سفیر سوریه در ایران تاکید کرد: مصوبات کنفرانس سوچی روسیه پایه هر روند سیاسی در آینده در ارتباط با این کشور خواهد بود.

به گزارش آوا دیپلماتیک، عدنان محمود در دیدار با سید ضیاء هاشمی مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با اعلام این مطلب افزود: دمشق پاینبدی خود را به ارزش ها و اصول کنفرانس را اعلام کرده و با هیچ کمیته ای که خارج از این کشور به هر شکلی در آینده تشکیل شود، همکاری نخواهد کرد.

سفیر سوریه در ایران با تاکید بر این که کنفرانس مزبور نقش مهمی در ارتباط با روند حل و فصل سیاسی مسایل سوریه دارد، تصریح کرد، این کنفرانس که با حضور طیف وسیعی از جامعه سیاسی و فرهنگی سوریه برگزار شد، دارای دو مصوبه مورد تایید و مهم بود که مورد موافقت آنان قرار گرفت.

عدنان محمود افزود: این دو مصوبه در ارتباط با قانون اساسی سوریه با مضمون تاکید بر حاکمیت و یکپارچگی و استقلال سوریه، حمایت از ارتش عربی سوریه و مبارزه با تروریسم است.

به گفته وی براساس این دو مصوبه این حق انحصاری مردم سوریه است که خودشان برای آینده و نظام سیاسی کشور خود بدون دخالت های خارجی تصمیم بگیرند و این تنها حق ملت سوریه است.

وی در ادامه این دیدار با تبریک سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری، دولت و مردم ایران گفت: انقلاب اسلامی ایران توانست حاکمیت ارزش ها و اصول اساسی این انقلاب را در سطح منطقه و داخلی تثبیت کند و در واقع راهپیمایی های میلیونی مردم در شهرهای بزرگ ایران نشانه دفاع و پایبندی این مردم از اصول می باشد.

عدنان محمود ادامه داد: روابط راهبردی بسیار خوبی بین دو کشور ایران و سوریه و دو ملت در جریان است و تلاش ما در راستای تحکیم بخشیدن به روابط راهبردی دو کشور در تمام زمینه ها از جمله مبارزه با تروریسم می باشد که تاکنون توانسته ایم پیروزی و دستاوردهای راهبردی در این زمینه به دست آوریم.

سفیر سوریه گفت: اراده دولت، رهبری و مردم سوریه مبنی بر ادامه این مبارزه با همکاری هم پیمانان خود تا ریشه کنی تروریسم از سوریه می باشد. واقعیت امر این است که جمهوری اسلامی ایران همانطور که شریک ما در دستاوردهای بزرگ به دست آمده در میدان جنگ علیه تروریسم است، در بازسازی هم در کنار ما و شریک ما خواهد بود.

وی ادامه داد: تشکیلات تروریستی که به مثابه بازوهای اصلی اسرائیل برای هدف قراردادن مردم سوریه و مرتکب جنایت، قتل و تخریب زیر ساخت های کشور می باشند از حمایت کامل این رژیم برخوردار بوده و هستند.

وی افزود: از طریق ایرنا تاکید می کنیم تمام دروازه های کشور سوریه برای حضور جمهوری اسلامی ایران چه در بخش دولتی و چه خصوصی برای شرکت در بازسازی و ساختن دوباره اقتصاد این کشور باز است و ما در راستای رسیدن به یک شراکت اقتصادی در راستای خدمت به منافع دو ملت و دو کشور تلاش می کنیم.

سفیر سوریه گفت: هم اکنون تمام قراردادهای سرمایه گذاری که در چارچوب توافقنامه همکاری اقتصادی مشترک میان دو کشور به امضا رسیده وارد مرحله اجرایی آن شده و تلاش کامل برای تحکیم بخشیدن به روابط میان دو کشور و دستاوردهای مشترک سیاسی، اقتصادی و نظامی مشترک داشته ایم.

وی ادامه داد: رهبری، دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران در تمام دستاوردهای به دست آمده علیه تروریسم و تشکیلات تروریستی در سوریه با ما شریک هستند.

عدنان محمود گفت: اراده ارتش عربی سوریه مبنی بر مقابله با هرگونه تجاوزی است که رژیم صهیونیستی علیه کشور ما و دفاع از حاکمیت و استقلال کشور سوریه و مقابله با تمام اقدامات تجاوزگرانه و سلطه گرانه دیگران است.

وی گفت: ساقط کردن هواپیمای رژیم صهیونیستی که به چند منطقه در سوریه تجاوز کرده بود نشان دهنده اراده و تصمیم رهبری و ارتش عربی سوریه برای مقابله قاطعانه با هرگونه تجاوز این رژیم به سرزمین سوریه و حراست از حاکمیت کشور در برابر هرگونه تجاوز است.

سفیر سوریه افزود: نقش امریکا و نیروهای همکار بین المللی این کشور در حمایت از تروریست ها و سوء استفاده از خود پدیده تروریسم برای پیش بردن توطئه ها و اهداف خود در منطقه واضح است و اقدام امریکا در تشکیل گروه های مسلح در شمال شرق سوریه که تعداد آنها در حدود 30 هزار نفر است، نقض علنی حاکمیت و استقلال سوریه و قوانین بین المللی موجود در این زمینه است.

وی گفت: هدف امریکا از تشکیل این ارتش، تجزیه برخی کشورهای منطقه در راستای خدمت به توطئه های صهیونیسم در دنیا و صحنه بین المللی است.

عدنان محمود ادامه داد: در جنگ علیه تروریسم، جبهه مقاومت و هم پیمانان آن دستاوردهای بزرگی در منطقه داشته اند و بر ماست که برای به دست آوردن دستاوردهای سیاسی و راهبردی جدید و بیشتری در این زمینه تلاش کنیم.

سفیر سوریه گفت: شاهدیم تمام تحولات که در منطقه ما رخ می دهد به سود جبهه مقاومت است و این جبهه با ایستادگی که در این زمینه داشته توانسته تمام توطئه های صهیونیست ها در منطقه را ناکام بگذارد.

وی با بیان اینکه سوریه در قلب این نبرد است، گفت: به همکاری مشترک با هم پیمانان خود تا نابودی کامل تروریسم در کشور سوریه ادامه خواهیم داد.

سفیر سوریه گفت: تجاوز ترکیه به منطقه ‘عفرین’ و کشتارهایی که در این زمینه علیه مردم سوریه انجام می دهد نیز در راستای ادامه حمایت این کشور از تروریست ها و تروریسم در سوریه می باشد و تاکید می کنیم حضور نیروهای ترک و امریکا غیرقانونی است و به عنوان نیروهای اشغالگر شناخته می شود و حاکمیت کشور ترکیه و قوانین بین المللی را نقض می کند.

عدنان محمود گفت: مردم سوریه با عزم راسخ برای پایان دادن به حضور ترک ها و امریکا و مقابله با حمایت ها و همکاری رژیم های صهونیستی با این گروه های تروریستی از نظر لجستیکی و حمایت های دیگر و در عین حال صیانت از استقلال و یکپارچگی و حاکمیت دولت سوریه تلاش خواهند کرد.

سفیر سوریه ایرنا را دارای جایگاه بالا در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی خواند و گفت: ایرنا در سوریه نیز از جایگاه بالای فرهنگی برخوردار است.

وی جنگ رسانه ای را در ارتباط مستقیم با جنگ سیاسی و اقتصادی و بلکه جلوتر از آن برشمرد و افزود: کار مهم ما تلاش در راستای ایجاد زمینه های جدید برای همکاری رسانه ای در زمینه مسایل مشترک دو کشور و تحولات منطقه ای است.

وی ضمن تشکر از پیشنهادات مدیر عامل ایرنا در زمینه افزایش مبادلات رسانه ای بین دو طرف گفت: می توان از آن ها به عنوان یک برنامه کاری رسانه ای بین دو کشور بهره برد.

سفیر سوریه افزود: باید بولتن های خبری مشترک به صورت هفته ای برای انتقال اخبار دو کشور و دو ملت در زمینه های اقتصادی و سیاسی داشته باشیم تا به عنوان یک منبع خبری برای رسانه های کشورهای دیگر جهت استفاده نیز باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به وجود توافق نامه همکاری بین سانا و ایرنا در زمینه بهبود بخشیدن به بخش فارسی سانا، ایرنا دوره های آموزشی در نظر گرفته و در صورت ضرورت می توان توافق نامه مزبور را به روز کرد.

سفیر سوریه افزود: در دوران همکاری و شراکت های رسانه ای میان کشورهای مختلف زندگی می کنیم، که باید اولویت های مشترک در زمینه های مختلف و زمینه های مورد اهتمام ایران و سوریه را در این شراکت لحاظ کنیم، همانگونه که نیازمند آگاهی یافتن از تحولات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در دو کشور هستیم.

وی ادامه داد: همچنین دستاوردهای مهمی که در زمینه های توسعه ای در سطح ملی رقم می خورد و نیز تصویر واقعی از رویدادهای دو کشور در سایه این هجمه رسانه ای که برای مخدوش کردن این تصویر وجود دارد نیز از الزامات همکاری های بیشتر و شراکت رسانه ای است.

این مقام سوریه افزود: رسانه های غربی در راستای توطئه و سیاست های کشورهای حامی خود تصویر غیر واقعی از رویدادهای دو کشور برقرار می کنند.

وی که پیشتر رییس خبرگزاری سوریه سانا نیز بوده است در ادامه خطاب به مدیر عامل ایرنا گفت، مرا به عنوان یکی از اعضای کارگروه رسانه ای خود بدانید چرا که از نظر ما هیچ تفکیکی بین مسایل سیاسی و رسانه ای وجود ندارد.

سفیر سوریه گفت: هدف ما ارتقای روابط رسانه ای بین دو کشور تا سطح روابط راهبردی سیاسی خوبی است که وجود دارد، زیرا

زندگی انسان ها فقط سیاست نیست بلکه مملو از جنبه های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی و علمی است که تمام این جنبه ها در سیاست هم حضور دارند.

وی با بیان اینکه اطلاع یافتن از تجارب ایرنا در سانا و ترجمه متون مهم است، تاکید کرد: در راستای تحکیم بخشیدن به روابط دو کشور در کنار ایرنا هستیم.

مدیر عامل ایرنا نیز در این دیدار با اشاره به شخصیت رسانه ای – سیاسی سفیر سوریه در ایران خاطر نشان کرد، امروز یک نقطه عطف تاریخی در همکاری های تهران – دمشق در زمینه رسانه ای ایجاد شده است.

هاشمی با اشاره به این که خوشحال هستیم که رسانه و صدای مردم سوریه در ایران و بالعکس باشیم، تاکید کرد، ما امروز متوجه کار بزرگ سوریه در برابر اقدامات تروریست ها و روند پیروزی های این کشور در این زمینه هستیم.

وی با تاکید بر این که دولت و ملت ایران بر اساس آرمان های خود از استقلال سوریه و مقابله این کشور با تروریست ها حمایت می کنند، خاطر نشان کرد، مردم ایران از نظر عاطفی ارتباط تنگاتنگی با مردم سوریه دارند و ناراحتی های آنان را ناراحتی خود و خوشحالی این مردم را نیز شادی خود می دانند.

مدیر عامل ایرنا با استقبال از گسترش همکاری ها و روابط رسانه ای بین ایران و سوریه و همپا شدن آن با روابط در دیگر زمینه ها گفت، امروز جنگ رسانه ای مقدم تر از جنگ سیاسی و نظامی است و روی همین اصل ایرنا آماده است تا همکاری های دوجانبه با سانا را بیش از پیش گسترش دهد.

هاشمی با اشاره به اصابت خمپاره به دفتر ایرنا در دمشق در هفته گذشته تصریح کرد، این اقدام عزم ما را برای توسعه روابط رسانه ای با سوریه جزم تر کرد و ما اعتقاد داریم که رسانه ها می توانند نقش مهمی در پیشرفت روابط دو کشور در دیگر زمینه ها داشته باشند.

وی در همین حال بر آمادگی ایرنا جهت انتقال تجربیات خود و استفاده از ظرفیت های دانشکده خبر برای استفاده خبرنگاران سوری و زبان های خبری متعدد در ایرنا اشاره و خاطر نشان کرد،

مدیر عامل ایرنا در ادامه به انتشار وارونه اخبار تحولات در سوریه از سوی برخی رسانه ها تاکید کرد و آن را یکی از مظلومیت های سوریه در ارتباط با تحولات اخیر خواند و گفت، در برابر این هجمه ها ایرنا وظیفه خود می داند تا از این کشور دفاع کند و دولت و ملت ایران امیدوار است تا مردم سوریه هر چه زودتر بر مشکلات خود غلبه و جایگاه واقعی و افتخار آمیز خود را دوباره پیدا کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin