سفیر دانمارک در ایران از جمله سفرای خارجی است که توانسته است با اتخاذ رویکردی فعالانه مناسبات سیاسی – فرهنگی دو کشور را وارد فاز جدیدی کند. به طور حتم سابقه حضور وی در کشورهای همسایه ایران باعث شده است تا ضمن شناخت کامل از ظرفیت های فرهنگی موجود در ایران، بتواند پل های روابط بین تهران و کپنهاگ را تقویت کند. به منظور بررسی ظرفیت های مابین دو کشور با “آندرس کریستین هوگارد” سفیردانمارک در ایران به گفتگو نشسته ایم.

 گفتگوی اختصاصی “آوا دیپلماتیک” با ” آندرس کریستین هوگارد ” سفیر دانمارک در ایران

 اگر موافق باشید برای شروع مصاحبه از سوابق دیپلماتیک شما شروع کنیم، جناب سفیر قبل از اینکه به ایران تشریف بیارید در کدام کشورها حضور داشتید؟

فارغ التحصیل مدرسه حقوق دانشگاه هاروارد در ایالات متحده امریکا هستم. در حوزه فعالیت دیپلماتیک‌، اولین سمت من حدفاصل سال‌های 1994-1998 دستیار سفیر در ریاض بودم. همین‌طور سال های زیادی در روسیه در شهرهای سن‌پترزبورگ و مسکو خدمت کردم. اولین سمت من به عنوان سفیر در کشور پاکستان در سال‌های 2008-2010 بود و در سال 2010 هم به ایران آمدم.

 در کدام گرایش از رشته حقوق تحصیل کردید؟

حقوقی که در دانمارک خواندم مربوط به قانون دانمارک است ولی زمانی‌که در هاروارد بودم حقوق بین‌الملل را ادامه دادم.

 آیا قبل از سال 2010 به ایران سفر کرده بودید؟

خیر. اولین بار همان سال 2010 در مقام سفیر به تهران آمدم.

 شما به عنوان شهروند دانمارکی که تجربه زندگی در عربستان سعودی، ایالت متحده امریکا و همین‌طور روسیه را داشته است، درباره ایران چه ذهنیتی به دست آوردید؟ این ذهنیت  چقدر با واقعیت ایران امروز مطابقت داشت؟

در دانمارک نگاه عمومی و کلی نسبت به منطقه خاورمیانه وجود دارد و البته مردم وارد مسائل جزئی نمی‌شوند. ولی من در کنار مطالعاتی که در زمینه حقوق  داشتم در این خصوص نیز مطالعاتی انجام می دادم. به هر حال وقتی که به ایران آمدم انتظارات خیلی زیادی داشتم چون ایران کشور بزرگ و مهمی است و همینطور سوابق دیرینه ای بین ایران و دانمارک وجود دارد.

 همانطور که مطلع هستید برخی از شهروندان اروپایی، فرق بین ایران و عراق را نمی دانند. قبل از ورود به ایران فکر می‌کردید چه چیزی در انتظارتان است؟

 انتظار این را داشتم که با کشور زیبایی مواجه شوم چون افراد زیادی در دانمارک درباره شیراز، اصفهان و خونگرمی مردم ایران صحبت می کنند. ایرانی های زیادی داریم که در دانمارک زندگی می‌کنند و من دیدارهایی با آن ها داشتم و ایده و اطلاعاتی راجع به ایران از طریق آن‌ها به دست آوردم. به همین دلیل وقتی که وارد ایران شدم خیلی شوکه نشدم.

 با توجه به تبلیغات گسترده ای که درباره عدم سفر به ایران انجام می شود از سفر به ایران نگران نبودید؟

نه، چون من تصویر واقع‌گرایانه‌تری از ایران داشتم و می دانستم که ایران کشوری اسلامی است و از قبل هم در مورد مردم خاورمیانه مطالعاتی داشتم پس اگر غافل‌گیری ای وجود داشت، غافلگیری مثبت بود و از اینکه به ایران سفر کردم بسیار خوشحال هستم. البته دانمارکی‌هایی هم بودند که قبل از سفر به ایران تصویر غلطی داشتند ولی زمانی‌که به ایران آمدند و از نزدیک مردم خونگرم و کشور زیبای شما را دیدند، ذهنیتشان به طور کامل عوض شد و از اقامت‌شان در ایران بسیار راضی و خشنود بودند.

 یکی از سفرای اروپایی در تهران به اینجانب گفت که اگر بخواهیم واقعیت ایران را به مخاطب خارجی انتقال دهیم باید توریست‌های اروپایی به تهران سفر کنند، آیا شما برنامه‌ای برای سفر توریست‌های دانمارکی به ایران دارید؟

توریست‌های دانمارکی در قالب گروه‌های سازمان‌یافته یا فردی همچنان به ایران سفر می‌کنند ولی به عقیده من کاری که دولت ایران می تواند انجام دهد ایجاد شرایط مساعدتر برای تعامل بیشتر بین مردم دو کشور است. شما باید اجازه بدهید تا افراد بیشتری در حوزه رسانه به ایران سفر کنند. جوانان دانمارکی برای تحصیل و زندگی به اینجا بیایند. این اقدامات باعث می شود تا تصویر واقعی تر و بهتری از ایران شکل بگیرد.

 فرمودید شرایط باید تغییر کند، منظورتان چه شرایطی است؟

به طور مثال دریافت ویزا برای ژورنالیست‌ها باید راحت‌تر باشد.

 اتفاق خاصی در این مورد رخ داده که چنین موردی را بیان می‌کنید؟

بله چندین مرتبه. در کل باید ژورنالیست‌ها ی غربی راحت تر بتوانند برای پوشش اخبار به ایران سفر کنند  و نیز دانشجویان و محققان بیشتری اجازه ورود به ایران را داشته باشند.

 آیا شما به عنوان سفیر دانمارک در تهران شرایط را برای ژورنالیست‌های ایرانی فراهم می‌کنید که به دانمارک سفر کنند؟

از قبل هم شرایط گرفتن ویزا برای ژورنالیست‌ها راحت بوده من مانعی بر سر راه این امر نمی بینم و ما از سفر ژورنالیست‌ها به دانمارک استقبال می‌کنیم.

 ولی ژورنالیست‌های زیادی از ایران به دانمارک سفر نکردند؟

ما آماده‌ایم که شرایط را راحت‌تر کنیم. وزیر امور خارجه دانمارک نیز برنامه هایی به منظور فراهم کردن شرایط بهتر برای خبرنگاران و روزنامه نگاران خارجی دارد.

 آیا ظرفیت تعامل خبرنگاران ایرانی با اعضای پارلمان دانمارک وجود دارد. تا کنون برخی از اعضای پارلمان اروپایی با آوا دیپلماتیک نیز گفتگو داشته اند؟

این قضیه برای ما هم کاملا جدی است و به همین دلیل گروه دوستی پارلمانی دانمارک و ایران را تشکیل داده ایم. کمیته سیاست خارجی دانمارک هم در سال 2009 به ایران سفر کردند و با آقای علا الدین بروجردی، رئیس کمیته سیاست خارجی امنیت ملی، دیدار کردند. پس همانطور که شاهد هستید دانمارک نیز مجدانه به دنبال افزایش ملاقات های پارلمانی بین ایران و دانمارک است.

 از دیدگاه حضرتعالی به عنوان سفیر دانمارک در ایران، مهم‌ترین سرفصل همکاری اقتصادی بین دو کشور را می توان بر روی چه پارامترهای مشترک استوار کرد؟

صادارت گسترده‌ای از دانمارک به ایران صورت می‌گیرد. اگرچه حجم صادرات دانمارک به ایران خیلی نیست اما همچنان ایران دومین بازار بزرگ منطقه برای دانمارک است، خصوصا در حوزه محصولات دارویی و ماشین‌الات مختلف. به خاطر تحریم‌ها این داد و ستد خیلی افت کرده ولی امیدواریم بعد از توافق هسته‌ای و برطرف شدن تحریم‌ها دوباره به شرایط قبل برگردیم و روبط تجاری خود را با ایران افزایش دهیم. متاسفانه صادرات ایران به دانمارک خیلی کم است و ما امیدواریم  که شرکت های ایرانی در این حوزه فعال تر شوند.

 در سالیان گذشته مهم‌ترین محصول وارداتی دانمارک از ایران چه بوده است؟

فرش، پسته و میوه خشک بوده است. البته میزان واردات این اجناس در سطح خیلی پایینی بوده و امیدوارم تجار ایرانی بتوانند صادرات بیشتری به دانمارک داشته باشند.

از مبادلات اقتصادی ما بین دو کشور در سال 2013 آماری در دست دارید؟

 الان نه ولی می‌توانم برایتان تهیه کنم. فقط می دانم که واردات دانمارک از ایران زیاد نیست.

به نظر شما ایران چه ظرفیتی برای سرمایه‌گذاری دارد که دانمارک بتواند در آن حوزه سرمایه‌گذاری کند؟

بسیاری از شرکت‌های دانمارکی از گذشته با همتایان ایرانی خود خصوصا حوزه محصولات دارویی در تعامل بوده اند. این مسئله را در نظر داشته باشید که ایران در تحریم است و در نتیجه محدودیت هایی در مبادله تجاری با کشور شما وجود دارد. ولی در آینده شرایط بهتری برای بهبود این اوضاع فراهم خواهد شد.

به نظر شما این پتانسیل و ظرفیت در چه حوزه‌های وجود دارد؟

زمینه‌های مختلف و گسترده‌ای برای سرمایه‌گذاری وجود دارد منتها مشکل اصلی تحریم‌ها است که مانعی برای انجام اقدامات جدی‌تر است. در زمینه صنعتی و ماشین‌آلات بعد از برطرف شدن تحریم‌ها اقدامات موثری می‌توان انجام داد.

مقداری از دارایی‌های بلوکه شده ایران طبق توافقات صورت گرفته آزاد شده و تحریم‌ها اندکی کاهش پیدا کرده است، آیا این اقدام فضا و بستر مناسبی برای ایجاد مبادلات اقتصادی مابین دانمارک و ایران فراهم کرده است؟

بستگی به این موضوع دارد که ایران بتواند مسئله هسته‌ای را حل و فصل کند و به نظر من آقای روحانی این مسئله را باید از اولویت های اصلی خود قرار دهد.

تجار فرانسوی عازم تهران شدند و شرکت هایی مثل پژو و رنو برای حضور بیشتر در بازار ایران تلاش می کنند. انتظار این بود که دانمارک هم در زمینه ورود به بازار ایران فعالیتش را بیشتر کند!

از گذشته دانمارکی‌ها در ایران حضور داشتند و فعالیت می‌کردند. اما به دلیل وجود تحریم ها حجم مبادلات به شدت کاهش یافته و ما امیدواریم که ایران زودتر بتواند مشکل هسته ای خود را حل و فصل کند تا در این زمینه بتوان راحتتر به فعالیت ها ادامه داد.

بر اثر تحریم‌های صورت گرفته بر علیه ایران، مردم کشور ما در حوزه دارو خیلی تحت فشار قرار گرفته اند، با توجه به اینکه اولین گشایش اقتصادی مابین ایران و امریکا شکل گرفته است می‌توان امیدوار به گشایش مناسبات مابین ایران و اروپا به خصوص دانمارک بود؟

برنامه مشترکی برای انجام این اقدامات وجود دارد ولی به هرحال باید تا راه‌حل نهایی مسئله هسته ای ایران صبر کرد. و این موضوع به ایران  هم بستگی دارد که آیا بتواند مسئله  هسته ای  خود را حل و فصل کند یا نه.

بعد از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، ایران تلاش می‌کند سیاست خارجه منعطف تری با سایر کشورها داشته باشد، و این قضیه در سفرهای مقامات اروپایی به ایران کاملاً مشهود و ملموس است. حضرتعالی افق مناسبات ایران و دانمارک را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا شاهد سفر وزیر خارجه دانمارک به تهران خواهیم بود؟

بله احتمال سفر وزیر خارجه دانمارک به ایران وجود دارد ولی من فکر می کنم که گسترش روبط اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور می تواند منجر به افزایش ملاقات های سیاسی بین مقامات دو کشور هم شود. البته به یاد داشته باشیم که ایران و دانمارک سابقه تاریخی مشترک زیادی دارند. سفر وزیر خارجه دانمارک به ایران خارج از برنامه های موجود نیست ولی بستگی به این موضوع دارد که روابط اقتصادی مابین ایران و دانمارک به چه میزان افزایش پیدا ‌کند.

یعنی روابط سیاسی‌ دانمارک را بر پایه مناسبات اقتصادی شکل می‌گیرد؟

به هر حال هر مقدار که تعاملات خصوصا تعاملات اقتصادی افزایش یابد تاثیر بیشتری بر تعاملات سیاسی خواهد داشت. البته ما از قبل هم روابط پارلمانی با ایران داشته ایم و رابطه ما با ایران خیلی خوب بوده است و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

شما  از نظر شخصیتی بسیار مثبت و آرام هستید و بسیار خونگرم و دوستانه ارتباط برقرار می‌کنید و به همین علت برای گسترش مناسبات فرهنگی فرد بسیار مناسبی هستید و می‌توانید مناسبات فرهنگی بین دو کشور را تقویت کنید، برای حوزه فرهنگی چه برنامه‌ای دارید؟

مراسم هشتادمین سالگرد روابط بین ایران و دانمارک در گسترش مناسبات دو کشور تاثیرگذار بوده است. همچنین میتوانم به حضور یک فیلم دانمارکی در جشنواره فجر فیلم اشاره کنم و نیز جشنواره پوستر یک هنرمند دانمارکی اشاره کنم که در موزه امام‌علی در ماه می (اردیبهشت‌) برگزار خواهد شد.

آیا برنامه‌های فرهنگی دیگری برای آشنایی مردم ایران با فرهنگ دانمارک تدارک دیده اید؟

در حال حاضر نه. همانطور که می بینید سفارت دانمارک، کوچک است و بخش فرهنگی مجزا نداریم ولی از آنجا که ایرانیان زیادی در دانمارک زندگی می‌کنند و از طرف دیگر دانمارکی‌های زیادی هم به ایران سفر می کنند که این رفت و آمدها خود در خدمت فعالیت های فرهنگی محسوب می شود. چون مطالب زیادی در این سفرها می بینند و یاد می گیرند و نیز به دیگران هم انتقال می دهند. همینطور دوست دارم به شرکت مهندسی کام ساکس از دانمارک که در پروژه ریلی به سمت دریای خزر مشارکت پررنگی داشته نیز اشاره کنم.

چه سالی؟

در حال حاضر به یاد ندارم.

اطلاع دارید که در 50 سال اخیر واگن‌های قطار ایران محصول کشور دانمارک بود؟

یک قسمت کارگاه آموزشی که به آن اشاره کردم درباره همین موضوع است که یکی از سخنرانان مراسم در این باره توضیح خواهد داد و نیز یکی از معروفترین ایران‌شناسان، آرتور کریستن‌سن، در آن مراسم حضور خواهد داشت.

شما به شهر مذهبی قم نیز سفر داشته اید، به طور معمول غیرایرانی‌هایی که به قم سفر می‌کنند و به حرم حضرت معصومه می‌روند در رشته‌های مانند فلسفه، دین‌شناسی یا آیین‌شناسی تحصیل می‌کنند که برای مطالعه به این شهر سفر می‌کنند، با توجه به اینکه شما حقوق‌دان هستید از چه جهت سفر به شهر قم برای شما جالب بود؟

باید به این قضیه این طور نگاه کرد که سفر به مناطق و استان‌های مختلف برای سفرایی که در یک کشور خدمت می‌کنند یک الزام است، من به مشهد، کرمان؛ شیراز و جاهای دیگه هم سفر کرده ام و چون قم شهر مهمی در ایران محسوب می‌شود به همین خاطر به آن شهر هم سفر کردم و از دانشگاه مفید قم نیز بازدید داشتم.

اتفاقاً مکان های مانند مثل حرم‌ حضرت معصومه یا امام‌رضا به لحاظ زیبایی‌شناسی و سبک بسیار جالب هستند.

بله کاملا با شما موافقم.

برای اکثر سفرای خارجی در ایران، شهرهای اصفهان و یزد جالب توجه است، آیا به شهر یزد هم سفر کردید؟

هنوز نه. من به کرمان، چابهار، مشهد و همین‌طور زاهدان سفر کرده ام.

به نظر شما چرا اصفهان برای دیپلمات‌ها اینقدر جالب است مگر چه حس و حالی در این شهر وجود دارد؟

به این خاطر که یکی از بهترین شهرهای ایران است و بناهای خارق‌‌العاده‌ای در این شهر وجود دارد که تحت حفاظت یونسکو است.

شما در سفرتان به قم به حرم حضرت معصومه که مکانی مقدس برای شیعیان است رفتید، آیا نکته جالبی از تجربه حضورتان در آن مکان دارید؟

به هر حال قم یکی از مناطق خاص و منحصر به فرد است و من علاقمند بودم از نزدیک از این مکان دیدن کنم.

آیا با ماشین شخصی در ایران به مسافرت می‌روید؟

من خودم رانندگی نمی‌کنم و از مترو استفاده می‌کنم چون ترافیک در تهران یک چالش بزرگ است.

وقتی با مترو رفت‌و‌آمد می‌کند برخورد مردم با شما به عنوان یک خارجی چگونه است؟

برخورد مردم خیلی خوب و گرم است و تعامل خوبی دارند.

از این تعاملات خاطره‌ای به یاد دارید ؟

در وهله اول مردم خیلی دوست دارند درباره اروپا و دانمارک بیشتر بدانند.

چطور با مردم تعامل برقرا می‌کنید، چون فارسی نمی‌توانید صحبت کنید؟

با زبان انگلیسی با مردم صحبت می‌کنم.

چه تعداد ایرانی در دانمارک زندگی می‌کنند؟

آمار دقیقی وجود ندارد ولی در حدود 20 هزار ایرانی در دانمارک هستند.

آیا بیشتر این ایرانیان بعد از انقلاب به دانمارک آمدند؟

بله.

در دانمارک حزب دست راستی به نام حزب مردم در سال 2001 به قدرت رسیدند که بعد از آن مهاجران در داخل دانمارک دچار مشکلاتی شدند

نه این طور نبود چون قدرت ائتلافی در دانمارک حاکم است.

درست است قدرت ائتلاقی بوده است ولی گروه‌های دست راستی داخل پارلمان قوی هستند و مخالف افزایش مهاجرت به دانمارک بودند. آیا الان هم قوانین سختگیرانه برای مهاجرت به دانمارک وجود دارد؟

با صحبت شما موافق نیستم چون توریست‌های زیادی سفر می‌کنند و همینطور گزینه کارت سبز هم در دانمارک وجود دارد.

من مشکل خاصی برای مهاجرت به دانمارک نمی‌بینم و در حال حاضر تعاملات زیادی هم وجود دارد و افراد زیادی به دانمارک می‌آیند. درست است که سیاست‌های مهاجرت به وسیله پارلمان تعیین می‌شود ولی در کل مشکل خاصی در حوزه مهاجرت وجود ندارد چون هرکس که شرایط مهاجرت را داشته باشد و از لحاظ قانونی منعی برایش وجود نداشته باشد می‌تواند به دانمارک مهاجرت کند. ما جامعه باز و شفافی داریم و از همه کسانی که به دانمارک می آیند استقبال میکنیم.

چند درصد جامعه دانمارک مهاجر هستند؟

خیلی سوال پیچیده ای است. بستگی به این دارد که چه تعریفی از این افراد داشته باشید.

منظورم افرادی است ‌که حداقل در 50 سال اخیر وارد دانمارک شده باشند.

این سوال را به سادگی نمی‌توان جواب داد و به یک عدد اکتفا کرد. به عنوان مثال کسانی‌که به دانمارک سفر می‌کنند و در انجا می‌مانند می‌توانند اقامت دانمارک را بگیرند و از آن به بعد شهروند دانمارکی محسوب می‌شوند و دیگر مهاجر نیستند. بنابراین من عددد دقیقی را نمی‌توانم بگویم چون با توجه به پیچیدگی‌ها و زوایای مختلفی که این موضوع دارد ارائه آمار مشکل است.

کشورهای مهاجر‌پذیر مانند کانادا و یا استرالیا تنوع فرهنگی بالایی دارند و بالتبع این موضوع نیز مشکلات خاص خود را ایجاد می‌کند. آیا دانمارک هم با این نوع مشکلات مواجه است؟

به نظر من در دانمارک مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

الگویی که سیاست خارجه دانمارک دنبال می‌کند در راستای تنش‌زدایی است. اولویت سیاست خارجی دانمارک شامل چه محورهایی می باشد؟

دانمارک یک کشور بسیار فعال در اتحادیه اروپا و سازمان ملل است و در زمینه کمک‌های بشردوستانه هم بسیار فعال است. یکی از اقدامات اخیر دانمارک حذف سلاح‌های شیمیایی در سوریه بود.

 قرار بر این بود که سلاح های شیمیایی خارج و در کشتی نابود شوند.

دانمارک و نروژ کشتی به آنجا فرستادند.

سیاست تنش زدایی دانمارک نکته قابل توجه است. به طور مثال بحرانی که بر اثر منتشر شدن کاریکاتورهای توهین آمیز اتفاق افتاد و حتی به سفارت دانمارک در برخی کشورها حمله شد. ولی ما شاهد بودیم که دانمارک این بحران را توانست کنترل کند و وضعیت را آرام کند. مایلم بدانم دانمارک با چه سیاستی توانست از این تنش‌ها عبور کند، در صورتی‌که آمریکا چنین توانایی را ندارد؟

موضوع آن کاریکاتور ها یک بحث قدیمی است که دیگر هیچ حساسیتی نسبت به آن وجود ندارد و این چهار سالی که من ایران هستم مشکلی در این خصوص ندیده ام. به هرحال وزارت خارجه دانمارک توانا بوده و توانسته این تنش و بحران را برطرف کند و مشکلی بین ایران و دانمارک نیست. و اینکه امریکا چرا نمی‌تواند سوالی نیست که من به ان جواب دهم.

کشور دانمارک بعد از کشور ژاپن دومین کشور پادشاهی جهان است و قدیمی‌ترین پادشاهی جهان را دارد.

با توجه به اطلاعات من قدیمی‌ترین پادشاهی جهان متعلق به دانمارک است.

آیا سیستم پادشاهی در دانمارک بر روی فرآیند دموکراسی در این کشور اثرگذار بوده است؟

در دانمارک سلطنت مشروطه حاکم است یعنی اینکه ملکه در دانمارک نقش سیاسی ندارد و این پارلمان است که درباره مسائل سیاسی تصمیم می‌گیرد.

دانمارک چگونه به این توازن قدرت رسیده است؟ چون همیشه این تفکر وجود دارد که پادشاه به دنبال توسعه قدرتش است.

قانون اساسی با توجه به خواسته مردم تدوین می‌شود و هرگز در این خصوص مشکلی نداشته ایم و دانمارک نیز همیشه در حال پیشرفت است.

آخرین بار چه زمانی قانون اساسی تغییر کرده است؟

باید به این مسئله مهم اشاره کنم  که تغییر سیستم حکومت بسیار بحث پیچیده ای است. سال 1901 بود که در دانماک تصمیم گرفته شد این تغییرات ایجاد شود. البته نمی توان به سادگی این مسئله پیچیده و مهمی در یک مصاحبه توضیح داد.

یعنی پادشاهی مشروطه به وجود آمد؟

بهتر است بگوییم سلطنت مشروطه

اجازه دهید از شما به عنوان یک دیپلمات اروپایی سوالی را مطرح کنم، به نظر شما مسیری را که آقای روحانی برای تنش‌زدایی با غرب ترسیم کرده اند چقدر می‌تواند نتیجه‌بخش باشد؟

تغییرات مثبتی بعد از روی کار آمدن آقای روحانی ایجاد شده که ما امیدواریم به نتایج مثبتی منجر شود. به همین خاطر من نسبت به این موضوع بسیار خوشبین هستم.

بحثی در ایران مطرح است مبنی بر اینکه اعتماد ایران به غرب علی الخصوص آمریکا کم است. به نظر شما چه اتفاقی باید رخ دهد که اعتماد مجدد مابین ایران و غرب ایجاد شود؟

با این نظر موافق نیستم که ایرانیان نسبت به غرب و امریکا نظر منفی دارند چون زمانی‌که خودم به ایران سفر کردم مشاهده کردم که واقعیت چیز دیگری است.

خوب واقعیت چیست؟

واقعیت این است که پایه و اساس بسیار مثبتی برای گسترش روابط ایران با غرب وجود دارد، خصوصاً بعد از روی کار آمدن آقای روحانی که سیاست ایشان در این زمینه واقع‌بینانه‌تر است و این امید وجود دارد که این روابط گسترش پیدا کند.

پس معتقدید که نگاه منفی از جانب ایران به آمریکا وجود ندارد؟

حتی با این سوال هم جواب من کمابیش مانند سوال قبلی است چون آقای روحانی می‌تواند قدم‌های مثبتی در این زمینه بردارند. بر اساس تجربه و مشاهده من هیچ نگاه منفی نه از جانب ایرانیان و نه از جانب حکومت برای گسترش روابط با غرب وجود ندارد.

پس چرا زمانی‌که آقای روحانی با آقای اوباما تلفنی صحبت کرد، در داخل ایران برخی از گروه های سیاسی  به روحانی اعتراض کردند؟

البته این بخشی از بازی سیاسی است. به هر ترتیب نظرها و عقاید مختلفی وجود دارد و اتفاقاً این اعتراض نشان‌دهنده دموکراسی و سیاست مثبتی است که مردم به راحتی می‌توانند نظرات‌شان را بیان کنند.

مدتی قبل سناتور مک‌کین گفته بود که من تعجب نمی‌کنم  اگر رئیس جمهور اوباما به تهران سفر کند. آیا شما هم مانند ایشان فکر می‌کنید؟

درباره صحبت‌هایی که در کشورهای دیگر مطرح می‌شود هیچ اطلاعات خاصی ندارم.

دو کشور ایران و دانمارک چه اقداماتی را می‌توانند در برقراری امنیت منطقه ایفا کنند؟

دانمارک مسئولیت کمیته مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل را دارد و می‌تواند در این زمینه فعالیت‌ها داشته باشد و از قبل هم به افغانستان و پاکستان برای مبارزه با این موذل کمک‌ مالی کرده‌ایم و به طور مستقیم به سازمان ملل در رابطه با پناهندگان افغانی کمک می‌کنیم. بنابراین ما در برطرف کردن مشکلات خیلی فعال هستیم.

موافقید سوالی در حوزه اقتصادی از شما بپرسم؟

بله.

در ایران هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شد و با اجرای این سیاست به طور مستقیم به مردم پول پرداخت شد. این اقدام باعث ایجاد تورم شد ولی برای من جالب است که در دانمارک مستقیماً به مردم پول می‌دهند ولی تورم ایجاد نمی‌شود. بر اساس اطلاعات من به افراد زیر 18 سال هر سه ماه یک بار دولت پولی را به حساب والدین‌ آنها واریز می‌کند. چرا این پول در دانمارک ایجاد تورم نمی‌کند؟

در ابتدا باید به این مسئله مهم اشاره کرد که شما نمی‌توانید شرایط اقتصادی دانمارک را با شریط اقتصادی ایران مقایسه کنید. سیاست های یک رئیس جمهور مسئله‌ای نیست که یک سفیر بتواند درباره آن اظهار نظر کند و به همین دلیل من درباره سیاست‌های آقای احمدی‌نژاد و آقای روحانی قضاوت نخواهم کرد. دانمارک برای سالیان سال شرایط اقتصادی با ثباتی داشته و هم اکنون هم عضو اتحادیه اروپا است و در حال حاضر نگرانی ما بیشتر رکود است تا تورم. در نتیجه غیر ممکن است که این دو کشور را بتوان با هم مقایسه کرد.

ما در ایران تجربه رکود و تورم را با هم داشتیم؟

در جریان این موضوع هستم ولی نمی‌توانم اظهار نظری در این رابطه داشته باشم.

افزایش میزان نقدینگی در جامعه باعث ایجاد تورم می‌شود، ولی در دانمارک شاهد این موضوع هستیم که پول در دست مردم است ولی تورم ایجاد نمی‌شود؟

آره ولی همانطور که از قبل گفتم شرایط دو کشور غیر قابل قیاس است.

با توجه به علم اقتصاد شرایط دانمارک را توضیح دهید؟

درست است که دانمارک سالیان زیادی است که اقتصاد باثباتی دارد ولی این بدین معنا نیست که بحران و مشکلات مالی را تجربه نکرده باشد.

چه مشکلاتی؟

به مشکلات اقتصادی که اشاره کردم و راجع به مسائل زیست‌محیطی نیز نگرانی‌های زیادی وجود دارد.

اما در بحران اقتصادی اروپا، کشور دانمارک دچار مشکل نشد؟

ما هم درگیر این بحران بودیم ولی به میزان بالایی آسیب ندیدیم.

دانمارک پول قدرتمندش را با پول‌های ضعیف دیگر کشورهای اروپایی به اشتراک نگذاشت. آیا به همین دلیل دانمارک در بحران اقتصادی اروپا مصون ماند ؟

بخشی از این نظر درست است ولی به هر ترتیب ما جزء اتحادیه اروپا هستیم و باید به کشورهای دیگر که درگیر بحران هستند مساعدت ‌برسانیم ولی از لحاظ اقتصادی هم سعی کردیم که شرایط خود را حفظ کنیم. این وضعیت منجر شد ما به طور کامل در این بحران درگیر نشویم ولی به عنوان عضو اتحادیه اروپا باید مشارکت هم داشته باشیم.

آیا دانمارک هم در کمک‌های اتحادیه اروپا به سایر کشورها نیز مشارکت می کند؟

بله همان‌طور که قبلاً هم گفتم به عنوان کشور عضو اتحادیه اروپا باید در این کمک ها سهیم باشیم.

با توجه به اخبار منتشر شده دولت دانمارک برای افغانستان پیش‌ شرط امضاء پیمان امنیتی با امریکا را برای ادامه همکاری‌های اقتصادی و نظامی مطرح کرده است، آیا دانمارک پیرو سیاست‌های امریکا در افغانستان حرکت می‌کند یا سیاست مستقل دارد؟

چون دانمارک عضو ناتو است باید از تصمیمات ناتو پیروی کند.

اگر اشتباه نکنم دانمارک سربازانش را از افغانستان خارج کرده است؟

بله نیروهای جنگی در این منطقه حضور ندارند ولی نیروهای آموزشی هنوز مستقراند.

دانمارک اعلام کرده است اگر افغانستان پیمان امنیتی با امریکا را امضاء نکند،  دانمارک نیروهای آموزشی خود را از منطقه خارج می‌کند؟

در این مورد نمی‌توانم اظهار نظر کنم.

این موضوع را مطبوعات افغانی مطرح کرده بودند.

این مسئله مربوط به ناتو است ولی دانمارک برنامه‌های خاص خودش را در افغانستان پیگیری می کند.

نیروی کمکی‌ دانمارک مشروط است یا نه؟

این مسائل مربوط به پارلمان دانمارک است و از قبل راجع به این مسائل تصمیم‌گیری شده است.

گفتگو از: محمدرضا نظری

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin
  • linkedin