آقای اریک اووسو بواتنگ در دیدار با استاندار یزد با اشاره به اهمیت سابقه همکاری ایران با کشور غنا از سال ۱۹۵۰، اظهار داشت: سطح بالای روابط سیاسی دو کشور نشان دهنده بلوغ رابطه بین ایران و غنا است که باید بیش از پیش تقویت شود.

به گزارش آوا دیپلماتیک، سفیر غنا در ایران با اشاره به اینکه سطح عالی روابط ایران و غنا هنوز در حوزه اقتصادی وارد نشده است، گفت: با دولت جدید ایران ملاقات‌هایی داشتیم و بنا به تاکید دولت کنونی ریاست جمهوری، موانعی که بین دو کشور است را باید شناسایی و حذف کنیم.

اووسو بواتنگ در ادامه افزود: انتظار داریم بخش خصوصی ایران حضوری قوی در غنا داشته باشد تا بتوانیم روابط اقتصادی دوجانبه را توسعه دهیم.

وی از سفرهای مقامات استان یزد به غنا استقبال و تصریح کرد: این مسئله در چشم انداز آینده تجاری تأثیرگذار است و امنیت سرمایه گذار را هم افزایش می‌دهد.

اووسو بواتنگ با بیان اینکه غنا قبل از همه گیری ویروس کرونا سریع‌ترین رشد اقتصادی را در دنیا داشته است، خاطرنشان کرد: در غرب آفریقا کشور غنا دومین اقتصاد برتر است.

سفیر غنا رشد اقتصادی این کشور را در زمان قبل کرونا حدود هفت درصد اعلام کرد و افزود: غنا دسترسی خوبی به دیگر کشورها دارد و در مرکز خط استوا و دنیا قرار دارد.

اووسو بواتنگ یادآور شد: ما با فاصله هشت ساله تا کشورهای اروپایی قرار داریم و از بنادر بسیار بزرگی برخورداریم لذا خیلی از کشورهای حوزه خود را مانند مالی را از طریق بندرهایمان حمایت می‌کنیم.

وی به شبکه مالی و بانکی خوب این کشور اشاره و افزود: نرخ دو درصد رشد جمعیت را داریم و دولت غنا به دنبال مشوق‌هایی برای سرمایه گذاران خارجی و توسعه اقتصادی است.

وی با اشاره به سابقه فعالیت ایران در حوزه نفت و گاز در غنا گفت: این صنعت نیز در غنا نوپاست و تخصص ایران در این زمینه بسیار می‌تواند مؤثر باشد علاوه بر آن در حوزه‌های دیگر مانند تولید مسکن می توانیم با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

سفیر غنا با پیشنهاد خواهرخواندگی یزد با یکی از شهرهای غنا، افزود: اگر علاقمند باشید می‌توانیم در این خصوص برنامه ریزی کنیم و در صورت تمایل می‌توانیم در آینده با جزئیات بیشتری در این خصوص صحبت کنیم.

دکتر مهران فاطمی در دیدار با سفیر غنا در ایران، استان یزد را یکی از قطب های اقتصادی کشور دانست و گفت: این استان در حوزه های صنعتی و گردشگری از ظرفیت های قابل توجهی جهت توسعه مناسبات تجاری با کشورهای خارجی برخوردار است.

استاندار یزد ادامه داد: در حال حاضر استان یزد در حوزه های تولید کاشی و سرامیک، تولیدات نساجی و تولید فولاد به ترتیب جایگاه های اول، دوم و سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

دکتر فاطمی خاطرنشان کرد: شهر یزد به عنوان بزرگترین شهر خشتی جهان و دومین شهر تاریخی دنیا به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده و زیرساخت های لازم برای میزبانی از گردشگران خارجی را داراست.

وی در ادامه با اشاره به حجم بالای تجارت بین ایران و غنا و جایگاه غنا به عنوان شریک نخست تجاری جمهوری اسلامی ایران در قاره آفریقا، نسبت به همکاری با یکی از استان های کشور غنا جهت توسعه هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی دو کشور اعلام آمادگی کرد.

استاندار یزد تصریح کرد: استان یزد آمادگی کامل برای پذیرش هیئت های تجاری غنایی را دارد و از این امر حمایت خواهیم کرد.

دکتر فاطمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت های پزشکی ایران و استان یزد، گفت: استان یزد می تواند مقصد خوبی برای گردشگری سلامت شهروندان غنایی باشد لذا دو کشور باید موانع موجود را در صدور ویزای گردشگری حل کنند و گام هایی را در جهت حذف روادید بردارند.

وی در ادامه برگزاری نمایشگاه های بین المللی تجاری را فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت های دو کشور دانست و گفت: وظیفه ما این است که شرکت های خصوصی مستعد را به حضور در نمایشگاه ها تشویق کنیم.

استاندار یزد در پایان خاطرنشان کرد: امید است محصول این سفر راه اندازی دفتر همکاری های تجاری بین دو کشور باشد‌.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin