لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایراناز آمادگی روسیه برای گسترش همکاری های هسته ای صلح آمیز با ایران اعلام آمادگی کرد.راه های جدید پیش روی همکاری های ایران و روسیه

وی درباره دیدار حسن روحانی و ولادیمیر پوتین روسای جمهور ایران و روسیه در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که در ماه های گذشته در بیشکک برگزار شد، گفت: با انجام این ملاقات، صفحه جدیدی در روابط تهران – مسکو گشوده شد و دو طرف تصمیم گرفتند راه های جدید گسترش بیش از پیش روابط دوجانبه به ویژه در زمینه های اقتصادی و تجاری را بررسی کنند.

جاگاریان سطح همکاری ها و روابط سیاسی فدراسیون روسیه با جمهوری اسلامی ایرانی را عالی توصیف کرد و گفت: از سطح روابط و همکاری سیاسی با ایران بی نهایت رضایت داریم و افزایش رفت و آمدهای میان دوکشور به ویژه در سال جاری سبب شده است تا دو طرف دیدگاه و مواضع مشترکی در خصوص مسایل گوناگون منطقه ای و بین المللی داشته باشند.

وضع کنون روابط اقتصادی رضایت بخش نیست

لوان جاگاران در ادامه این گفت و گو از کاهش مبادلات تجاری کشورش با ایران به ویژه در یکی یا دو سال اخیر سخن گفت و افزود: با وجود روابط سیاسی عالی میان دو طرف، سطح مبادلات تجاری و روابط اقتصادی بین ایران و روسیه رضایت بخش نیست.

وی تحریم های یکجانبه علیه ایران را اصلی ترین عامل کاهش روابط تجاری و اقتصادی میان تهران و مسکو دانست و گفت: روسیه ضررهای زیادی را از ناحیه تحریم های یکجانبه برخی کشورها علیه ایران متحمل شده و مشکلات تبادل ارز میان دوکشور تنها بخشی از آثار تحریم های یکجانبه بر مناسبات اقتصادی دو کشور است.

نماینده ارشد دولت روسیه در تهران گفت: مسکو همواره با تحریم های یکجانبه علیه ایران مخالف بوده و هست و آن بی اساس و ناعادلانه می داند.

وی با اشاره به سفر ماه اکتبر گذشته بیژن نامدار زنگنه به روسیه و ملاقات او با معاون اول نخست وزیر روسیه و وزیر انرژی این کشور، آن را در چارچوب توافقات روحانی و پوتین برای بررسی وایجاد راه های جدید همکاری وگسترش روابط دو کشور دانست.

هیات بزرگ اقتصادی روسیه امشب وارد تهران می شود

سفیر روسیه در تهران همچنین با یادآوری سفر ماه گذشته یک هیات اقتصادی روسیه به تهران برای انجام گفت وگوهایی با وزارتخانه اقتصادی ایران، گفت: امشب این هیات به ریاست «یانوفسکی» معاون وزیر انرژی روسیه دوباره وارد تهران و می شود و طی روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری مذاکراتی میان بخش های مختلف اقتصادی ایران ازجمله وزارت نفت با اعضای هیات روسی در سطح معاونان وزرا برگزار خواهد شد.

جاگاریان تاکید کرد: برنامه سفر معاون وزیر انرژی روسیه به تهران ، شامل موضوع های مربوط همکاری های دو کشور در زمینه نیروگاه هسته ای نخواهد بود.

زنگنه، رییس جدید کمیسیون مشترک همکاری ایران و روسیه

جاگاریان همچنین گفت که براساس یادداشتی که امروز از سوی وزارت امور خارجه ایران در اختیار سفارت روسیه در تهران قرار گرفته، از این پس بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت به جای علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران، ریاست کمیسیون مشترک همکاری ایران و روسیه را عهده دار خواهد بود.

وی اظهار امیدواری کرد که با آغاز ریاست زنگنه بر کمیسیون مشترک اقتصادی، فعالیت های این کمیسیون نسبت به گذشته افزایش یابد.

تهران و مسکو قرارداد همکاری های اتمی صلح آمیز را تمدید می کنند

جاگاریان گفت: ایران و روسیه درحال گفت و گوهایی در زمینه طرح «پروتکل الحاقی» به قرار دوجانبه ای هستند که برای اولین بار در سال 1992 میان دو کشور امضا شد.

وی افزود: هرگونه همکاری های بیشتر میان ایران و روسیه در زمینه ساخت و توسعه نیروگاه های اتمی در آینده در قالب این پروتکل الحاقی به قرارداد اولین میان دو کشور صورت خواهد گرفت.

وی با اعلام اینکه کشورش برای اجرای پروژه های جدید نیروگاه هسته ای در ایران آمادگی دارد، گفت: امیدوارم در جریان رایزنی ها و مذاکراتی که در این زمینه بین ایران و روسیه انجام می شود، به یک توافق اصولی برسیم.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز پنجشبنه هفته گذشته (نهم آذر ماه جاری) در مراسم سالگرد شهید مجید شهریاری اعلام کرد: با روس ها در حال مذاکره هستیم و امیدواریم سال آینده شاهد کلنگ زنی دومین نیروگاه هسته ای و آب شیرین کن در بوشهر باشیم.

نماینده دولت فدراسیون روسیه در تهران ضمن تشکر از همکارهای علی اکبر صالحی در زمان تصدی وزارت امور خارجه ایران و همچنین در دوره مسوولیت کنونی وی، گفت: روز گذشته (شنبه) به مسکو اطلاع دادم که طرف ایرانی آماده ادامه رایزنی ها درباره پروتکل الحاقی به قرارداد همکاری های اتمی با روسیه است.

جاگاریان گفت: برای ادامه مذاکرات در این زمینه، انتظار داریم در آینده نیز یک هیات روس به تهران سفر کند یا اینکه شاهد سفر یک هیات ایرانی به مسکو باشیم.

سفیر روسیه در تهران تاکید کرد: به هرحال، از لحاظ حقوقی، بدون امضای پروتکل میان ایران و روسیه، ادامه همکاری های دو طرف در زمینه یاد شده امکان پذیر نیست و امضای پروتکل الحاقی به قرارداد سال 1992 گام نخست برای هرگونه ادامه همکاری دوکشور است.

وی با اشاره به وجود برخی مسایل ومشکلات بر سر راه اجرای پروژه نیروگاه هسته ای بوشهر که باعث تاخیر نسبتا طولانی در راه اندازی آن شد، گفت: یکی از مشکلات اساسی این بود که ابتدا آلمان کار احداث این نیروگاه را آغاز کرد و پس از کناره گیری شرکت آلمانی، شرکت روس اتم باید دوباره کار را از صفر شروع می کرد و زیرساخت ها را تغییر می داد و این یکی از دلایل اصلی تاخیر در اجرای پروژه بود. ضمن اینکه در طول عملیات اجرا با مشکلات فنی گوناگونی هم مواجه بودیم.

جاگاریان بدون پرداختن به جزئیات مربوط به مشکلات که در مسیر اجرای پروژه نیروگاه بوشهر وجود داشت، درباره پروژه های آینده میان ایران و روسیه، در صورت حصول توافق نهایی میان دو طرف، گفت: درصورت امضا شدن پروتکل الحاقی میان ایران و روسیه، تردید ندارم که روسیه پروژه های جدید را موفقیت آمیز تر از پروژه قبل اجرا خواهد کرد.

روسیه به دنبال راه حل برد – برد برای مساله سیستم موشکی اس 300 است

سفیر روسیه در تهران در خصوص موضوع قرارداد فروش سامانه دفای اس-300 از سوی روسیه به ایران گفت: اراده روسیه بر این است تا مشکلاتی که در این زمینه ایجاد شده است، هر چه سریعتر و به گونه ای حل شود که به نفع هر دو کشور باشد.

وی تاکید کرد: مسکو در جستجوی یک راه سازش با تهران درباره این مساله است گفت: به دنبال راهی هستیم که هم با منافع ایران و هم با منافع روسیه سازگار باشد و نسبت به حل این موضوع به صورت برد – برد خوش بین هستم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه هفته گذشته در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاورف همتای روسی خود در تهران گفت: ایران همچنان بر توافقات گذشته (در زمینه قرارداد خرید سامانه اس – 300 از روسیه) اصرار داریم و گفتگوهای ما در سفر اخیر معاون نخست وزیر روسیه با مقامات دفاعی ایران ادامه داشت و کماکان نیز ادامه خواهد داشت.

دعوت از روحانی برای سفر به روسیه

جاگاریان با یادآوری اینکه پاییز سال آینده (در ماه سپتامبر یا اکتبر) چهارمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر به میزبانی شهر آستاراخان روسیه برگزار خواهد شد، گفت: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سفر اخیر خود به تهران از حسن روحانی رییس جمهوری ایران به طور رسمی دعوت کرد تا ضمن سفر به روسیه، در این اجلاس شرکت کند.

وی تصریح کرد: ما پیشنهاد کردیم که قبل از برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر، در ماه آوریل نشستی میان وزیران خارجه اجلاس حاشیه خزر در مسکو برگزار شود تا کارهای مقدماتی سندی را که در اجلاس سران قرار است امضا شود، انجام دهند.

سفیر روسیه در تهران سفیر روحانی و ظریف به روسیه به مناسبت اجلاس خزر را فرصتی خوبی برای انجام ملاقات ها وگفت وگوهای بیشتر میان سران و مقامات عالی ایران و روسیه دانست.

ترکیب کنونی، بهترین ترکیب اعضا برای ادامه مذاکرات هسته ای

سفیر روسیه در تهران درباره اظهارنظر اخیر وزیر امور خارجه قطر که خواستار حضور نماینده ای از سوی شورای همکاری خلیج فارس در ادامه روند مذاکرات ایران و گروه 1+5 شده بود، تاکید کرد: ترکیب کنونی اعضای شرکت کننده در این مذاکرات، بهترین گزینه و ترکیب ممکن است. شرکت کنندگان تجارب زیادی در طول مذاکرات گذشته کسب کرده اند و مذاکرات باید با همین چارچوب ادامه یابد.

جاگاریان از اظهار نظر درباره علت درخواست وزیر خارجه قطر برای حضور نماینده شورای همکاری خلیج فارس در مذاکرات یادشده خودداری کرد و گفت: مهم این است که این مذاکرات و توفق اخیر در ژنو نه تنها هیچ گونه تهدیدی برای هیچ یکی از کشورهای منطقه و جهان و اسراییل نیست، بلکه به نفع آنها بوده و گامی مهم درجهت تقویت ثبات منطقه محسوب می شود. بنابرین کسی نباید از این مذاکرات و توافق نگران باشد.

توافق ژنو درمسیر نسبتا خوبی قرار دارد

نماینده دولت روسیه در تهران با بیان اینکه روند مذاکرات بعد از توافق ژنو با گذشت نزدیک به یک ماه از آن، نسبتا در مسیر خوبی قرار دارد و همه چیز تقریبا به خوبی پیش می رود، اظهار داشت: اگرچه برخی مشکلات در این مسیر ایجاد شده، اما امیدوارم با اراده خوب از سوی هر دوطرف، بتوانیم در مسیر ایجاد شده پیش برویم.

وی نسبت به حصول توافق نهایی میان گروه 1+5 و ایران در پایان دوره شش ماهه بعد از توافق ژنو اظهار خوش بینی کرد و گفت: به عنوان نماینده کشور روسیه اعلام می کنم روسیه از آغاز این مذاکرات همواره نقشی فعال و سازنده داشته است و در ادامه این مسیر هم آمادگی دارد تا با استفاده از نفوذ خود برای به نتیجه رسیدن مذاکرات استفاده کند.

مشکلات به وجود آمده در مسیر توافق ژنو باید بزودی حل شود

سفیر روسیه درتهران در خصوص اقدام اخیر وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر اضافه کردن نام چند فرد و شرکت به فهرست تحریم های قبلی علیه ایران و تاثیر آن بر توافق ژنو و روند مذاکرات گفت: امیدواریم مشکلاتی که بوجود آمده است، بزودی حل شود. زحمات و تلاش های زیادی برای حصول این توافق هم از سوی ایران و هم از سوی گروه 1+5 صورت گرفته است. این فرصتی منحصر بفرد است که به هیچ وجه نباید از دست برود.

روسیه بر حضور ایران در «کنفرانس ژنو 2» تاکید دارد

دیپلمات ارشد روسیه در تهران تاکید کرد: روسیه بسیار علاقمند است که جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس ژنو 2 حضور داشته باشد. ایران نقشی غیرقابل انکار در کمک به حل مسایل منطقه ای دارد و مسکو نقش تهران را در کمک به حل بحران سوریه بسیار مثبت و سازنده می داند.

وی سونوشت حضور عربستان سعودی در کنفرانس ژنو 2 را هم یک سوال بزرگ توصیف کرد و گفت: عربستان سعودی هم به خاطر نقش و نفوذی که در مسایل سوریه دارد، باید در کنفرانس ژنو 2 شرکت داشته باشد و البته از ریاض انتظار داریم که نقشی مثبت در جهت حل بحران سوریه ایفا کند.

این دیپلمات ارشد روس، مداخله آشکار برخی کشورها در امور داخلی سوریه را مهمترین عامل تدوام بحران و ناآرامی در این کشور دانست و گفت: روسیه قاطعانه با این برخوردها مخالف است و تاکید می کنیم تنها و تنها مردم سوریه هستند که باید درباره آینده و سرنوشت کشورشان اینکه چه کسی در راس حکومت در آن کشور قرار داشته باشد، تصمیم گیری کنند.

جاگاریان با بیان اینکه قرار بود کنفرانس ژنو 2 در ماه دسامبر برگزار شود، گفت که به دلیل مسایل گوناگون، زمان آن به 22 ژانویه (دوم بهمن ماه سال جاری) موکول شد و امیدواریم این کنفرانس در 22 ژانویه حتما برگزار شود.

ادعاهای ناتو درباره تهدید بودن ایران قابل قبول نیست

سفیر روسیه در تهران ادعای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» مبنی بر تهدید بود ایران برای کشورهای منطقه و بهانه قراردادن آن برای توجیه استقرار سامانه های موشکی خود را قابل قبول ندانست و گفت: به ویژه اکنون که توافقی میان ایران و گروه 1+5 حاصل شده است، دیگر هیچ بهانه ای برای استقرار سامانه های موشکی ناتو در شرق اروپا وجود ندارد.

وی گفت: استقرار سامانه های موشکی ناتو در شرق اروپا و در نقطه ای بسیار دور از ایران نمی تواند ربطی به تهدید بودن یا نبودن ایران داشته باشد و هدف ناتو در واقع ایران نیست.

نماینده ارشد دولت روسیه در ایران گفت: همواره به ناتو اعلام کرده ایم و اعلام می کنیم که ایران فقط یک بهانه است.

وی با بیان اینکه بعید به نظر می رسد سامانه موشکی ناتو بتواند نقشی در کمک به امنیت منطقه داشته باشد، تصریح کرد: در صورتی که روسیه احساس کند موضوعی آن را تهدید می کند، برای تامین امنیت خود دست به اقدام متقابل خواهد زد. روسیه نسبت به حفظ امنیت خود بسیار حساس و هوشیار است و برای تامین این مهم از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin