سفارت ژاپن در ایران در نظر دارد با همکاری وزارت امور خارجه ایران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان های دولتی دیگر، برنامه های متنوع فرهنگی را برگزار کند. در این راستا، سفارت ژاپن به منظور آمادگی در ایجاد فضایی دلپذیر در سال ۲۰۱۹ میلادی، ماه فرهنگی ژاپن را در ماه دسامبر امسال تا ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار می کند.

وی افزوده است که امسال در ماه فرهگی ژاپن، آقای ایچیتارو، نوازنده طبل ژاپنی آقای کوجی کیشیدا، نوازنده فلوت ژاپنی به ایران خواهند آمد و در فرهنگسرای ارسباران در تهران با همکاری های مشترک به اجرای کنسرت خواهند پرداخت. این گروه در کاشان نیز اجرا خواهند داشت. همچنین در ماه ژانویه نیز خانم آکی کورودا، پیانیست ژاپنی نیز در جشنواره بین المللی موسیقی فجر به اجرای کنسرت پیانو خواهند پرداخت. به غیر از اجرای برنامه های موسیقی با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و فرهنگسرای ملل در پارک قیطریه، نمایشگاه عکس های گردشگری و نمایش اقلامی که بیانگر فرهنگ سنتی ژاپن است نیز برای علاقمندان تدارک دیده شده است. امیدوارم ایرانیان عزیز از این فرصت استفاده کرده و فرهنگ ژاپن را از نزدیک لمس کنند.

سفیر ژاپن در تهران با بیان اینکه ۲۳ دسامبر امسال امپراتور ژاپن هشتاد و چهارمین سالگرد تولد خود را پشت سر خواهد گذاشت، ادامه داده است: سفارت ژاپن در ایران به این مناسبت در تاریخ ۶ نوامبر جشنی برپا کرد و ۶۰۰ نفر مهمان در این جشن شرکت کردند. روابط خانواده امپراتور ژاپن و کشور ایران از قدمت زیادی برخوردار است. امپراتور کنونی در زمان ولیعهدی خود همراه همسر در سال ۱۹۶۰ و سال ۱۹۷۱ به ایران سفر کردند که این مورد نیز در تاریخچه تبادلات دو کشور اشاره شده است.

کوبایاشی در پایان این یادداشت تصریح کرده است که نودمین سالگرد آغاز برقراری روابط دیپلماتیک ژاپن و ایران نقطه عطفی در روابط بین ژاپن و ایران است، بدین منظور سفارت ژاپن در ایران تلاش خود را در زمینه های مختلف برای پیشرفت روابط بین دو کشور ادامه خواهد داد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin