سفیر نروژ در ایران طی دیدار با استاندار کرمان، بر این نکته تاکید کرد که بعد از برجام روابط اقتصادی ایران و نروژ در حال افزایش است.

 به گزارش آوا دیپلماتیک، اودیسه نورهیم در دیدار با علیرضا رزم حسینی، استاندار کرمان گفت: وزیر امور خارجه نروژ بعد از 12 سال به ایران آمد و این قدم اول در گسترش روبط اقتصادی دو کشور بود.

وی افزود: سال گذشته وقتی برنامه کاری 2016 را در سفارت نروژ تنظیم می کردیم، تصمیم بر آن شد که امور اقتصادی را در رتبه نزدیک به صدر کارها قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت وقت زیادی را صرف صحبت با کمپانی های علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران کردم و در دبی نیز با کمپانی هایی که آماده سرمایه گذاری در ایران هستند، صحبت خواهم کرد.

سفیر نروژ گفت: فضاهای همکاری اقتصادی مورد توجه نروژ در همکاری با ایران در زمینه هایی از جمله نفت و گاز، صنایع دریایی، انرژی جایگزین، شیلات، ماهیگیری و کشاورزی است.

وی تصریح کرد: ایران با جمعیت حدود 80 میلیون نفری که از سطح سواد بالایی هم برخوردار هستند، بازار بزرگی محسوب می شود.

نورهیم خاطرنشان کرد: نقش دولت نروژ این است که شرکت های نروژی را برای کار و سرمایه گذاری در ایران ترغیب کند و ما اطلاعات و کمک را در اختیار آنها قرار می دهیم.

وی افزود: دفعه گذشته که به کرمان سفر کردم درباره امید خود و اینکه مذاکرات به توافق خواهد رسید صحبت کردیم و آرزوهای ما محقق و برجام امضا شد و اوایل این سال میلادی هم تحریم های اقتصادی برداشته شد.

سفیر نروژ اظهار کرد: از آن زمان تاکنون روابط اقتصادی بین ایران با کشورهای دیگر تحت تاثیر قرار گرفته و یکی از تبعات آن مراودات تجاری ایران است و خوشوقتم که بگویم دولت نروژ هم نقش مهمی در این توافق نامه داشت.

وی گفت: از جوانب زیادی معتقدیم که همه جوانب برجام دنبال شود و همانگونه که برنامه ریزی شده است پیش رود.

نورهیم افزود: برگزاری موفقیت آمیز انتخابات در ایران نیز قدم مهمی در مسیر تعاملات بین المللی ایران است.

وی همچنین با اشاره به میزبانی جمهوری اسلامی ایران از پناهندگان افغان گفت: ما واقعا درک می کنیم و قدردان خدمات دولت جمهوری سلامی ایران در قبال پناهندگان هستیم.

وی بیان کرد: چالش های ایران در مواجهه با پناهندگان را می توانیم ببینیم که این تعداد زیاد پناهندگان را میزبانی کرده و می دانیم که بار سنگینی روی دوش مردم و دولت است.

سفیر نروژ در تهران یادآور شد: در ماه های گذشته در اروپا شاهد این بودیم که پذیرفتن پناهندگان چقدر کار سختی است و ایران نشان داده که می شود پذیرای پناهندگان بود و شرایط خوبی را هم برای آنها ایجاد کرد.

وی همکاری با سازمان مردم نهاد NRC را باعث افتخار خود دانست و ادامه داد: کارهای بسیار خوبی برای کمک به پناهندگان از سوی این سازمان مردم نهاد انجام شده است.

نورهیم تصریح کرد: حس غرور می دهد که سفیر نروژ در ایران هستم و با سازمان مردم نهاد NRC همکاری می کنم.

وی گفت: قدردان شیوه ایران هستیم که حجم زیاد پناهندگان را با وجود همه چالش هایی که برای کشور میزبان، استان میزبان و خود پناهندگان وجود دارد، پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه مشکل افغانستان مشکل ساده ای برای حل کردن نیست افزود: برخی از پناهندگان در ایران به دنیا آمده اند و بچه های آنها نیز در این کشور به دنیا آمده اند و این موارد حل مشکلات را سخت تر می کند.

سفیر نروژ با اشاره به ایجاد بحران های مختلف در دنیا گفت: مساله پناهندگی در صدر لیست تامین اعتبار نیست.

وی با بیان اینکه اروپا هم با موضوع پناهندگی مواجه شده است افزود: حمایت مالی خود از کار NRC در ایران را ادامه خواهیم داد و همکاری ایران با NRC بسیار خوب است.

وی همچنین از استاندار کرمان به دلیل بازسازی باغ فتح آباد تشکر کرد و گفت: مرمت این باغ یک کار بی نظیر بود.

استاندار کرمان هم در این دیدار گفت: آمادگی داریم با تشکیل کمیته مشترک بین استانداری، اتاق بازرگانی کرمان و سفارت نروژ در تهران، زمینه همکاری بین کرمان و سرمایه گذاران ایجاد شود.

علیرضا رزم حسینی افزود: مطالعاتی در دو سال اخیر در حوزه های معدن، کشاورزی، انرژی های نو، گردشگری و میراث فرهنگی، انرژی های فسیلی و سلامت انجام و در این رابطه پروژه های اقتصادی برای ارایه به سرمایه گذاران علاقه مند تدوین شده است.

وی گفت: پروژه های مربوط به انتقال آب و شیرین کردن آب نیز در استان کرمان تعریف شده است.

وی بیان کرد: هفته گذشته با حضور معاون وزیر اقتصاد و دارایی 35 میلیارد دلار پروژه هایی که مطالعات اولیه آنها صورت گرفته و طرف ایرانی آنها مشخص است و بخش خارجی نیز تعیین شده است، مطرح شد.

استاندار کرمان افزود: بخشی از این فاینانس حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار با ایتالیا قرارداد بسته شده است.

وی با اعلام اینکه در حوزه آب 15 میلیون دلار از منابع داخلی تامین اعتبار شده است گفت: مجموع پروژه ها در بخش آب حدود سه میلیارد دلار است که با اجرای این پروژه ها مشکل آب جنوب شرق ایران برطرف می شود.

رزم حسینی اظهار کرد: در حوزه سنگ آهن نیز با ایتالیا و چین و در حوزه سلامت با کشورهای عربی در حال مذاکره هستیم.

وی گفت: کرمان یکی از استان های با مزیت بسیار بالای داروهای گیاهی است و در صنعت داروسازی نیز با کشورهایی از جمله فرانسه در حال مذاکره هستیم.

وی افزود: در رابطه با بزرگترین پالایشگاه پلاسمای خون در کرمان در حال مذاکره با آلمان هستیم و تاکنون سفرایی از کشورهای ژاپن، آلمان، چین و ایتالیا به کرمان سفر کرده اند.

استاندار کرمان تصریح کرد: تضمین های کافی از سوی دولت و شرکت ها به سرمایه گذاران ارایه می شود.

وی گفت: در حوزه خودروسازی نیز برنامه ریزی هایی با برخی از کمپانی های بزرگ اقتصادی انجام شده است.

وی افزود: عبور خط گاز صلح از کرمان ظرفیت پتروشیمی را برای این استان ایجاد کرده و تاکنون دو پروژه پتروشیمی برای این استان تصویب شده و مذاکره با سرمایه گذاران خارجی در دست انجام است.

رزم حسینی گفت: از آنجا که نروژ در بخش نفت و گاز تجربه خوبی دارد این آمادگی را داریم که با شرکت های فنی و شناخته شده نروژی در این زمینه مذاکره کنیم.

سفیر نروژ در ایران در ادامه سفر یک روزه به استان کرمان از مهمانشهر بردسیر و پروژه ها و امکانات مربوط به اتباع خارجی در این منطقه را بازدید می کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin