سفیر چین در ایران انجام سفر رئیس جمهور این کشور به تهران را یکی از نشانه های تحقق ارتقای روابط دو کشور به سطح راهبردی اعلام کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، پانگ سن، سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری چین به تهران را رویدادی مهم در روابط دو کشور دانست و گفت: ارتقای همکاری ها در زمینه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی از جمله دستاوردهای این سفر است که مقام های عالی دو کشور همواره به آن تاکید داشته اند.

او همچنین این سفر را نشانه دوستی دو ملت دانست که قدمتی به اندازه تاریخ دارد و از گذشته های دور تا به امروز همچنان تداوم داشته است.

سفیر چین در تهران خاطرنشان کرد: شی جین پینگ و حسن روحانی در سال های اخیر چندین دیدار با یکدیگر داشته اند و انجام این سفر اعتماد متقابل سیاسی دو کشور را تقویت خواهد کرد و برای توسعه روابط دو کشور در آینده مهم است.

پانگ سن، همچنین چین و ایران را شریک غم و شادی یکدیگر دانست که در طول تاریخ همواره به یکدیگر کمک کرده و دارای روابط برادرانه عمیق هستند.

وی به موضوع پرونده هسته ای ایران و امضای توافقنامه وین اشاره کرد و گفت: دولت پکن به حل مسئله هسته ای ایران همواره از طریق مذاکرات سیاسی یاری کرده و برای دستیابی به توافق نهایی هسته ای خدمات شایسته انجام داده است.

پانگ ادامه داد: چین و ایران همچنین دو کشور در حال توسعه هستند که در دفاع از حق حاکمیت، استقلال ملت و امور بین المللی و منطقه ای اشتراکات فراوانی دارند.

او ایران و چین را دو شریک تجاری مهم دانست که در شش سال گذشته بشترین مراودات را با یکدیگر بویژه در حوزه انرژی و نفت داشتند، به گونه ای که حدود یک دهم نفت وارداتی چین از ایران تامین شده است.

سفیر چین در ایران افزود: دو کشور در سال 2014 میلادی، میزان تجارت خود را به بالای 50 میلیارد دلار افزایش داده اند که این خود بیانگر اعتماد متقابلی است که دو کشور به یکدیگر داشته و خواهند داشت.

پانگ در بخش دیگری از سخنان خود که از رادیو بین المللی چین پخش شد، روابط فرهنگی میان دو کشور را قابل توجه دانست و گفت: این روابط در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

وی افزود: ایران از نگاه مردم چین کشوری اسرارآمیز است و همین موضوع باعث شده تا در سال های اخیر سفر گروه های توریستی و گردشگران چینی به ایران به شکل قابل توجهی افزایش یابد تا زمینه های آشنایی با فرهنگ و مردم برای آنان فراهم شود.

سفیر چین در تهران، آینده روابط چین و ایران را با توجه به ویژگی های مشترک، دیدگاه های نزدیک و تاریخ و تمدن کهن، بسیار درخشان دانست که با سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری این کشور به تهران مستحکم تر نیز خواهد شد.

او همچنین حضور ایران در اجرای ایده «یک کمربند – یک جاده» رئیس جمهوری چین را بسیار مهم دانست و گفت: اطمینان دارم به دنبال تحقق این طرح، همکاری های دو کشور در زمینه های تجاری، صنعتی و برقراری ارتباطات در ابعاد مختلف شاهد تحولی شگرف می شود.

پانگ سن گفت: دو کشور در گذشته نیز به واسطه این جاده همکاری و ارتباط خوبی با هم داشتند و احیای مجدد آن می تواند بار دیگر فصلی جدید در توسعه روابط دو کشور باز کند.

سفیر چین در تهران گفت که سابقه دوستی دو کشور به دو هزار سال پیش باز می گردد که با سفر هیاتی از حکومت سلسله «هان غربی» به رهبری «جانگ چیان» با پیمودن راه ابریشم و رسیدن به سرزمین ایران شکل گرفت.

او ادامه داد: حکومت ایران در آن زمان در دست اشکانیان بود و همکاری دو کشور از همان زمان با داد و ستد و مبادله کالا آغاز و نقشه زیبای رفت و آمدهای دوستانه بین تمدن های باستانی ترسیم شد.

پانگ سن اضافه کرد: اکنون با سپری شدن مدت زمان طولانی، جاده ابریشم بار دیگر جانی تازه گرفته و چین و ایران به عنوان دو کشور مهم و با تاریخ متمدن می توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین دوم و سوم بهمن ماه سال جاری در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر می کند.

این سفر در پاسخ به سفر رسمی سال گذشته حسن روحانی به چین و پس از حدود 14 سال از سفر «جیانگ زمین» رئیس جمهوری اسبق چین به ایران انجام می گیرد.

رئیس جمهوری چین را در این سفر علاوه بر سه معاون نخست وزیر و شش وزیر، هیات بزرگی از بازرگانان و رسانه های چینی همراهی می کنند.

این نخستین سفر «شی» به کشورمان پس از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهوری است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin