سفیر عراق در ایران، در کنفرانسی خبری در محل سفارت این کشور در تهران اعلام کرد که در نبرد موصل کمر دشمن را خواهیم شکست.

به گزارش آوا دیپلماتیک، راجح صابر عبود الموسوی با اشاره به جنگ در فلوجه اظهار داشت: برادران عراقی و همه نیروهای امنیتی تجارب لازم برای شکست دشمن در موصل را با توجه به تجربیات نبرد فلوجه دارا هستند.در موصل تعداد ساکنان یک میلیون و پانصد نفر هستند و باید تلاش کنیم خسارت جانی محدود شود.البته می‌توانیم سریع وارد شهر شویم اما به خاطر مردم برنامه مفصل‌تری در نظر گرفته شده است و طولانی بودن نبرد در موصل برای حفاظت از جان مردم است.

وی افزود: داعش سعی دارد از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده کند بنابراین این جنگ بزرگ‌ترین چالش در مبارزه با تروریسم است و تمام جهان اهمیت جنگ موصل برای عراق و دنیا را درک می‌کند.

او خاطرنشان کرد: دوستان ایرانی ما نقش مهمی در کسب پیروزی‌ها در عراق دارند به ویژه موضع عالی ایران در حمایت از مبارزات علیه تروریسم در عراق، ایران پایبند اصولی است که توسط امام خمینی در حمایت از مردم مظلوم پایه‌گذاری شده است.

سفیر عراق درباره اینکه کدام یک از نیروهای امنیتی عراق مسوولیت تامین امنیت زائران اربعین حسینی را برعهده دارند گفت: بر اساس شرایط داخلی عراق و با توجه به نیروهای امنیتی متعدد در عراق از جمله حشدالشعبی، یک سازمان رسمی و قانونی تحت امر فرماندهی کل قوا مسوولیت تامین امنیت زائران را در چارچوب یک طرح کامل به عهده دارد که همه نیروهای امنیتی به سهم خود در این طرح نقش دارند. هم‌چنین یک اتاق عملیات مشترک ایجاد شده است که مدیریت امنیتی اربعین را به عهده دارد و نیروهای حشدالشعبی نیز در این چارچوب در تامین امنیت مراسم اربعین نقش دارند.

وی درباره اینکه آزادسازی موصل تا زمان مراسم اربعین اتفاق خواهد افتاد گفت: امیدواریم هر چه زودتر شاهد این اتفاق باشیم.

او در ادامه با بیان این که آزادسازی موصل مسأله مهم و سمبلیک در مبارزه با تروریسم در عراق و نیز در سطح دنیا است افزود: این مسأله حتی برای داعش نیز مهم است چرا که شکست در موصل برای آن‌ها نقطه ضعف اساسی است. آن‌ها بهترین نیروها و برنامه‌ها را برای مقابله با نیروهای عراقی به کار خواهند گرفت و آن‌قدر بزدل هستند که راهی جز حملات انتحاری و استفاده از ماشین‌های بمب‌گذاری شده ندارند.

الموسوی خاطرنشان کرد: این یک راز محرمانه نیست که نیروهای عراقی مشکلی در زمینه نظامی در روی زمین برای آزادسازی موصل ندارند. بلکه تنها مشکل وجود جمعیت قابل توجه مردم در این شهر است. ما امیدواریم و پیش‌بینی می‌کنیم که حتی قبل از اربعین بشارت آزادسازی موصل را به شما بدهیم.

سفیر عراق در ایران در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعیت موصل و اداره آن پس از آزادسازی اظهار کرد: موصل جزو کردستان عراق نیست و نمی‌دانم چرا برخی فکر می‌کنند موصل پس از آزادسازی باید به دست کردها اداره شود. در تمامی شهرها عراق اداره شهر توسط مردم آن شهر صورت می‌گیرد و در موصل ما این وضعیت را داریم که تمام قومیت‌های عراق در این شهر ساکن هستند. ما در این شهر از کرد، عرب، مسیحی، مسلمان، ایزدی، ترکمن را داریم و به همین دلیل اداره شهر توسط طیفی از این قومیت‌ها در اولویت است. دولت مرکزی باید امنیت این شهر را تامین کند تا مردم این شهر بتوانند خودشان آن را اداره کنند و با چالش‌های آینده روبه‌رو شوند.

وی تاکید کرد: ما اجازه نمی‌دهیم پس از آزادسازی برخوردهای انتقام‌جویانه در شهر صورت گیرد. همه عراقی‌ها در آزادسازی موصل شریک هستند.برای آزادسازی موصل هیچ کس با محدودیت مواجه نیست.

او در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با حضور ترکیه و مواضع‌اش برای مداخله در آزادسازی موصل گفت: تاریخ عراق در زمینه مقابله با دشمنان و متجاوزان روشن است و در این رابطه نیازی نیست که تاریخ را مرور کنم. ما همواره بر روابط خوب و مثبت با همه کشورهای هم‌جوار از جمله ترکیه تاکید داشته‌ایم اما متاسفیم که شاهد برخوردهای مداخله‌جویانه از طرف دولت ترکیه در عراق به این بهانه که دولت عراق با این حضور موافقت کرده است هستیم. این در حالی است که دولت عراق هیچ‌گاه چنین موافقتی نداشته است، بلکه تنها با حضور نیروهای نظامی ترکیه برای آموزش پلیس عراق موافقت کرد، اما با کمال تاسف شاهد ورود این نیروها به داخل خاک عراق هستیم که این مسأله موجب پیچیده شدن مسائل منطقه شده است.

سفیر عراق در ایران خاطرنشان کرد: ادامه این موضوع و درگیری و ستیز به نفع منطقه نیست، چرا که دو کشور را وارد درگیری جدید می‌کند و مشکل تازه‌ای را به مشکلات منطقه اضافه خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ما منافع مشترک و روابط تاریخی با ترکیه داریم و امیدوارم با حکمت و تعقل در این رابطه برخورد شود. ادامه این مسأله می‌تواند بر همه مسائل و مشکلات دو جانبه و منطقه سایه افکند.

الموسوی تاکید کرد: البته ترک‌ها با مشکلاتی مواجه هستند و می‌خواهند به نوعی از عراق خارج شوند و برای این مسأله می‌خواهند حضور آن‌ها ابتدا در عراق از سوی دولت مرکزی به رسمیت شناخته شوند تا بعد بتوانند عقب‌نشینی کنند، در حالی که این موضوع غیرممکن است. جامعه جهانی حضور نیروهای ترکیه در عراق را محکوم کرده است و امیدواریم برادران ترک با مسوولیت‌پذیری با این موضوع برخورد کنند. ما اصرار داریم تمام سرزمین خود را آزاد و پاکسازی کنیم و بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل این حق را داریم. دولت عراق به حل این مشکل از طریق گفت‌وگو معتقد است و به همین دلیل اقدامی دیگری انجام نمی‌دهیم و منتظر می‌شویم تلاش‌های میانجی‌گرایانه در این رابطه موثر واقع شود.

وی در رابطه با روابط ایران و عراق با ابراز امیدواری نسبت به گسترش و پیشرفت مناسبات میان دو کشور خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد پیشرفت مثبت در بحث سوریه و حل این بحران باشیم.هم‌چنین امیدواریم یمنی‌ها در مواجهه با تجاوز موفق شوند در سریع‌ترین زمان ممکن این مشکل را حل کنند و شاهد توقف کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع باشیم و این مشکلات ان‌شاء‌الله با گفت‌وگو و بدون دخالت خارجی حل شود.

راجح صابر عبود الموسوی در ادامه افزود‌: ما امیدواریم جامعه بین‌الملل صادقانه در مبارزه با تروریسم عمل کند و هرگونه مداخله در امور داخلی کشورها به بهانه حقوق بشر و دموکراسی را محکوم می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اخیرا خبرنگارانی که قصد دارند به شهرهای عراق برای پوشش تحولات سفر کنند، با این مسأله مواجه‌اند که باید از وزارت خارجه عراق استعلام بگیرند، گفت:‌ خبرنگارانی که می‌خواهند به عراق بروند درخواست خود را به سفارت بدهند و طبق روال معمول موافقت لازم را انجام داده و اعلام خواهیم کرد.

سفیر بغداد در تهران با اشاره به اقدامات و تمهیدات انجام شده از سوی ایران و عراق برای برگزاری هرچه بهتر مراسم اربعین حسینی اظهار داشت: اربعین حسینی رخدادی تاریخی و بزرگ است که در آن بیش‌ترین زائر را در مناسبت‌های مختلف مذهبی به خود اختصاص داده است و شاهد آن هستیم که بیش‌ترین زائر از ایران در این مراسم به عراق وارد می‌شوند. ما سال گذشته شاهد واقعه تاریخی بودیم که برای اولین بار در جهان، 11 دفتر کنسولی به طور موقت در ایران افتتاح و روزانه ویزا صادر کردند و خوشبختانه فعالیت‌شان بسیار موفق بود. سفارت عراق تنها سفارتی در جهان است که این تعداد روادید را روزانه صادر کرده و اشتباهی هم در آن رخ نداده است.

وی یادآور شد: البته یک مورد کوچک در شهر مهران اتفاق افتاد که سفارت و کنسولگری در همان مکان و زمان با آن برخورد کرد. البته رسانه‌های مخالف تلاش کردند این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند و حتی برخی مطرح کردند که عراق با این تعداد دفتر کنسولی ایران را اشغال کرده است.

الموسوی ادامه داد: امسال ما تصمیم گرفتیم با همکاری برادران ایرانی خود اجازه ندهیم کوچک‌ترین مشکلی به وجود آید و در بحث صدور ویزا مسائل به خوبی انجام شود. ایران امسال در خواست کرده تعداد دفاتر از 11 دفتر به 12 دفتر افزایش یابد. هم‌چنین تسهیلات خوبی برای صدور روادید برای برادران افغان مقیم در ایران در نظر گرفته‌ایم. قرار است دفتر ویژه‌ای به این منظور در شهر ورامین افتتاح شود، چرا که بیش‌ترین تعداد مهاجران افغان در این شهر مستقر هستند. دولت ایران سند مسافرتی ویژه‌ای به این منظور برای برادران افغان صادر کرده است که از سوی دولت عراق به رسمیت شناخته شده است.

سفیر عراق در ایران هم‌چنین در رابطه با تسهیل سفر اتباع عراقی ساکن در ایران جهت زیارت عتبات عالیات در اربعین حسینی خاطرنشان کرد: برای برادران عراقی که بیش از سه دهه در ایران ساکن هستند و مدارک شناسایی ندارند و تنها کارت سفید در اختیار دارند تسهیلاتی در نظر گرفته شده است تا بتوانند به آسانی به عراق بیایند و در مراسم اربعین شرکت کنند بدون آنکه کارت‌شان باطل شود.

این مقام عراقی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود در مراسم اربعین سال جاری بین دو و نیم و تا سه میلیون نفر از ایران برای شرکت در این مراسم حضور یابند و دولت عراق آمادگی پذیرایی از این تعداد را دارد.

الموسوی هم‌چنین گفت:‌ دو روز پیش کارمندان وزارت خارجه عراق برای استقرار در دفاتر صدور ویزا در شهرهای مختلف ایران وارد ایران شدند و به استان‌های ذی‌ربط اعزام شده‌اند بنابراین آمادگی‌های لازم انجام شده تا به طور شبانه روز موضوع صدور ویزا را دنبال کنیم و امیدواریم طی 24 ساعت آینده صدور ویزا شروع شود.

وی افزود: در رابطه با صدور ویزا نقشه راهی چگونگی فعالیت همکاری میان دو کشور در یادداشت تفاهمی میان وزارت خارجه ایران و عراق امضا شده است.هم‌چنین کمیسیون‌های عالی دو کشور در تماس مستمر با یکدیگر هستند.

این مقام عراقی درباره اینکه برخی از زائران پیش از موعد اربعین اقدامی به اخذ ویزا کرده‌اند و در زمان اربعین حسینی چند روزی از ویزایشان باقی می‌ماند این افراد می‌توانند وارد عراق شوند؟ گفت:‌ روادیدی که برای سفر به عتبات عالیات صادر می‌شوند در نهایت سه ماه اعتبار و یک ماه مجوز اقامت دارد، بنابراین اگر قبل از اربعین افرادی روادید دریافت کرده باشند از تاریخ ورود به عراق یک ماه می‌توانند اقامت داشته باشند، اما برای اربعین مدت اقامت بیست روز است.

وی خطاب به زائران اربعین حسینی تاکید کرد:‌ کربلا شهر کوچکی است و چالش‌های امنیتی زیادی در عراق وجود دارد. البته تمام دستگاه‌های امنیتی برای حفاظت از زائران در آماده‌باش هست. پیش‌بینی می‌شود بیش از 25 میلیون زائر در ایام اربعین به سمت عتبات عالیات حرکت کنند. بنابراین از زائران تقاضا داریم به محض پایان مراسم فوری از عراق خارج شوند و این به خاطر حفظ امنیت خودشان است و تاکید می‌کنم زائران ایرانی زیاد در کربلا نمانند و سریع آنجا را ترک کنند.

الموسوی با اشاره به فاجعه منا در حج سال گذشته که به شهادت هزاران زائر و تعداد زیادی از زائران ایرانی منجر شد، گفت: این فاجعه نشان می‌دهد که عربستان در برخورد با تامین امنیت و حفظ جان زائران مشکلاتی دارد درحالی‌که زائران خانه خدا تنها دو میلیون نفر هستند و این در حالی است که ما در عراق با تعداد قابل توجهی از زائران در یک شهر کوچک مواجه هستیم.

وی در خصوص تامین امنیت زائران اربعین حسینی تصریح کرد: در تمامی مراسم‌هایی که تاکنون انجام شده مشکل امنیتی نداشته‌ایم و این نشان می‌دهد طرح حفظ امنیت مراسم های مذهبی به خوبی اجرا شده است، اما با توجه به پیروزی های نیروهای عراقی در جنگ علیه داعش که موجب عصبانیت دشمنان ملت و دولت عراق است تلاش‌هایی صورت خواهد گرفت تا عصبانیت خود را علیه مردم عادی و غیر نظامیان نشان دهند، از این رو باید در این رابطه مراقب بود.در عین حال تامین امنیت اربعین حسینی با مشارکت تمامی نیروهای امنیتی انجام می‌گیرد.

سفیر عراق در ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخباری در مورد وجود دلال‌ها خارج از سفارت که اقدام به صدور ویزای تقلبی و یا دلالی برای صدور ویزا می‌کنند، وجود دارد و متاسفانه امسال شاهد گسترش این موضوع هستیم با تاکید بر این‌که این افراد ارتباطی با سفارت و کنسول‌گری‌های عراق در ایران ندارند گفت: چنین افراد فرصت‌طلبی همه جا هستند.این‌ها از سادگی مردم سوء‌استفاده می‌کنند، اما همان‌طور که قبلا اطلاع داده‌ایم مبلغ روادید 40 دلار است و ویزا با کمتر از این مقدار تقلبی است. ما این موضوع را به وزارت خارجه ایران به طور رسمی اطلاع داده‌ایم و خواستار برخورد با این پدیده شده‌ایم. متاسفانه اطلاعاتی داریم مبنی بر این‌که در شهرهای خوزستان،‌ تهران، قم، شیراز و اصفهان دفاتری هستند که مبادرت به دلالی برای صدور ویزا می‌کنند و به ظاهر این دفاتر در سال جاری بیش‌تر از سال گذشته فعال شده‌اند. ما معتقدیم دولت ایران دستگاه‌های امنیتی و نظارتی قوی برای شناسایی این دفاتر و دستگیری عوامل آن دارد. دوستان ایرانی ما وعده داده‌اند که به طور جدی با این موضوع برخورد خواهد شد.

وی تاکید کرد که از مردم و زائران می خواهیم فقط به دفاتر رسمی و مورد اعتماد مراجعه کنند و این اطمینان را به آن‌ها می‌دهیم که دولت عراق هیچ مشکلی برای صدور ویزا و محدودیتی در تعداد صدور روادید ندارد.

الموسوی با انتقاد از برخی که این‌گونه مشکلات را ناشی از اقدامات سفارت عراق می‌دانند،‌ تصریح کرد: متاسفانه برخی تلاش دارند اقدامات برای تسهیل زیارت اربعین را زیر سوال ببرند و ذهن زائر ایرانی را مشوش سازند که باید با این موضوع مقابله کنیم و اگر کسی فکر می‌کند دفاتر و کنسول‌گری‌های عراق در ایران موجب چنین مشکلاتی هستند دلایل خود را ارائه کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin