پانگ سن روز سه شنبه در نشست خبری که در محل سفارت چین برگزار شد، گفت: چین به عنوان یکی از دو رئیس کارگروه بازسازی راکتور اراک همواره با طرف های مربوط در ایران در ارتباط بوده و همکاری داشته است.

به گزارش آوا دیپلماتیک، پانگ سن در رابطه با پذیرش فایناس راکتور اراک توسط چین اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: هر زمان که اطلاعی در این رابطه به دست می آوریم حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد ولی در حال حاضر خبری در این رابطه ندارم.

سفیر چین در ایران از احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات سوریه در هفته آینده خبر داد و گفت: روند حل بحران سیاسی بحران سوریه وارد مرحله کلیدی شده و قراراست دمیستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، این دور از مذاکرات را در ژنو از سر بگیرد.

پانگ سن با اشاره به توافق روسیه و آمریکا درباره آتش بس در سوریه، افزود: چین به عنوان عضو دائم شورای امنیت به طور مثبت در امور حل و فصل بحران سوریه مشارکت و کمک کرده است.

وی ادامه داد: چندی پیش فرستاده دولت چین در امور سوریه به ایران، روسیه، آمریکا و کشورهای خاورمیانه سفر کرد و دیدگاه های چین را به اطلاع این کشورها رساند.

سفیر چین در تهران اضافه کرد: طرف چین معتقد است که حل و فصل سیاسی تنها مسیر حل بحران سوریه است و از مذاکره و گفت و گو بین دولت سوریه و مخالفان با ریاست سازمان ملل پشتیبانی می کند.

پانگ سن با بیان این که چین از تلاش دمیستورا در حل و فصل بحران سوریه حمایت می کند، اظهار داشت: امیدوارم طرف های مربوطه به طور جدی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را اجرا کنند و مذاکرات را از سرگیرند.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد مردم سوریه هرچه زودتر صلح و ثبات را ببینند و بازسازی اقتصاد و جامعه سوریه را آغاز کنند.

سفیر چین در تهران افزود: امیدوارم طرف ایرانی به طور مثبت در روند حل و فصل سیاسی مشارکت کند و هر چه زودتر مردم سوریه به زندگی عادی خود بازگردند.

پانگ سن همچنین درباره نقش کشورش در حل بحران سوریه اظهار داشت: چین همیشه برای حل و فصل سوریه نقش خود را ایفا کرده است و همواره با دولت و مخالفان در تماس بوده است به طوری که از نمایندگان دو طرف دعوت کرده و در پکن با آن ها دیدار کرد.

وی با تاکید بر این که چین نقش مثبت برای بازگشت صلح و مذاکره داشته و تلاش کرده تا مساله سوریه به صورت سیاسی حل و فصل شود، افزود: علاوه بر آن به طور مثبت کمک های انسان دوستانه برای مردم سوریه تامین کردیم تا رنج های مردم سوریه کمتر شود.

سفیر چین همچنین درباره مبارزه با تروریسم گفت: طرف چین اعتقاد دارد تفاوتی بین تروریسم خوب و بد وجود ندارد و تروریسم، دشمن مشترک بشریت است.

وی با بیان این که چین در مبارزه با تروریسم همکاری داشته است، افزود: هیات های ارتش چین و هیات نظامی از ایران، هیات وزارت کشور و وزارت امنیت عمومی چین و همچنین هیاتی از نیروی انتظامی ایران در آینده نزدیک تبادل خواهند شد.

سفیر چین در تهران ادامه داد: همچنین دو طرف درباره مبارزه با تروریسم، جرایم فراکشوری و مبارزه با مواد مخدر تبادل نظر کرده اند و به توافقات وسیعی هم دست یافته اند.

پانگ سن اضافه کرد: درباره مسایل منطقه باید گفت که چین اصرار دارد باید به حاکمیت و یکپارچگی کشورهای مربوطه احترام بگذاریم.

وی با تاکید بر این که هر کشوری باید درباره سرنوشت خودش تصمیم بگیرد، اظهار داشت: مشارکت بین المللی نباید از اصول بین المللی اساسنامه سازمان ملل تخطی کند.

سفیر چین درباره سفر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با چین نیز گفت: خبری درباره این موضوع نداریم، اگر خبری داشته باشیم به طور رسمی اعلام خواهیم کرد.

پانگ سن درباره آزمایشات هسته ای کره شمالی هم گفت: مواضع چین در قبال شبه جزیره کره همواره ثابت بوده است. ما از آزمایش هسته ای طرف کره شمالی به طور قاطع مخالفت می کنیم.

وی ادامه داد: آزمایش هسته ای کره شمالی مغایر قطعنامه های شورای امنیت است و تاکید داریم که شبه جزیره کره باید از تسلیحات هسته ای پاکسازی شود.

سفیر چین در تهران با تاکید بر این که بر صلح و ثبات شبه جزیره کره اصرار داریم، اضافه کرد: از هر اقدامی که باعث تنش در شبه جزیره کره شود، مخالفت می کنیم و یادآور می شویم که حل و فصل مساله کره شمالی باید توسط گفت و گوی صلح آمیز و نه مسیر دیگر انجام شود.

سفیر چین در بخش دیگری از این نشست به روابط دو جانبه ایران و چین اشاره کرد و گفت: در سال 2015 حجم مبادلات واردات و صادرات ایران و چین به 33 میلیارد و 850 میلیون دلار رسید و حجم تجاری دو کشور از ژانویه تا ژوئن امسال نیز به 14 میلیارد و 100 میلیون دلار رسیده است.

پانگ سن همچنین به 270 میلیون دلار سرمایه گذاری فاینانس چین در ایران اشاره کرد و افزود: این رقم در مدت مشابه سال گذشته به 43.5 درصد افزایش داشته و سرمایه گذاری چنی تا اواخر ژوئن امسال به 4 میلیارد و 180 میلیون دلار می رسد.

وی درباره خرید نفت از ایران نیز اظهار داشت: چین اوایل امسال 15 میلیون تن نفت از ایران وارد کرده است که 2.5 درصد افزایش داشته است.

این دیپلمات چینی به همکاری دو کشور برای ساخت و راه اندازی راه آهن سریع السیر تهران- اصفهان و همچنین شهرک صنعتی ماشین سازی بم اشاره کرد.

سفیر چین در ایران با یادآوری شانزدهمین اجلاس همکاری های کمیسیون اقتصادی و تجاری دو کشور که ماه گذشته با حضور علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در پکن برگزار شد، گفت: چین آماده است تا روابط و همکاری های دو کشور در حوزه های جدید ادامه یابد. شرکت های خصوصی چین هیات هایی را به ایران اعزام کردند تا فرصت های سرمایه گذاری را شناسایی کنند. هم چنین سازمان های مختلف دو کشور در ارتباط نزدیک هستند تا تصمیماتی را که در سفر رئیس جمهوری چین اتخاذ شد، اجرایی کنند.

سفیر چین در ایران درخصوص عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای نیز افزود: ایران از کشورهای مهم منطقه است و طرف چین همواره نگاه مثبتی به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای داشته است. چین برای عضویت کامل ایران در این سازمان اهمیت فراوان قایل است و از آن حمایت می کند.

پانگ سن ادامه داد: در بیانیه پایانی سفر رئیس جمهوری چین به ایران سازمان هم به اهمیت عضویت ایران در این سازمان اشاره شد، البته برخی خبرگزاری های غربی خلاف این امر را منتشر کردند که حقیقت ندارد و تحریف واقعیت است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر در رابطه با حکم اخیر دادگاه لاهه و نادیده گرفتن شدن حق تاریخی پکن بر دریای چین جنوبی گفت: جزایر مورد مناقشه بین چین، فیلیپین و ویتنام به طور تاریخی مورد مدیریت و حاکمیت بوده اند. هر چند در زمان جنگ جهانی دوم، دولت ژاپن بخشی از آن را مورد اشغال خود درآورد ولی پس از جنگ جهانی دوم طبق اسناد بین المللی حاکمیت آنها به چین بازگردانده شد.

پانگ سن تاکید کرد: به عقیده ما اختلاف بر سر این جزایر با مذاکره و توافق قابل حل است. از سوی دیگر ما بارها اعلام کرده ایم از آن جا که درخواست داوری به صورت یک جانبه از طرف فیلیپین انجام شده است آن را قبول نخواهیم داشت و انتظار داریم از حقوق چین به عنوان کشور حاکم حمایت شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال 2011 چین و فیلیپین بیانیه ای صادر کردند و تعهد کردند بر اساس مذاکره اختلافات خود را درباره حاکمیت بر بخشی از جزایر و تپه های زیرآبی این منطقه حل و فصل کنند.

بر اساس این گزارش، سفیر چین همچنین درباره اجلاس اخیر سران G20 که در چین برگزار شد، توضیحاتی ارائه کرد و با اشاره به 28 سندی که در این اجلاس توافق شد، گفت: در این اجلاس بر نقش هدایتی گروه 20 برای به حرکت درآوردن اقتصاد جهانی، تقویت همکاری های اقتصادی و نوآوری برای تبدیل گروه 20 از مقابله با بحران اقتصادی به مکانیسم همکاری های بلند مدت اقتصادی تاکید شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin