سفیر کشور پرتغال ضمن اشاره به علاقه مندی حضور سرمایه‌گذاران خارجی به ایران این امر را منوط به توافق کشورمان و 1+5 دانست.

به گزارش آوا دیپلماتیک، ماریو داماش نونس، سفیر پرتغال در ایران طی دیدار با مرتضی روزبه استاندار قزوین با بیان اینکه به دنبال این هستیم که قزوین را به یونیسکو معرفی کنیم، اظهار داشت: تمام سعی و تلاش ما این است تا با مشورت با مسئولان مختلف استان قزوین زمینه‌های معرفی قزوین فراهم کنیم که سفارت پرتغال نیز پشتیبانی لازم را در این خصوص خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی‌های زیادی در خصوص سفر هیات مختلف اقتصادی و فرهنگی جهت سفر به ایران و قزوین صورت گرفته است، افزود: در زمینه فرهنگی در بخشی از مقوله‌ها تفاوت‌هایی بین دو کشور وجود دارد، ضمن اینکه نباید این موضوع محدودیت ایجاد کند بلکه باید مناسبات را در سطح‌های اقتصادی نیز دنبال کرد.

داماش برگزاری همایش شهرداران کشورهای راه ابریشم را یک فرصت بسیار مناسب برای معرفی قزوین برشمرد و تصریح کرد: در این زمینه ما بسیار فعال وارد خواهیم شد تا ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قزوین به نحو شایسته و بسیار خوبی معرفی شود.

سفیر پرتغال توسعه روابط خارجی را بستگی به دو طرف دانست و اضافه کرد: قزوین ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و می‌تواند این ظرفیت‌ها زمینه ایجاد ارتباطات بیشتر را فراهم کند.

وی یکی از مشکلات موجود بین کشور ایران و پرتغال را نبود پرواز مستقیم لیسبون و تهران ذکر کرد و ادامه داد: پیگیری‌هایی در این خصوص صورت گرفته و اگر این اتفاق صورت گیرد گردشگران و فعالان اقتصادی بیشتری به ایران سفر خواهند کرد.

داماش با بیان اینکه در حال حاضر 2 تا 3 هزار نفر گردشگر پرتغالی در طول سال به ایران سفر می‌کنند، اضافه کرد: پرتغال ایران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرده و بعد از امضاء تفاهم نامه 1+5 شاهد رفت و آمدهای بیشتری به ایران خواهیم بود.

سفیر کشور پرتغال خاطرنشان کرد: حضور گردشگران خارجی قطعاً ذهنیت منفی را که توسط دشمنان ایران در ذهن‌های مردم ایجاد شده است را بر طرف خواهد کرد.

وی در ادامه به موضوع تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و افزود: این تحریم‌ها در بخشی حتی نتایج مثبت را به همراه داشته و باعث شده است که ایران در تولید برخی از محصولات خودکفا شود.

داماش ادامه داد: جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و تجار و سرمایه‌گذاران کشورهای خارجی پشت درهای ایران ایستاده‌اند تا با توافقات 1+5 و حل مشکل ارتباطات خود را گسترش دهند.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران و شرکت‌های پرتغالی با مطالعاتی که انجام داده‌اند، مشتاقانه منتظر هستند در ورود به ایران جزء نفرات نخست باشند.

سفیر پرتغال در پایان با بیان اینکه پرتغال در بسیاری از مسائل مستقل عمل خواهد کرد گفت: اما در برخی از موارد تابع تصمیمات اتحادیه اروپا خواهد بود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin