سفیر فنلاند در ایران با حضور در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با مدیرعامل این منطقه دیدار و تبادل نظر کرد.مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در بازدید سفیر فنلاند از این منطقه اقتصادی گفت: این دومین بار است که سفیر کشور فنلاند از این منطقه بازدید می‌کند که این امر می‌تواند فرصت مناسبی برای توسعه روابط در حوزه‌های مدنظر باشد.

مسعود هندیان افزود: نقش آفرینی مناطق ویژه در توسعه اقتصادی، جذب سرمایه گذاری، خلق کار، گردش سرمایه، تبادل دانش مدیریت، انتقال فن آوری، تقویت صادرات غیر نفتی، توسعه زیر ساخت ها به عنوان یک مکانیزم شتاب به سوی اقتصادی پویا هدف گذاری گردیده است.

وی در ادامه افزود: موفقیت های اخیر منطقه ویژه خلیج فارس و صادرات محصولات تولیدی این منطقه به بازارهای بین المللی موجب شد نگاه کشورهای بسیاری به این خطه از ایران اسلامی معطوف شود.

مدیرعامل منطقه ویژه خلیج فارس در خصوص اهداف و ماموریت ها و قوانین و مقررات حاکم بر مناطق گفت:  در ایران 16 منطقه ویژه اقتصادی و 7 منطقه آزاد فعال وجود دارد که بالغ بر 150 هزار نفر در آن مشغول به کار هستند.

هندیان افزود: هم اکنون این منطقه با تحقق اهداف میان مدت خود توانسته است 7/4 میلیون تن فولاد ، 257 هزار تن آلومینیوم، 34 هزار متر مکعب آب شیرین روزانه ، 155 هزار تن آند ، 18هزار تن روی را تولید و بیش از یک میلیارد دلار صادرات کالا را به بازارهای هدف عرضه نماید. اقدامی کم نظیر که امروزه توانسته است سهم عمده ای از تولیدات غیر نفتی کشور را به نام خود ثبت نماید و قرار  است در چشم انداز این پروژه ها تولید ناخالص فولاد به 10 میلیون تن، آلومینیوم به 500 هزار تن و ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد معدنی و نفتی را به 70 میلیون تن ارتقا دهیم.

وی همچنین جذب 10 هزار نفر نیروی انسانی در مشاغل مختلف را یک دستاورد مهم در راستای تربیت تخصص های مورد نیاز آینده برشمرد.

“هاری کمراینن” سفیر فنلاند که با هدف شناسایی شاخص های منطقه ویژه به هرمزگان سفر کرده بود با ابراز شگفتی از واقعیت های جاری در این منطقه اقتصادی گفت: فنلاند دارای رتبه اول اعتبار در حوزه اقتصاد بین المللی و دارای ثبات سیاسی مناسب در اروپا است  که روابط گسترده اقتصادی با شرکای خود داشته باشیم.

وی افزود: این رویداد می تواند سر آغاز یک همکاری فی مابین برای سرمایه گذاری، تبادل دانش در بخش آموزش  را رقم زند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin