سفیر سوریه در ایران طی گفتگو با ایرنا خواستار انتخاب مبارزه با تروریسم به عنوان دستورکار نشست ژنو 2 شد.“عدنان محمود” سفیر سوریه در ایران با اشاره به برگزاری نشست ژنو 2 گفت: کنفرانس ژنو 2 باید در مسیری حرکت کند که بستر را برای حل سیاسی بحران ایجاد شده در سوریه از طریق گفتگوهای ملی میان گروه های سوری به رهبری سوریه و به دور از هرگونه دخالت خارجی فراهم کند.

عدنان محمود با مسوول دانستن برخی کشورهای غربی و منطقه ای به ویژه آمریکا، عربستان سعودی و قطر در فراهم کردن امکان نفوذ تروریست ها به خاک سوریه، این مساله را یکی از مهم ترین عوامل جنگ تروریستی علیه سوریه دانست و افزود: در کنفرانس ژنو 2 باید به این مساله مهم هم پرداخته شود و راه ها نفوذ تروریست ها به داخل سوریه بسته شود.

سفیر سوریه در تهران با یادآوری نقش مهم و انکار ناپذیر  ایران در حل مسایل منطقه ای و بین المللی، برضرورت مشارکت ایران در کنفرانس ژنو 2 تاکید کرد و یادآور شد: هیچ کس نمی تواند نقش مهم ایران را در حل مسایل منطقه ای و حتی بین المللی نادیده بگیرد.

وی افزود: کسانی که بخواهند واقعیت تاثیرگذاری ایران بر تحولات منطقه و نقش آن در حل مسایل منطقه ای را نادیده بگیرند، در واقع یک واقعیت بزرگ را نادیده گرفته اند و با این کار، خودشان را منزوی می کنند. نادیده گرفتن نقش ایران به مثابه نادیده گرفتن واقعیت های ملموس و روشن است.

عدنان محمود با یادآوری تلاش های ایران از آغاز بحران سوریه تاکنون از جمله میزبانی کنفرانس گفت و گوهای ملی میان سوری ها با مشارکت دولت و مخالفان ملی و میزبانی دو کنفرانس با حضور دوستان سوریه برای کمک به حل سیاسی بحران در این کشور گفت: مواضع ایران مبنی بر ضرورت متوقف کردن فعالیت تروریست ها در سوریه، جلوگیری از نفوذ تروریست ها به این کشور، متوقف شدن حمایت های مالی، تسلیحاتی و آموزشی از گروه های تروریستی تکفیری در سوریه، ضرورت تعیین سرنوشت سوریه بدست مردم این کشور و احترام به حاکمیت و استقلال سوریه، مطابق با اصول و قوانین بین المللی و قطعنامه های سازمان ملل است.

نماینده دولت سوریه در تهران گفت: به استثنای آمریکا، اسراییل و گروهک های تروریستی در سوریه و حامیان آنها، تمام کشورها بر ضرورت حضور ایران در کنفرانس ژنو 2 اذعان دارند.

وی در ادامه یادآور شد: آمریکا در آستانه برگزاری کنفرانس ژنو 2 با سر درگمی در ارتباط با گروه های تروریستی در سوریه مواجه است و آنچه با عنوان ائتلاف ملی یا شورای نظامی یا ارتش آزاد سوریه و برخی عناوین جعلی و ساختگی دیگر از آنها نام برده می شود، در واقع دیگر چیزی از آنها باقی نمانده و وجود خارجی ندارند.

وی افزود: آنچه هم اکنون در سوریه وجود دارد، گروه های تروریستی و شعب و شبکه های وابسته به القاعده است.

به گفته سفیر سوریه در تهران، این نام ها و عناوین از سوی حامیان خارجی تروریست ها تعیین می شوند و همواره نیز درحال تغییر هستند و به همین دلیل است که نام های متعددی برای گروه های تروریستی و تکفیری در سوریه تعیین می شود.

عدنان محمود درباره انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 در سوریه گفت: مهم ترین موضوع در باره انتخابات سال 2014 این است که مردم سوریه از طریق این انتخابات و صندوق های رای، آینده خود را رقم خواهند زد.

وی با بیان اینکه مردم سوریه با وجود سه سال بحران در این کشور همچنان وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کرده اند، گفت: جنگ تروریستی در داخل سوریه نتوانسته در یکپارچگی مردم خللی ایجاد کند و این ملت توانسته است با وجود انواع فتنه انگیزی های در این کشور، از حاکمیت و استقلال خود پاسداری کند.

عدنان حسن محمود افزود: پایگاه فراگیر مردمی در سوریه از آرمان های ملی این کشور که تحقق آن را در توان بشار اسد می بینند، حمایت می کنند و همچنین تمام اقشار ملت از ارتش عربی سوریه در راستای مبارزه با تروریست ها و بازگرداندن امنیت و ثبات به کشور حمایت می کنند.

سفیر سوریه در تهران با انتقاد شدید از برخی کشورهای غربی و منطقه ای از جمله آمریکا و عربستان سعودی از شبکه های تروریستی وابسته به القاعده و فرستادن آنها به سوریه اظهار داشت: تروریست ها و شبکه القاعده از بیش از 80 کشور جهان وارد سوریه می شوند و خطر، تنها سوریه را تهدید نمی کند بلکه زنگ خطری برای کل منطقه است.

وی با یادآوری رسیدن امواج تروریسم فعال در سوریه به کشورهای منطقه از جمله لبنان، عراق و حتی مصر گفت: دست های تروریستی که منطقه ما را هدف قرار داده اند، باهم یکی است و این گروه های تکفیری اقدامات جنایتکارانه خود را محدود به سوریه نکرده بلکه به سمت مرزهای عراق، لبنان و حتی مصر پیشروی کرده اند.

عدنان حسن محمود همچنین انفجارهای اخیر در لبنان را به سود دشمنان مشترک سوریه، لبنان و محور مقاومت دانست و گفت: تروریست های تکفیری به دنبال تضعیف محور مقاومت در منطقه هستند. هدف آنها ضربه زدن به سوریه به عنوان یکی از محورهای اصلی مقاومت، فشار آوردن به مقاومت در لبنان و به ستوه آوردن دولت و مردم عراق از طریق انجام حملات و انفجارهای تروریستی در این کشور است.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin