سفیر ژاپن در تهران در دیدار با سیدضیاء هاشمی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با بیان اینکه از زندگی در ایران لذت می‌برم تاکید کرد که ایران کشوری دموکراتیک است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، سایتو که سال‌هاست‌ در چارچوب ماموریت‌های دیپلماتیک در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله عربستان، امارات و عمان فعالیت دارد، ‌گفت: ‌مردم ایران، رئیس جمهوری و نمایندگان پارلمان را انتخاب می‌کنند؛ این نشان می‌دهد دموکراسی در ایران نسبت به دیگر کشورهای منطقه، جدی‌تر و گسترده‌تر است.

وی در هنگام بازدید از اتاق‌های خبر داخلی و خارجی و آشنایی با فعالیت حرفه‌ای ایرنا در بخش‌های مختلف، گفت که از حضور گسترده خبرنگاران و سردبیران زن در ایرنا شگفت‌زده شده است.

سفیر ژاپن افزود، تلاش می‌کند تا رسانه‌های فعال ژاپنی در ایران مانند کیودو Kyodo و ان‌اچ‌کی NHK در آینده نزدیک با مدیران ایرنا برای بررسی راه‌های گسترش همکاری‌های رسانه‌ای در سطوح مختف نشستی برگزار کنند.

هاشمی نیز با استقبال از این پیشنهاد، به نشست اخیر مجمع عمومی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا) در سئول(پایتخت کره‌جنوبی) و انتخاب ایرنا به عنوان رئیس دور آتی این سازمان مهم خبری اشاره و تاکید کرد، فرصت‌ها و شرایط برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی رسانه‌های ایرانی و ژاپنی بیش از گذشته فراهم شده است.

سایتو در ادامه با تاکید بر نقش و ماموریت مهم ایرنا در معرفی واقعیت‌های ایران به مخاطبان در سراسر جهان، ‌از اینکه رسانه‌های غربی به واقعیت‌های ایران توجه نمی‌کنند ابراز تاسف کرد.

وی که نزدیک به یکسال پیش فعالیت دیپلماتیکی خود در ایران را در جایگاه سفیر شروع کرده، گفت: از سالیان دور همواره تحولات و رویدادهای ایران را پیگیری می‌کنم.

مدیرعامل ایرنا نیز به تلاش‌های سایتو برای تقویت روابط و مناسبات تهران و توکیو در همه عرصه‌ها اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها بویژه ایرنا و کیودو می‌توانند در این عرصه نقش بزرگی برعهده بگیرند و ایرنا آماده همکاری با رسانه‌های ژاپنی است.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: روابط ایران و ژاپن همواره همراه با همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، بشردوستانه و سیاسی بوده است.

سیدضیاء هاشمی در ابتدای این دیدار، ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی به سفیر و هیات ژاپنی، نسبت به توسعه ارتباطات و همکاری‌های رسانه‌ای ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت: من هفته گذشته در اجلاس خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (آوانا) در سئول با مدیر و معاون خبرگزاری کیودو دیدار کردم و برای توسعه ارتباطات رسانه‌ای به توافقاتی دست یافتیم.

وی افزود: زمینه‌های همکاری‌ زیاد و ظرفیت‌های توسعه رسانه‌ای گسترده است و در این چارچوب، ایرنا و رسانه‌های ژاپنی می‌توانند فعالیت و همکاری گسترده‌ای در حوزه رسانه‌ای با یکدیگر داشته باشند.

وی ادامه داد: ژاپن در جنگ جهانی دوم آسیب زیادی دید اما توانست پس از جنگ، قدرت اقتصادی و سیاسی خود را بازیابی کند که نشان دهنده قدرت، تاریخ و فرهنگ ژاپن است.

مدیرعامل ایرنا با بیان اینکه حادثه بمباران هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن نمونه برجسته‌ای از نسل‌کشی در دنیای مدرن است، بیان داشت: اینکه هر ساله یاد قربانیان حادثه هیروشیما و ناکازاکی گرامی داشته می‌شود و نسبت به استفاده از تسلیحات اتمی اعلام انزجار می‌شود، برای ما بسیار مهم است. کسانی که به اسم صلح بدترین جنایات را انجام می‌دهند، از نظر ما محکوم هستند.

هاشمی با تاکید بر اینکه بکارگیری بمب اتم در هیروشیما و ناکازاکی نمونه‌ای از بربریت و وحشی‌گری در دنیای مدرن است، تصریح کرد: این وحشی‌گری امروز هم در ظاهری مدرن ادامه یافته است. ما امروز هم می‌بینیم به شکل‌های دیگری مردم تحت فشار قرار می‌گیرند که موجب آزار و اذیت آنها و حتی کشته شدن افراد می‌شود. هم اکنون تحریم‌های ظالمانه ملت ایران را تحت فشار قرار می‌دهد هر چند که موجب عقب‌نشینی مردم از آرمان‌هایشان نشده است.

وی افزود: آسیب زدن به مردم همیشه محکوم است چه در قالب استفاده از بمب اتم و چه در قالب تحریم‌هایی که موجب محروم شدن مردم از استفاده از دارو یا توسعه ارتباطات میان ملت‌ها و جوامع شود. ما معتقدیم هر اقدامی که موجب کاهش ارتباطات میان ملت‌ها شده و مانع از توسعه ارتباطات میان جوامع شود، محکوم است.

مدیرعامل ایرنا با اشاره به ارتباطات میان ایران و ژاپن در ۹۰ سال اخیر بالاخص پس از انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: روابط ایران و ژاپن همواره همراه با همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، بشردوستانه و سیاسی بوده است اما در سال‌های اخیر، کشور ثالثی با بهره‌گیری از زور، مانع توسعه ارتباطات میان ایران و ژاپن و همچنین ایران با سایر کشورها شده است. اگر فردی برای عدم ارتباطات کشورها با یکدیگر تصمیم می‌گیرد، این نه به نفع ملت‌ها است و نه به نفع صلح و ثبات منطقه.

هاشمی با بیان اینکه سیاست‌ها و تحریم‌های ایالات متحده به ارتباطات ایران و ژاپن آسیب وارد کرده و آن را کاهش داده است، ابراز داشت: منطقی نیست یک قدرت جهانی مانند آمریکا به منافع، همکاری‌ها و ارتباطات دیگر کشورها مانند ایران و ژاپن آسیب بزند. برجام یک توافقنامه بین‌المللی بود که توسط یک فرد و نه حتی یک نظام سیاسی مخدوش شد. ترامپ نسبت به تصمیم دولت پیشین آمریکا احترام نگذاشت و امضای دولت قبل آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی را زیر پا گذاشت.

وی با انتقاد از سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا نسبت به مسائل داخلی ایران بیان کرد: رسانه‌های ایران به حق اعتراض از سوی مردم در فضایی امن تاکید می‌کنند. از طرفی، در ایران مانند هر کشور دیگری دیدگاه‌های مختلفی در جامعه وجود دارد. در روزهای اخیر در برخی از شهرها، مردم اعتراضاتی داشتند. این اعتراضات با برخی حواشی هم همراه شد و متاسفانه تعدادی از شهروندان‌مان آسیب دیدند ولی برخی از رسانه‌های بزرگ دنیا از جمله بی‌بی‌سی به تحریک معترضان اقدام کرده و آنها را به گسترش خشونت و پرخاشگری دعوت می‌کنند.

مدیرعامل ایرنا اضافه کرد: حتی برخی از مقامات آمریکایی مانند وزیر امور خارجه آمریکا اقدامی غیردیپلماتیک از اقدامات خشونت‌طلبانه در ایران حمایت کرد و به تحریک معترضان پرداخت که از نظر منطقی و عرف دیپلماتیک اقدامی محکوم است.

هاشمی با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از نظام طی روزهای اخیر در مقابل اعتراضات انجام شده یادآور شد: در حالی که در آن رسانه‌ها، خبرهایی جهت‌دار وغیرواقعی از حوادث ایران را منعکس می‌کنند، حمایت‌های انجام شده و تاکید مقامات ایرانی برای حق اعتراض مردم با حفظ و رعایت امنیت را نادیده گرفته و سانسور می کنند. در ایران اقدامات گسترده‌ای در توسعه اقتصادی و علمی انجام شده که بسیاری از آنها به شکوفایی رسیده‌اند که رسانه‌های بزرگ غربی این مسائل را هم نادیده می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ایران کشور بزرگی از نظر تاریخی، تمدنی، جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری است اما این مسائل در رسانه‌های غربی کمتر منعکس می‌شوند، عنوان کرد: میزان اخبار جهت‌دار منعکس شده از ایران در رسانه‌های غربی طی چند روز اخیر از تمامی اخبار ایران در مسائل مختلف طی یک سال در این رسانه‌ها بیشتر بوده است. همین مساله موجب می‌شود که ما علاقه‌مند به افزایش همکاری‌های رسانه‌ای برای انعکاس واقعیت‌های دو ملت بزرگ ایران و ژاپن باشیم.

مدیرعامل ایرنا ادامه داد: خبرگزاری جمهوری اسلامی در اجلاس اخیر خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه (آوانا) به ریاست این اتحادیه برگزیده شد و نماینده کیودو نیز از ریاست ایرنا حمایت کرد که ما نسبت به این حمایت، تشکر می‌کنیم. در این راستا، ایرنا آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های رسانه‌ای با رسانه‌های بزرگ ژاپنی اعلام می‌کند.

سایتو میتسوگو سفیر ژاپن در ایران نیز به بازدید از بخش‌های مختلف خبرگزاری جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: نکته جالب توجه در این بازدید برای من، حضور گسترده بانوان و خبرنگاران زن در خبرگزاری ایرنا بود که در بخش‌های مختلف حضور داشته و نقش‌آفرینی می‌کنند. این حضور گسترده به گونه‌ای است که من فکر می‌کنم بانوان بیشتری در ایرنا نسبت به خبرگزاری‌های ژاپنی حضور دارند.

وی به نقش رسانه‌ها در گسترش همکاری‌های دوجانبه و شناخت بیشتر جوامع نسبت به یکدیگر اشاره کرد و در این راستا، بر گسترش همکاری‌های رسانه‌ای میان ایرنا با رسانه‌های ژاپنی تاکید کرد.

سفیر ژاپن سفر نخست‌وزیر ژاپن به تهران پس از ۴۱ سال و همچنین دو سفر محمدجواد ظریف به ژاپن طی ماه‌های اخیر را نشانه تلاش فعالانه ژاپن برای توسعه مناسبات میان تهران و توکیو برشمرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin