علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با “بابکار با” سفیر سنگال بر توسعه و گسترش روابط فرهنگی و هنری بین دو کشور تاکید کرد.

به گزارش آوا دیپلماتیک، علی جنتی در دیدار با سفیر سنگال ضمن اشاره به اشتراکات ایران و سنگال در زمینه های مختلف فرهنگی و دینی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست های ایران گسترش و تقویت روابط با کشورهای آفریقایی از جمله سنگال است.

وی افزود: ایران از دیرباز با کشورهای آفریقایی و همچنین جمهوری سنگال روابط فرهنگی و سیاسی داشته ایم و بین دو کشور موافقتنامه فرهنگی نیز به امضا رسیده است.

جنتی خاطرنشان کرد: لازم است در جهت مشخص شدن مسیر همکاری های فرهنگی میان دو کشور برنامه مبادلات فرهنگی نیز برای مدت سه سال به امضای طرفین دو کشور برسد.

وی ادامه داد: گاهی روابط و تعاملات میان دو کشور رو به سردی بوده است و دلیل آن هم وجود بر خی سوء تفاهمات ایجاد شده از سوی برخی که علاقه ای به ادامه گسترش ارتباطات دو کشور نداشته اند، بوده است.

جنتی اظهار داشت: ضرورت دارد که نگذاریم این دلایل در ارتباطات دو کشور تاثیر بگذارد و در جهت گسترش و تقویت آن اهتمام ورزیم.

وی با اشاره به سابقه تاریخی، فرهنگی و تمدنی کشور سنگال افزود: ایران نیز دارای تاریخ و تمدن چندین هزار ساله است و از نظر فرهنگی و هنری بسیار غنی است و بسیاری از کشورهای پیرامون آن در حوزه فرهنگی و تمدنی ایران قرار دارند.

جنتی یادآور شد: ایران با توجه به کشوهای پرتنش اطراف خود از جمله سوریه، پاکستان، عراق، افغانستان و … دارای فضایی با آرامش و کشوری در حوزه فرهنگی و هنری زبانزد در جامعه بین المللی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی دیگری، بر همکاری های فرهنگی و هنری از جمله برگزاری هفته های فرهنگی دو کشور، مبادلات تجربیات نویسندگان و هنرمندان، تبادل اساتید و دانشجو در دانشگاه ها، مبادلات فیلم های سینمایی، برگزاری نمایشگاه های کتاب و حضور دو کشور در آن و … تاکید کرد.

وی ادامه داد: دو کشور می توانند در حوزه همکاری های کتابخانه های یکدیگر نیز اهتمام داشته باشند.

جنتی با اشاره به برگزاری بخش بین المللی جشنواره فیلم فجر گفت: در این جشنواره ایران با توجه به عرضه فیلم های خود به زبان های مختلف و همچنین نمایش فیلم های کشورهای شرکت کننده در آن می تواند پذیرای فیلم های قابل عرضه کشور سنگال نیز باشد.

وی ادامه داد: ایران دارای آثار هنری بسیاری است و هر ساله در حراج های بین المللی این آثار را با قیمت بالایی به فروش می رساند.

در ادامه این دیدار سفیر جمهوری سنگال نیز با اشاره به فعال بودن مرکز فرهنگی ایران در سنگال گفت: دو کشور دارای اشتراکات فرهنگی و دینی بسیاری هستند و ما حاضریم به گسترش روابط میان دو کشور اهتمام داشته باشیم.

وی افزود: در دانشگاه های سنگال بخشی به عنوان شناخت تمدن و زبان ایرانی وجود دارد و در دانشگاه های شهید بهشتی و تربیت مدرس ایران نیز دانشجویان سنگالی حضور دارند که مشغول تحصیل هستند.

سفیر سنگال در تهران همچنین با اشاره به صنعت سینما در کشورش ادامه داد: سنگال در حوزه سینمایی محصولات بسیار خوبی دارد و آماده همکاری در این زمینه با جمهوری اسلامی ایران است.

سفیر سنگال خاطرنشان کرد: این کشور دارای آثار تاریخی و کتب خطی بسیاری است که رو به تخریب هستند و نیازمند به همکاری و کمک کشور ایران در این زمینه است.

بابکار با، بر همکاری و تبادل تجربیات و اطلاعات میان نویسندگان، هنرمندان و سینماگران دو کشور تاکید کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin