“عدنان محمود” سفیر سوریه در تهران با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو تلویزیون ایران، تحولات اخیر سوریه را تشریح کرد.سفیر سوریه در ایران ضمن قدردانی از مقام معظم رهبری و موضع مثبت ایران در قبال مساله سوریه گفت: ایران همیشه از اصول و ارزش‌های حق دفاع و بر ضد ظلم عمل کرده است.

سفیر سوریه در تهران درباره ادعای استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت اسد نیز اظهار کرد: این موضوع جدیدی نیست که با آن سوریه را متهم می‌کنند. ما پیش‌بینی می‌کردیم که غرب چنین بهانه‌ای را مطرح کند. در واقع این بهانه را از سال گذشته آغاز کرده‌اند و پس از گذشت دو سال و نیم از این جنگ وحشیانه بدون هیچ ابایی به مخالفان سوریه کمک می‌کنند.

وی با بیان این که “گروه‌های تکفیری و تروریستی، تاسیسات زیربنای سوریه را مورد حمله قرار داده‌اند”، افزود: آن‌ها نتوانستند پیشرفت حاصل کنند قبل از این هم سازمان سیا اعلام کرده بود که ممکن است دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کند. از همان زمان می‌دانستیم که با این ادعاها می‌خواهند دولت سوریه را متهم کرده و در این باره به سازمان ملل هشدار داریم.

این دیپلمات سوری ادامه داد: چند ماه گذشته گروه‌های تروریستی و تکفیری موشک‌های شیمیایی را وارد منطقه خان‌العسل سوریه کردند و این موشک‌ها را شلیک کرده و ده‌ها نفر از شهروندان سوری شهید شدند. دولت سوریه بلافاصله از سازمان ملل درخواست کرد که ناظران بین‌المللی برای تحقیقات به سوریه بیایند اما آن‌ها به دلیل فشار غرب و آمریکا این کار را نکردند و پس از گذشت 5 ماه دولت سوریه با توافق سازمان ملل قبول کرد که تعدادی بازرسان وارد سوریه شوند و در برخی از مناطق تحقیقات خود را انجام دهند.

او ادامه داد: چه منطقی وجود دارد و چه عقلی می‌تواند این مساله را قبول کند که دولت سوریه بر ضد ملت خود از سلاح شیمیایی استفاده کند هم‌چنین با استناد به مبانی و ارزش‌های اخلاقی و مسوولیتی که دولت دارد هیچ‌گاه چنین کاری را انجام نمی‌دهد.

سفیر سوریه در تهران اضافه کرد: زمانی که ارتش سوریه پیشرفت‌های خوبی در حمله به تروریست‌ها به دست آورد آمریکا و غرب احساس کردند که در حال شکست خوردن هستند بر همین اساس سناریوی جدید را تهیه کردند.

وی با اشاره به سناریوی جدید افزود: این سناریو از قبل آماده شده بود تا آن‌ها دلیلی برای دخالت نظامی در سوریه فراهم کند و بهانه‌ای برای حمله نظامی مستقیم به این کشور داشته باشند.

سفیر سوریه در تهران گفت: تیم ناظران سازمان ملل در سوریه حضور دارند و تحقیقات خود را انجام می‌دهند اما چرا قبل از اعلام تحقیقات بازرسان دیگران اعلام کردند که دولت از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند.

عدنان محمود با تاکید بر این که دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است، تصریح کرد: بازرسان فرستاده شده از سوی سازمان ملل هستند در واقع دولت سوریه و یا هم‌پیمانانش مانند روسیه آن‌ها را نفرستاده‌اند. آن‌ها تاکنون هیچ‌گونه دلیلی بر ضد ملت سوریه نداشتند. عکس و تصاویری از طریق ماهواره‌ها وجود دارد که مواد شیمیایی در اختیار تروریست‌ها است.

این دیپلمات سوری افزود: برخی نظامیان ما وقتی که انبار اسلحه تروریست‌ها را ضبط کردند از مواد شیمیایی موجود ضررهای زیادی دیده و دچار مسمومیت شدند پس از بررسی‌ها ثابت شد این مواد شیمیایی متعلق به تروریست‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: امروز روحیه مردم سوریه در بالاترین حد خود قرار دارد آن‌ها امیدوار هستند که در این جنگ بر آمریکا و مزدورانش در منطقه پیروز شوند. این امیدشان با تمسک به ارزش‌ها، مبانی، ایمان و حاکمیت دولت سوریه وجود دارد.

سفیر سوریه در تهران با بیان این که شکست دیگری در انتظار مخالفان سوری است گفت: اراده ملت سوریه و تمسک به ارزش‌های خودشان باعث می‌شود که آن‌ها شکست خورده و در این باره ادعای استفاده از سلاح شیمیایی، بهانه‌ای بیش نیست.

او با اشاره به نقش برخی کشورهای منطقه در تحولات سوریه گفت: گروه‌های تکفیری حمایت‌هایی از عربستان‌، ترکیه و قطر دریافت می‌کنند. این کشورها طرح‌های غرب را در منطقه اجرا کرده و در خدمت اسراییل،‌ غرب و آمریکا هستند و بر ضد محور مقاومت در منطقه تلاش می‌کنند که این موضوع چیز جدیدی نیست.

عدنان محمود در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا لحن مقامات غربی نسبت به روزهای گذشته آرام‌تر شده است گفت: امروزه افکار عمومی علیه آمریکا و اروپا مخالف هرگونه جنگ ضد سوریه هستند. بیش از 60 درصد مردم آمریکا مخالف جنگ علیه ما هستند. فشار افکار عمومی می‌تواند بر تصمیم آمریکا و کشورهای غربی درباره حمله نظامی به سوریه کمک کرده و از آن جلوگیری کند.

وی با اشاره به مورد تهدید قرار گرفتن کنفرانس ژنو 2 به دلیل اظهارات مقامات غربی مبنی بر حمله نظامی به سوریه گفت: آمریکا و کشورهای غربی حقایق را وارونه جلوه می‌دهند و شهروندان عادی را به راحتی می‌کشند. اکنون گروه‌های تروریستی حدود 400 تن اسلحه و مواد منفجره از مرزهای اردن دریافت می‌کنند اما باید بدانند که سوریه ساکت نخواهد ماند و با هر نوع حمله نظامی مقابله خواهد کرد.

سفیر سوریه در تهران افزود: اکنون ما با یک جنگ روانی از سوی غرب مواجه هستیم آن‌ها در تلاشند تا مقدمات جنگ علیه سوریه را فراهم کنند. آن‌ها با حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های تروریستی قصد نابودی ملت سوریه را دارند.

او با اشاره به اشغال عراق توسط آمریکا تصریح کرد: غرب برای اشغال عراق نیز از این تاکنیک استفاده کرده و پس از مدتی عذرخواهی کرد زیرا این‌ها نیز ادعاهای کذب علیه عراق بود.

عنان محمود با بیان این که بندر بن‌السلطان رییس اتاق عملیاتی حمایت از تروریست‌ها و ورود آن‌ها به سوریه است اضافه کرد: آن‌ها با همه این تلاش‌ها شکست خورده و اکنون استفاده از سلاح‌های شیمیایی را برای برهم زدن معادله قدرت در داخل سوریه بهانه کردند اما مانند گذشته شکست خواهند خورد.

وی با اشاره به مواضع روسیه ادامه داد: مواضع روسیه درباره بهانه‌های غرب ثابت است. روسیه بارها از گروه سازمان ملل خواست که با حضور در سوریه درباره سلاح‌های شیمیایی تحقیق کنند بر همین اساس آمریکا و غرب نمی‌توانند هیچ‌گونه طرحی را بر ضد سوریه در شورای امنیت به تصویب برساند. همکاری سوریه با ناظران سازمان ملل درباره تحقیقات سلاح‌های شیمیایی گواهی بر این مدعاست و آمریکا تنها به دنبال بهانه‌ای برای حمله به سوریه است.

این دیپلمات سوری تاکید کرد: جوهر اصلی جنگ بر ضد سوریه فلسطین است. آن‌ها می‌خواهند با این کارها قضیه فلسطین به حاشیه فرستاده و کشورهای منطقه را درگیر یک دشمن ساختگی کنند. آن‌ها برای منافع رژیم غاصب صهیونیستی هر کاری انجام می‌دهند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin