آرمندرا گدام سفیر هند در تهران با مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، مجتبی ذوالنوری در ابتدای این دیدار با اشاره به اشتراکات تاریخی و تمدنی ایران و هند بر ظرفیتهای فراوان موجود میان دو کشور در حوزه های مختلف و تاثیر آن بر تحکیم و تقویت روابط تاکید نمود و گفت: سابقه تاریخی ارتباطات فرهنگی دو ملت ایران و هند پشتوانه محکمی برای توسعه همکاریهای فیمابین در عرصه های مختلف میباشد.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: اراده تمامی قوا در جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و گسترش همه جانبه همکاریها و تقویت و تحکیم مراودات دوستانه با کشور هند است.

ذوالنوری در بخش دیگری افزود: نباید اجازه دهیم همکاری های دو کشور تحت تاثیر تصمیمات کشورهای دیگر قرار گیرد. اگرچه تحریم های ظالمانه و فشارهای یکجانبه و غیر قانونی آمریکا که یک هنجار شکنی بزرگ در عرصه بین المللی است، قدری این روابط را تحت تاثیر قرار داده است لیکن اراده مستحکم دو کشور می تواند این موانع را برطرف کند.

وی تأکید کرد: انتظار میرود مواضع مستقل هند مبنی بر عدم رعایت تحریم های یکجانبه آمریکا استمرار یابد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های پارلمانی و نقش موثر آن در توسعه روابط دو کشور گفت: معتقدیم ارتباطات و همکاری های پارلمانی در سطوح مختلف از جمله گروه های دوستی پارلمانی، کمیسیون های تخصصی و رایزنی در عرصه های بین المللی می تواند بسترهای حقوقی لازم را فراهم نماید و به توسعه و گسترش مناسبات فیمابین کمک نماید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اراده مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم و اشتراک نظر در عرصه های بین المللی، ضمن ابراز خرسندی از مواضع هند در حمایت از جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی گفت: جمهوری اسلامی ایران و هند همواره شرکای قابل اعتماد و دوستان خوبی برای یکدیگر بوده اند.

ذوالنوری در پایان آغاز دوره دو ساله عضویت هند در شورای امنیت سازمان ملل را مهم خواند و تصریح کرد: نقش سازنده هند می تواند در برقراری صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی تأثیر گذار باشد.

ارمندرا گدام سفیر هند در تهران با ابراز خرسندی از توسعه مراودات میان مجالس هند و ایران، تبادل هیاتهای پارلمانی را عامل موثری در جهت گسترش و تقویت همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف دانست و گفت: مجالس نقش مهمی در گسترش ارتباطات در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور دارند و مجلس نمایندگان هند بر ارتقا سطح مناسبات پارلمانی با مجلس شورای اسلامی تأکید ویژه ای دارد.

سفیر هند در تهران حمایت مجلس شورای اسلامی از گسترش مراودات اقتصادی میان هند و ایران را مهم دانست و افزود: مصوبات مجلس شورای اسلامی در موضوع تسهیل همکاری های دو کشور نشاندهنده اراده مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران بر ارتقا سطح مناسبات فیمابین میباشد.

وی در پایان بر تداوم همکاریهای مشترک دو کشور در امر مبارزه با تروریسم و افزایش توان دفاعی و حمایت متقابل از مواضع یکدیگر در مجامع بین المللی و منطقه ای تاکید نمود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin