عوض عبدالرزاق اف سفیر قرقیزستان در ایران از امکان استفاده سرمایه‌گذاران ایرانی از منابع آب قرقیزستان خبر داد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، عوض عبدالرزاق اف در دیدار اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: ابتدا باید بگویم استان خراسان شمالی ازنظر آب‌وهوا و ساختمانی بسیار شبیه استان‌های جنوبی قرقیزستان بوده و امیدوارم این بازدید باعث گسترش روابط فرهنگی، بازرگانی و سیاسی بین استان خراسان شمالی و دیگر استان‌های ما شود.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد کشور قرقیزستان را مناطق کوهستانی تشکیل داده و ازاین‌ جهت زمین‌های کشاورزی ما رقم زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهد اما منابع آبی زیادی داریم که سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند استفاده کنند.

سفیر قرقیزستان در ایران خاطرنشان کرد: طی زمان گذشته نیز وزرای کشاورزی دو کشور دیدارهایی داشته‌اند و مسائلی مطرح‌شده که ما در کشورمان نیاز به تولید خوراک دام و طیور داریم و از سرمایه‌گذاری در این بخش استقبال می‌کنیم.

وی افزود: سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند در قرقیزستان در حوزه‌هایی مانند ایجاد کشتارگاه‌های صنعتی، ایجاد کارخانجات کنسروسازی و یا بسته‌بندی و اصلاح ژن‌های دام برای بازدهی بیشتر سرمایه‌گذاری کنند.

عبدالرزاق در ادامه با اشاره به قوانین حمایتی کشورش گفت: ما در کشورمان قوانین جذب سرمایه‌گذارهای خارجی داریم که شباهت زیادی با مالزی دارد و اگر یک سرمایه‌گذار ۱۵۰ هزار دلار در قرقیزستان سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند ویزای اقامت بگیرد و بعد ۵ سال نیز می‌تواند اقامت خود را دائمی کند.

سفیر قرقیزستان در ایران در پایان گفت: نمایشگاه‌های متعددی را ما برگزار می‌کنیم و بخش خصوصی می‌تواند در این نمایشگاه‌ها شرکت کند و باعث افزایش تعاملات شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin