سفیر فلسطین در تهران از جلال طالبانی به عنوان مردی یاد کرد که احساسات مردم کشورهای مسلمان و عربی را درک می کرد و به خوبی می دانست که چگونه میان این کشورها وحدت ایجاد کند.

به گزارش آوا دیپلماتیک، صلاح زواوی پس از حضور در مراسم یادبود جلال طالبانی رییس‌ جمهوری پیشین عراق در مسجد جامع شهرک غرب در جمع خبرنگاران گفت: مرحوم جلال طالبانی مردمی بود که به خوبی احساسات مردم کرد، عراقی، عربی، مسلمان، سوری و فلسطینی را درک می کرد و می دانست چگونه میان کلیه کشورهای اسلامی و عربی وحدت ایجاد کند.

وی از مام جلال به عنوان مرد بزرگی یاد کرد که همواره در کنار فلسطین بود و ارتباطی قدیمی با مردم این کشور داشت، به گونه ای که در زمان حضورش در اردن همراه با رزمندگان فلسطینی و در اردوگاه‌های قدیمی با رژیم صهیونیستی می جنگید.

زواوی از ارتباط نزدیک مام جلال با خود یاد کرد و گفت: رابطه من با او نیز خیلی قدیمی است و زمانی هم که رئیس جمهور عراق بود و حتی دو ماه پیش که برای آخرین بار به جمهوری اسلامی ایران سفر کرد، ضمن دیدار با مسئولان بلندپایه ایران با بنده نیز ملاقات داشت و علاقه بسیاری به سوریه و فلسطین داشت.

سفیر فلسطین در تهران، مرگ طالبانی را مصیبتی بزرگ دانست و افزود: مرگ او برای من خسارت بزرگی بود و امیدوارم خدا او را مورد رحمت خود قرار دهد.

جلال طالبانی رئیس جمهوری سابق عراق و رهبر اتحادیه میهنی که از سال 2012 به دنبال یک سکته شدید خانه نشین شده بود، روز سه شنبه 11 مهرماه در بیمارستانی در برلین آلمان درگذشت.

این رهبر کرد عراقی که به مرد راه حل ها از طریق گفت و گو نیز معروف بود، از سال 2003 هنگام سقوط صدام و تشکیل نظام جدید نقش مهمی در اداره عراق و حل و فصل اختلافات میان جریان های سیاسی این کشور ایفا کرد و بسیاری را بر این است که عراق امروز خلاء وی و شخصیت ممتازش را امروز بطور محسوسی درک می کند.

جلال طالبانی پس از گذشت نیم قرن مبارزه در میدان های جنگ و سیاست، سرانجام غروب جمعه (14 مهر) با بدرقه صدها هزار تن از شهروندان عراقی در کردستان عراق (محله دباشان سلیمانیه) به خاک سپرده شد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin