سفیر پیشین آلمان در ایران می‌گوید، باید فرصتی را که با روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور ایران به دست آمده غنیمت شمرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه “پال فرِهر فون مالتزن” سفیر پیشین آلمان در ایران و دبیرکل فعلی جامعه سیاست خارجی آلمان درباره روند تحول درباره پرونده هسته ایی ایران گفت: حسن روحانی وقتی می‌گوید که در رابطه با مناقشه اتمی در پی رسیدن به مصالحه با غرب است در واقع با اتکا به “اعتقاد درونی” خود عمل می‌کند.

وی افزود: وقتی روحانی وظیفه‌ای را بر عهده می‌گیرد، تمام امکانات را می‌سنجد تا به نتیجه برسد.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، فون مالتزن از ژوئیه ۲۰۰۲ تا اوت ۲۰۰۶مسئولیت سفیر آلمان در ایران را برعهده داشت و در دوره مذاکرات برنامه هسته‌یی ایران نیز شرکت می کرد. او حین این مذاکرات با حسن روحانی که در آن هنگام به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، ریاست هیات ایرانی مذاکره‌کننده را بر عهده داشت، آشنا شد.

فون مالتزن، درباره حسن روحانی که به عنوان رییس‌جمهور ایران سوگند یاد کرد، می‌گوید: روحانی سیاستمداری محافظه‌کار است که علائق ایران را در نظر می‌گیرد. اما او انعطاف‌پذیر و باهوش است، می‌تواند به سرعت فکر کند و مهمل نمی‌گوید.

به گفته سفیر سابق آلمان در ایران، مهم این است که اعتمادی که در دوره هشت ساله ریاست جمهوری احمدی‌نژاد از بین رفته، بار دیگر به وجود آید.

فون مالتزن خاطرنشان می کند:اروپایی‌ها دیدی مثبت نسبت به حسن روحانی دارند که از گذشته باقی مانده است.

او یادآور می‌شود که روحانی به عنوان رییس‌ هیات ایرانی مذاکره‌کننده، با توقف غنی‌سازی اورانیوم در اکتبر ۲۰۰۳ موافقت کرد و اجازه داد که برای مقابله با سوء‌ظن‌های موجود در مورد اهداف برنامه اتمی ایران، بازرسان بدون اعلام قبلی از تاسیسات اتمی ایران دیدن کنند.

این دیپلمات آلمانی می‌گوید، البته روحانی باید مراقب باشد که در ایران او را “فردی ضعیف نخوانند”.

فون مالتزن به این نکته نیز اشاره می کند که پیش از این “محافظه‌کاران” (اصولگرایان) روحانی را سرزنش کرده بودند که در مذاکره با اروپایی‌ها از علائق ملی دفاع نکرده است.

فون مالتزن در این زمینه می‌گوید، در آن موقع “دادن امتیاز دشوار بود”.

وی می‌افزاید: ایرانی‌ها برای دو سال، غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کردند و واقعا هم به جز قول و قرار چیز زیادی دریافت نکردند.

به گفته این دیپلمات آلمانی، در حال حاضر میان دو طرف بی‌اعتمادی زیادی وجود دارد و یادآور می شود: در حال حاضر این بازی قدیمی در جریان است که هر یک از دو طرف می‌گوید طرف دیگر باید راه را نشان بدهد. مساله این است که چگونه باید از این تنگنا درآمد.

به نظر فون مالتزن، هم ایرانی‌ها، هم غربی‌ها می‌توانند برای بیرون آمدن از این “تنگنا” گام‌های مؤثری بردارند، که لازم هم نیست پیش از اجرا راجع به آن‌ها غلو شود.

به نظر وی، به خصوص در مورد تحریم‌های مالی و تجاری می‌توان کارهای زیادی کرد، تحریم‌هایی که به “بحران اقتصادی‌ای بزرگ”، تورم بالا و سقوط بهای ریال در ایران انجامیده‌اند.

این دیپلمات آلمانی در مورد تاثیر تحریم‌ها می‌گوید: تحریم‌ها علیه ایران را نمی‌توان “هوشمندانه” دانست، برعکس نتیجه تحریم‌ها نشان می‌دهد که هدفمند نبوده‌اند.

به نظر فون مالتزن، از آن‌جا که برای لغو تحریم‌ها موافقت چندباره کنگره آمریکا ضروری است، این اروپایی‌ها هستند که باید قدم اول را بردارند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin