نشست تجاری ایران و فنلاند با حضور معاون وزیر امور اقتصادی و اشتغال فنلاند و سفیر این کشور در تهران برگزار شد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، پتری پلتونن معاون وزیر امور اقتصادی و اشتغال فنلاند در نشست تجاری ایران و فنلاند گفت: 20 شرکت فنلاندی در سه بخش انرژی، معدن، فناوری سلامت در هیات اقتصادی فنلاند حضور دارد، فنلاند کشور کوچکی است اما از نظر اقتصادی در جایگاه ویژه ای قرار دارد و در ارتباط با ایران قصد دارد همکاری های خود را گسترش دهد.

پتری پلتونن به توافقنامه های امضا شده در سفر آبان ماه رییس جمهوری فنلاند به تهران اشاره کرد و گفت: امضای توافقنامه این پیام را دارد که باید روابط سیاسی و اقتصادی 2 کشور گسترش پیدا کند.

وی ادامه داد: همکاری ایران و فنلاند می تواند به سود 2 کشور باشد، زیرا ما می توانیم در بخش اکتشاف، فناوری های خود را به ایران انتقال دهیم.

پلتونن افزود: اتاق های بازرگانی برای دستیابی به اهداف و گسترش روابط دوجانبه، باید روابط خود را گسترش دهند و از فرصت ملاقات های رودرو (B to B) استفاده کنند.

هری کمراینن سفیر فنلاند نیز در این نشست گفت: ایران پس از سال ها دوباره در حال تبدیل شدن به مرکز توجه تجارت جهانی است؛ زیرا روزگاری بازرگانان اروپایی و آسیایی در ایران و شهر اصفهان فعالیت های اقتصادی خود را انجام می دادند.

وی ادامه داد: پس از توافق هسته ای ایران و 6 کشور دنیا (برنامه جامع اقدام مشترک- برجام) که توافقی موفق بود، مسائلی مانند روابط بانکی و انتقال پول هنوز به طور کامل مرتفع نشده است که باید این امور نیز حل شود.

هری کمراینن به حضور 200 شرکت فنلاندی در ایران از 2 سال پیش تاکنون اشاره کرد و گفت: حضور این شرکت های فنلاندی نشان دهنده عزم جدی این کشور برای تجارت با ایران است.

وی افزود: کمبود آب، آلودگی هوا و… مشکلات کل جهان است و در این زمینه فنلاند فناوری های نوینی را در اختیار دارد که می تواند به ایران انتقال دهد.

گفتنی است برای توسعه و تعمیق سطح روابط و همکاری‌های خود پنجم آبان ماه امسال در پی سفر رییس جمهوری این کشور به تهران، چهار سند همکاری در بخش‌های انرژی، ارتباطات و فناوری، محیط‌ زیست و سرمایه‌گذاری امضا کردند.

بر این اساس آمار گمرک نشان می دهد در 10 ماهه امسال ارزش صادرات ایران به فنلاند 315 هزار و 260 دلار بود و در مقابل از این کشور 123میلیون و 615هزار و 789دلار کالا وارد کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin