سفیر پیشین پاکستان در ایران گفت: کشورهای قدرتمند اسلامی نظیر پاکستان، ایران، ترکیه و عربستان باید یک نهاد اسلامی جدید و موثر پایه گذاری کنند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، شمشاد احمد خان طی گفتگو با ایرنا ضمن اشاره به برنامه سفر قریب الوقوع خواجه محمد آصف وزیر امور خارجه پاکستان به چین، روسیه، ایران و ترکیه با هدف مشورت با این کشورها درخصوص راهبرد جدید کاخ سفید در قبال افغانستان و جنوب آسیا گفت: در نگاه بین المللی نیز پاکستان می تواند با تقویت روابط با کشورها و قدرت های همسایه و منطقه، همه نیازهای خود را بدون اتکا به قدرت های فرامنطقه ای تامین کند.

وی با بیان اینکه پس از اعلام راهبرد جدید آمریکا، پاکستان با چالش سختی مواجه شده است، گفت: ایران، ترکیه، چین و روسیه از مهم ترین کشورهای منطقه هستند و نقش آنها در تحولات کنونی در سطح منطقه و بین المللی قابل انکار نیست و خوب است که پاکستان پس از مشورت با این کشورها، اصلاحاتی در سیاست خارجی خود ایجاد کند.

شمشاد احمد خان درباره اینکه چرا پاکستان، عربستان را در فهرست کشورهایی که قصد مشورت با آنها درخصوص راهبرد جدید آمریکا دارد، قرار نداده است، گفت: عربستان دوست و هم پیمان مشترک پاکستان و آمریکا است و البته این بدان معنا نیست که هرگونه تنش احتمالی در روابط اسلام آباد-واشنگتن، بتواند بر روابط پاکستان وعربستان تاثیر بگذارد.

این دیپلمات پاکستانی گفت که اسلام آباد در شرایط مختلف با ریاض مشورت داشته و در خصوص راهبرد جدید آمریکا نیز، نظر عربستان را جویا خواهد شد.

وی در ادامه این گفتگو، روابط پاکستان و ایران را محکم توصیف کرد و گفت که این روابط و همکاری ها، با توجه به تحولات جاری منطقه ای وبین المللی، باید بیش از پیش تقویت شود. پاکستان نیازمند به تقویت روابط و گسترش همکاری ها با همسایگان است تا بتواند در برابر فشارهای خارجی ایستادگی کند.

شمشاد احمد خان با اشاره به موقعیت جغرافیایی راهبردی پاکستان در منطقه و به ویژه همسایگی آن با افغانستان، چین، هند و ایران گفت: موقعیت ویژه پاکستان باعث شده تا آمریکا به این کشور احساس نیاز کند. چنانچه آمریکا در ادعادی خود برای کمک به صلح و ثبات افغانستان صادق باشد، بدون کمک پاکستان نمی تواند به این مهم دست یابد. ضمن اینکه پاکستان در همسایگی هند به عنوان یکی از متحدان اصلی آمریکا و نیز در همسایگی چین به عنوان بزرگ ترین رقیب جهانی آمریکا قرار گرفته است.

یکی از مهم ترین دلایل نزدیک تر شدن واشنگتن به هند، استفاده از این کشور به عنوان مانعی در برابر چین به عنوان بزرگ ترین رقیب آمریکا است. ضمن اینکه هند به عنوان کشوری با بیش از یک میلیارد جمعیت و اقتصادی نسبتا قوی، می تواند یک شریک تجاری ارزشمند برای آمریکا باشد.

وی در توضیح اینکه چرا آمریکا مدام پاکستان را متهم به حمایت از تروریسم می کند گفت: این یک رفتار عادی از سوی قدرت های بزرگ است که همواره تلاش می کنند مسئولیت اقدامات ناپسندشان را به دیگران نسبت دهند و کشورهای دیگر را مقصر جلوه دهند. حالا آمریکا هم تلاش می کند پاکستان را مسئول ناامنی و مانع صلح در افغانستان جلوه دهد.

آمریکا به رغم ادعاهایش، نمی خواهد امنیت و آرامش به افغانستان بازگردد و برای این که خودش مسئول این ناامنی شناخته نشود، انگشت اتهام را به سمت پاکستان نشانه رفته است. از نظر آمریکا، یک افغانستان امن و باثبات، حیاط خلوت خوبی برای رقبایی چون چین و روسیه خواهد شد و واشنگتن هم چنین حیاط خلوتی را نمی پسندد.

این دیپلمات پاکستانی، در مجموع یکی از اصلی ترین دلایل رنج و مشکلات کشورهای مسلمان از جمله افغانستان، پاکستان و کشورهای منطقه خاورمیانه را فقدان یک ائتلاف به معنای حقیقی میان کشورهای اسلامی دانست و با بیان اینکه سازمان همکاری اسلامی تنها یک درخت خشکیده و بی ثمر است، گفت: کشورهایی مثل پاکستان، ایران، ترکیه و عربستان باید ضمن کنار گذاشتن اختلاف نظرها، یک نهاد اسلامی جدید و موثر برپا کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin