اولیسس کانجولا گوتیئرس، سفیر مکزیک‌ در ایران با سفر به استان گیلان با رئیس اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی گیلان دیدار کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، سفیر مکزیک‌ در پی سفر به گیلان، در اتاق رشت حضور یافت و در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی استان، توسعه روابط تجاری با ایران را از خواسته‌های جدی فعالان اقتصادی مکزیک دانست.

اولیسس کانجولا گوتیئرس، با اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان گیلان خاطرنشان کرد: گیلان در ابعاد گوناگون دارای جذابیت‌های فراوانی است و امیدوارم تجار و فعالان اقتصادی مکزیک نیز از این موقعیت‌ها برای توسعه تجاری خود و کشورشان بهره مناسبی ببرند.

سفیر مکزیک تصریح کرد: تقویت روابط تجاری با ایران خواسته سیاستگذاران اقتصادی مکزیک است و امیدوارم این جلسه مفید، زمینه‌ساز خوبی برای بهبود میزان روابط تجاری ایران و مکزیک باشد.

هادی تیز‌هوش‌تابان رئیس اتاق رشت نیز ضمن ارایه اطلاعات و آمار از حجم روابط تجاری و اقتصادی گیلان در منطقه، عنوان کرد: کریدور شمال- جنوب مهم‌ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا است که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است.

وی افزود: کریدور شمال – جنوب یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر این کریدور هر یک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده‌ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می پردازند.

رئیس اتاق رشت ادامه داد: با توجه به موقعیت استراتژیک این استان در مسیر این کریدور و همچنین اقدامات اجرایی صورت گرفته در خصوص تکمیل خطوط ریلی، گیلان را بیش از پیش مستعد رشد و توسعه تجاری و اقتصادی در ایران شده است.

تیزهوش‌تابان، فرهنگ غنی و تاریخی به همراه جاذبه های گردشگری، رتبه‌های ویژه و شاخص در تولید محصولات کشاورزی همچون چـای، برنج و کیوی، وجود بنادر و پایانه‌ها در سطح استانداردهای بین‌المللی، کارخانه‌های تولیدی و صنعتی و همچنین وجود منطقه آزاد تجاری- صنعتی با اجرای معافیت‌ها و تسهیلات قانونی ویژه فعالان اقتصادی را منابع مهمی برای توسعه اقتصادی و تجاری استان دانست که آن را از دیگر استان‌ها متمایز می‌کند.

وی ضمن اعلام آمادگی در خصوص ایجاد روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه، اعلام کرد: با توجه به روابط اقتصادی مناسب ایران با کشورهای حاشیه دریای کاسپین، اتاق رشت به‌عنوان تنها نماینده بخش‌خصوصی این استان با آن کشورها، از طریق اجرا و اعزام هیأت‌های تجاری و اقتصادی، توانایی مدیریت ایجاد بازار تجاری چندجانبه با کشورهای حاشیه دریای کاسپین را با دیگر کشورهای علاقمند را دارد و برای بهره‌مندی از این موقعیت، ایجاد بازار اقتصادی و منطقه‌ای برای فعالان اقتصادی مکزیک را پیشنهاد می‌کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin